Gjest Gjesta Skrevet 23. mai 2004 #21 Skrevet 23. mai 2004 Jeg syntes ikke Kåra var så gale etter å ha sagt navnet ett par tre ganger...Kombinasjonen derimot var grusomt.... Clea
Gjest LoisLane Skrevet 23. mai 2004 #22 Skrevet 23. mai 2004 Synes Karense var fint, jeg! Kåra derimot...
Gjest Tex Skrevet 24. mai 2004 #23 Skrevet 24. mai 2004 Jeg elsker navnediskusjoner! Kåra Karense var ikke akkurat det peneste navnet jeg har hørt, nei, snarer tvert imot.... Men jeg har dype røtter ute på de forblåste øyer på vestlandet og har mange skrekkeksempler å vise frem. Men å gi barna slike navn er å utsette dem for mobbing, og jeg forstår ikke hvorfor forldre ønsker å gjøre det mot barna sine. Klart at barn finner mobbegrunnlag uansett men man trenger ikke å gjøre jobben så veldig enkel for dem.
la Flaca Skrevet 24. mai 2004 #24 Skrevet 24. mai 2004 Det første som slo meg var; TENK om kusinen frekventerer KvinneGuiden, og får se navnevalget sitt uthengt på den måten... Kåra var noget 'spesielt', og ikke direkte pent. Men det er nok fordi likheten med Kåre er så slående. Kira Karense foreks. syns jeg ikke hadde vært så verst!
Gjest Anonymous Skrevet 24. mai 2004 #25 Skrevet 24. mai 2004 Jeg synes både Kåra og Karense var fine navn, men ikke sammen. De kunne kanskje tatt det ene navnet og hatt et annet navn som ikke er så spesielt. Det er ikke så sikkert at hun blir mobbet for navnet. Det finnes dem med rare navn som er populære...
Belle Skrevet 24. mai 2004 #26 Skrevet 24. mai 2004 Det eneste jeg vil si ang navnene og diskusjonen er: smaken er som baken,den er delt
Maetzii Skrevet 25. mai 2004 #27 Skrevet 25. mai 2004 Ville bare si til dere som tror ungen kommer til å bli mobbet: Barn reagerer faktisk ikke på at andre barn har såkalt "rare" navn med mindre foreldrene deres henger seg opp i det... Jeg hadde flere venner da jeg var liten som jeg aldri tenkte det var noe rart med navnet på (disse ble heller aldri mobbet, og ingen andre barn sa noe nedsettende om navnene deres - og det var både populære og mindre populære barn).. Og når jeg nå som voksen har fortalt om disse vennene til andre (og fremdeles uten å synes at navnene var rare) har jeg ofte fått høre "går det virkelig an å hete det!?".. Synes det er litt trist egentlig... Syntes forøvrig Karanse / Karense var et fint navn.. Og selv om barnet får et dobbeltnavn kan de jo velge å bare bruke ett av navnene til daglig. (Kåra får meg til å tenke på annonser i avisene med "kåra værlam selges", men det er jo _mitt_ problem)
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 25. mai 2004 #28 Skrevet 25. mai 2004 :o Kommer an på hvordan man uttaler det? Kåra Kåra Kåra Kåra (som i Kåre) Synes det var hæslig uansett jeg... Og om mora som skal kalle ungen sin noe så fælt leser dette, så synes jeg det er bare bra. Sorry altså, men du klarer bedre enn det håper jeg...
Vimsevips Skrevet 25. mai 2004 #29 Skrevet 25. mai 2004 :o Kommer an på hvordan man uttaler det? Kåra Kåra Kåra Kåra likte jeg, men jeg ville skrevet det Cora i stedet. Slik som forfatteren Cora Sandel gjorde det. En ting er at man liker lyden av navnet, men det skader aldri å like det på trykk også.
Gjest Anonymous Skrevet 25. mai 2004 #30 Skrevet 25. mai 2004 Det normale er at man har trykk på første stavelse.
Laina Skrevet 25. mai 2004 #31 Skrevet 25. mai 2004 Det normale er at man har trykk på første stavelse. Det kommer jo an på hvilken dialekt man har...
blåveis Skrevet 25. mai 2004 #32 Skrevet 25. mai 2004 Cora Karense.. hmm.. synes ikke det er så ille, jeg..
Belle Skrevet 25. mai 2004 #33 Skrevet 25. mai 2004 Synes det var et meget spesielt navn,jo mer jeg sier navnet jo mer liker jeg det. Bra at det kommer litt "annerledes" navn,er litt lei av de tradisjonelle navnene som barn/unge/voksne har i dag. Mange velger navn i dag pga av hva som er in og moderne..
Gjest Lille Solstråle Skrevet 25. mai 2004 #34 Skrevet 25. mai 2004 Cora Karense.. hmm.. synes ikke det er så ille, jeg.. Nettopp.. Det blir uttalt sånn. Som i Cora, men med å i stedet for o. Og de kommer nok ikke til å bruke Karense "til daglig." (Like fullt syns jeg det er et heslig navn :-?)
Gjest Anonymous Skrevet 26. mai 2004 #35 Skrevet 26. mai 2004 (Like fullt syns jeg det er et heslig navn :-?) Ingen kan hindre deg i å synes det. Men som du ser er det flere som synes det er ganske fint.. Og jeg synes uansett det er uhøffelig og lite sympatisk av deg å komme med slike uttalelser.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 26. mai 2004 #36 Skrevet 26. mai 2004 Og jeg synes uansett det er uhøffelig og lite sympatisk av deg å komme med slike uttalelser. Når man ber om en mening, så får man tåle at folk sier det som det er. Kåra er et fælt navn! Karense høres ikke så mye bedre ut, første jeg tenker er karensdager, og det er da ikke noe positivt har jeg skjønt..
Gjest Poirot Skrevet 26. mai 2004 #37 Skrevet 26. mai 2004 Synes Cora er bedre enn Kåra. Har selv aldri reagert på forfatteren Cora Sandels navn.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 26. mai 2004 #38 Skrevet 26. mai 2004 Enig i at Cora ser mye bedre ut enn Kåra! Cora er i det minste et navn...
aowi Skrevet 26. mai 2004 #39 Skrevet 26. mai 2004 er litt på den der... " Kåra verlam selges ...." " dei harde kåra folk levde under før....." " dei blei kåra til verdensmestrar....." Cora - ok navn ... kåra blir noe helt annet.. Karense --> karenstid.... hmmm... håper hun vokser opp med gode venner
Pip Skrevet 26. mai 2004 #40 Skrevet 26. mai 2004 Vel, rart namn då eg først såg det, men etter å ha 'smaka' litt på Kåra synst eg det kling ganske fint, faktisk. (Og det er jo ikkje sikkert heile namnet skal brukast til dagleg). Ein annan ting: Eg har gått på skule i mange år, og på ulike skular, i ulike klassar, og altså òg hatt medelevar med mange ulike namn, men har ALDRI opplevd nokon bli mobba på bagrunn av namnet sitt! Når eit barn først HAR blitt eit mobbeoffer, derimot, finn ein alltids på noko med namnet. Men det gjer ein like godt om jenta heiter Anne Lise som Kåra Karense. Trur kanskje ein del legg litt vel stor vekt på namnet si betydning i denne samanhengen...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå