Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av tråden om kredittkort gjeld, så ville jeg lage min egen tråd, med håp om tips og hjelp for å bedre min situasjon.

Jeg er ikke interessert i å få masse kritikk, for jeg vet virkelig godt at jeg har kjørt meg fast.

Er fulltidsstudent, med deltidsjobb, 23 år gammel. Kredittkort gjeld på 129 000 kr +- fordelt på 4 ulike kredittkort.

Det startet med at jeg måtte flytte på studiestedet mitt, og ila. 14 dager så måtte jeg finne meg nytt sted. (det kom brått på, og hadde ingen muligheter for å forutse dette). Der forsvant det 7000 kr fra kredittkort i nytt depostum. Når jeg først hadde begynt å bruke kredittkortet mitt, så var veien derfra enkel. Jeg tenkte at litt her og litt der ekstra ikke utgjorde noen forskjell, så det begynte å hope seg opp. Sa ja til en ferietur fordi jeg ventet inn penger fra skatten i fjor, men det endte opp med en stor smell. Deretter har jeg levd langt over evne som student, og det bare hoper seg opp.

Uansett, så har jeg ihvertfall nå en kredittkort gjeld på 129 000 kr.

Som jeg ikke aner hvordan jeg skal klare å håndtere.

Som student har jeg 7000 inn i mnd av stipend, og kanskje 3000 kr inn fra deltidsjobben.

Så jeg har cirka 10 000 kr å rutte med.

Herfra går 5000 til husleie pluss en tusing til strøm. Så forsvinner det 500 kr i forsikringer, 2-3 hundralepper i mobilregning. 500 kr i transport. Derfra går det 1500-2000 kr i mat. Også sitter jeg igjen med en 500 kr til diverse. Det skal holde til eventuelt sosialt, og lignende så har ikke mye å rutte med.

Derfor har det også brukt endel fra kredittkort de siste 1,5 år.

Jeg har nå bedt om mer vakter på jobb, slik at jeg forventer å øke den månedlige inntekten med 5000 kr.

Men med 129 000 kr, og med minimumsbetalinger på 3 %, så må jeg innbetale 3870 kr mnd. Så det er likevel lite å rutte med, samtidig som jeg aldri kommer til å bli ferdig med gjelden.

Det eneste vil være i sommer, hvor jeg vil ha en økning i inntekt, som skal erstatte stipendet. Så ila. sommeren har jeg kanskje til sammens 18.000 å rutte med, som gir en økning i ett par tusinger.

Noen som har noen råd? Tips? Erfaringer å dele, hvordan de kom seg ut av situasjonen, er dere nå gjeldfri?

Noen med god økonomisk sans som har noen tips, eller råd å komme med?

Siste spørsmål, meg og min kjæreste gjennom 8 mnd skal flytte sammen til sommeren, bør jeg fortelle han om min gjeld? Vi skal ikke ha felles økonomi, men kun "matkort"

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du burde vel bare jobbet så mye som mulig en periode nå, så du får betalt det du må hver måned. Når du og kjæresten flytter sammen, så vil jeg tro dere deler husleien, og da vil du jo få 2500,- mer i mnd å rutte med?

Anonymous poster hash: 4867e...1a7
  • Liker 2
Skrevet

1000 kr/mnd i strøm er mye til å være student, hvordan bor du??

Du bør fortelle kjæresten din om gjelda ja, å holde noe sånt skjult er ingen bra måte å starte et samboerskap på.

Anonymous poster hash: 4a083...690
  • Liker 1
Gjest Chloe87
Skrevet

Det vil nok bli mye enklere å betale ned dette når du flytter med kjæresten, men ja, fortell han om det, han er nok forståelsesfull.

Skrevet

Takk for svar.

Jeg bor i ett kollektiv, så jeg må flytte herfra å finne noe nytt sammen med kjæresten til sommeren. Mye mulig husleie vil bli redusert, men leiligheter koster fort fra 8500 kr mnd. likevel. Men det er 750 kr spart! Penger er penger.

Mye mulig andre utgifter også blir redusert, håper det.

Vi er tre studenter som deler ett hus sammen. Betalte 400 kr i strøm hver måned i sommer, rundt 800 kr gjennom høsten, og har i Desember og Januar, estimert strømregning på 1100 kr hver, per mnd.

Så det blir nok gjennomsnitlig under tusenlappen, men regner med for februar - mars og fremover vil den ligge på i overkant av tusenlappen per person.

Burde nok si det til kjæresten, men gruer meg noe så voldsomt. Han vet jeg har dårlig råd, og har tilbudt meg at han spytter inn dobbelt av meg til "matkonto/felleskontoen" når vi flytter sammen (siden han tjener 3-4 ganger mer enn meg i mnd). Jeg føler nesten jeg da snylter på han, hvis han betaler dobbelt av meg inn på felleskontoen, og jeg må bruke mine penger på gammel moro. Uff, det er så sinnsykt flaut. Har ikke nevnt dette til noen enda.

Skrevet

Jobb mer, bruk mindre. Før regnskap i toshl.com, få med medboerne dine på lavere strømforbruk (tidsbrytere og varme gensere, f.eks, undersøke beste strømlevernandør, ikke varme i alle rom hele tiden osv), kontantkort til mobilen, spis billig og mettende mat med linser og bønner, 500 i forsikringer er veldig mye, søk på studentparbolig fra høsten av, må du bruke 500 på transport eller kan du gå og sykle mer.... Hvis du ikke få nok ekstratimer på jobben, ta deg en jobb til.

Anonymous poster hash: a288b...1f8

• Liker 1
Gjest Linneah2013
Skrevet

Inspirert av tråden om kredittkort gjeld, så ville jeg lage min egen tråd, med håp om tips og hjelp for å bedre min situasjon.

Jeg er ikke interessert i å få masse kritikk, for jeg vet virkelig godt at jeg har kjørt meg fast.

Er fulltidsstudent, med deltidsjobb, 23 år gammel. Kredittkort gjeld på 129 000 kr +- fordelt på 4 ulike kredittkort.

Det startet med at jeg måtte flytte på studiestedet mitt, og ila. 14 dager så måtte jeg finne meg nytt sted. (det kom brått på, og hadde ingen muligheter for å forutse dette). Der forsvant det 7000 kr fra kredittkort i nytt depostum. Når jeg først hadde begynt å bruke kredittkortet mitt, så var veien derfra enkel. Jeg tenkte at litt her og litt der ekstra ikke utgjorde noen forskjell, så det begynte å hope seg opp. Sa ja til en ferietur fordi jeg ventet inn penger fra skatten i fjor, men det endte opp med en stor smell. Deretter har jeg levd langt over evne som student, og det bare hoper seg opp.

Uansett, så har jeg ihvertfall nå en kredittkort gjeld på 129 000 kr.

Som jeg ikke aner hvordan jeg skal klare å håndtere.

Som student har jeg 7000 inn i mnd av stipend, og kanskje 3000 kr inn fra deltidsjobben.

Så jeg har cirka 10 000 kr å rutte med.

Herfra går 5000 til husleie pluss en tusing til strøm. Så forsvinner det 500 kr i forsikringer, 2-3 hundralepper i mobilregning. 500 kr i transport. Derfra går det 1500-2000 kr i mat. Også sitter jeg igjen med en 500 kr til diverse. Det skal holde til eventuelt sosialt, og lignende så har ikke mye å rutte med.

Derfor har det også brukt endel fra kredittkort de siste 1,5 år.

Jeg har nå bedt om mer vakter på jobb, slik at jeg forventer å øke den månedlige inntekten med 5000 kr.

Men med 129 000 kr, og med minimumsbetalinger på 3 %, så må jeg innbetale 3870 kr mnd. Så det er likevel lite å rutte med, samtidig som jeg aldri kommer til å bli ferdig med gjelden.

Det eneste vil være i sommer, hvor jeg vil ha en økning i inntekt, som skal erstatte stipendet. Så ila. sommeren har jeg kanskje til sammens 18.000 å rutte med, som gir en økning i ett par tusinger.

Noen som har noen råd? Tips? Erfaringer å dele, hvordan de kom seg ut av situasjonen, er dere nå gjeldfri?

Noen med god økonomisk sans som har noen tips, eller råd å komme med?

Siste spørsmål, meg og min kjæreste gjennom 8 mnd skal flytte sammen til sommeren, bør jeg fortelle han om min gjeld? Vi skal ikke ha felles økonomi, men kun "matkort"

Hva med å ta en pause i studiene og jobbe fulltid et år eller to, til du har fått betalt ned det meste av gjelda? Som du nå holder på, vil den bare øke. Og ja, selvfølgelig må du fortelle kjæresten dette nå, før dere flytter sammen.

Skrevet

Med mindre du har betalingsanmerkninger så bør du gå i banken å få et lån, samle gjelda og betale mindre rente. 129000 er ikke mye i gjeld , men rentene på kredittkort er helt ville. Jeg vil tro du kan få et lån i bank til å refinansiere , kanskje til rundt 6-7 % rente . Ellers er det selvsagt som du selv skriver at du må øke inntektene dine. Klipp alle kort, ikke handle på kreditt.

• Liker 4
Skrevet

Jeg tenker også at du burde gå i banken og få samla gjelda. Har du ikke mulighet til å få lån der så kan foreldrene dine kanskje stille som kausjonister? Hovedregelen er vel at man kan låne 3xinntekt, men kanskje de er greie og lar deg låne mer, det er verdt et forsøk :) og du burde absolutt fortelle om det før du blir samboer, det er vondt å ha økonomiske hemmeligheter og være redd for konsekvensene når det blir oppdaget, og hvis han oppdager det uten at du har fortalt han det kan det føre til at han ikke stoler på deg.

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Med mindre du har betalingsanmerkninger så bør du gå i banken å få et lån, samle gjelda og betale mindre rente. 129000 er ikke mye i gjeld , men rentene på kredittkort er helt ville. Jeg vil tro du kan få et lån i bank til å refinansiere , kanskje til rundt 6-7 % rente . Ellers er det selvsagt som du selv skriver at du må øke inntektene dine. Klipp alle kort, ikke handle på kreditt.

Nei, det får hun ikke. Da må hun ha sikkerhet i bolig. Hun kan forvente å få refinansiert til et sted mellom 12-14 %, men da må hun ha inntekt til å betjene renter og avdrag. Pr dagens dato har hun ikke det. Vi snakker her minst 2000/mnd.

Gjest Blondie65
Skrevet

Første bud er å få mer inntekt. Deretter knekker du kredittkortene. Så betaler du minimumsbeløpene på disse inntil du har nok inntekt til å betjene et lån som går over et visst antall år. De lave rentene som enkelte her påstår du skal få, eksisterer bare i deres fantasiverden med mindre du kan skaffe sikkerhet i form av kausjonist eller medlånetaker. Gjelden din er alt for høy i forhold til inntekten din.

3 x inntekt gjelder boliggjeld til 3-4% rente, ikke forbruksgjeld til 14-25% rente.

Uansett hvordan du løser dette så får du to-tre beintøffe måneder der du ikke har råd til noe som helst fordi du har klippet kredittkortene og dette varer til du er kommet rettvendt igjen i forhold til økonomien. Du må kjøle ned økonomien din og ta bort de dyre vanene som du har betalt for med kort. De dyre vanene innebærer alt du har dratt kortene til.

Selvfølgelig skal du fortelle kjæresten dette. Ikke fordi du skal snylte på han eller at han skal garantere for gjelden din, men fordi han nødvendigvis må vite hvorfor du blir kjempekjip fremover og ikke kan være med på noe gøy samt at når dere bor sammen så har du en økonomisk byrde i tillegg til det det koster å leve som påvirker deres liv i fellesskap.

Hvis du får øket inntekten din vesentlig slik at du har mer å rutte med er det lurt å betale minimumsbeløp på alle kort unntatt det med minst gjeld. Her betaler du ned mest mulig. Dette gir et psykisk overtak og en fantastisk følelse når du har betalt det ned. Pass på å si opp kontoen - de er helt forjævlig sleipe disse kortselskapene, etter en stund sender noen av dem bare ut nytt kort.

Kredittkort er farlige greier, det er så alt for lett å la seg bli slukt inn i malstrømmen.

Skrevet

Burde jeg avslutte studier (ta pause ett år eller to), for å jobbe også få betalt ned gjelden min?

Jeg har vært inne på tanken, da jeg ha minimum to år igjen av studiet, 4 dersom jeg ønsker master. Og ikke ønsker å slite med gjeld hele denne tiden. Samtidig så ønsker jeg virkelig å studere å bli ferdig med skole.. Hva vil være lurest?

Jeg skal be om å jobbe mest mulig, og påta meg mest mulig vakter. Har allerede sagt nei til kjæresten om å ta en ferietur til sommeren (sagt jeg ville jobbe). Skal prøve å studere på dagtid, og be om å jobbe 2-4 kvelder i uken, men dessverre tviler jeg på om det er behov for så mye bemanning. Jeg får kanskje 2-3 vakter i uken Som vil gi meg en inntekt på 8-10 tusen i mnd. Jeg kunne søkt om en større stilling på jobb, men jeg ønsker ikke at det skal gå utover mine studier heller..?

Jeg skjønner bare ikke hvordan jeg skal få ting til å gå rundt.

Selv om jeg betaler minimumsbeløp så vil jeg jo etter mat, faste utgifter, husleie, ++ ha mellom 500-1500 kr igjen å rutte med? Det skal evt. dekke hjemreiser, drikke, trening, klær, og alt. Så det blir veldig trangt de neste 2-3 år? skjønner ikke hvordan det skal gå til. Må vel droppe julegaver, ferieturer, alkohol, sosialt, kino, osv de neste 3 årene. Er det virkelig mulig, eller lurer jeg megselv?

Det vil vel ta meg 3-4 år før jeg klarer å bli ferdig med denne gjelden..?

Jeg har ingen muligheter for å få noen kausjonist eller medlånetaker. Har evt. muligheter for å "sprette" BSU, med 90 000 kr på. Men det er vel noen gebyrer for å sprette den, og må tilbakebetale skattefradrag osv, så usikker om det er noe vits.

Tviler også på at jeg kan få noe lån. Evt. forbrukslån? Er det noe poeng i å spørre om det?

Jeg får evt. større stipend i August / Januar, som etter bokkjøp vil kunne gi meg kanskje en ekstra fem tusen de månedene. Ellers ser nok de fleste måneder like ut, uten ekstra inntekter. Får kanskje også en tusen lapp eller to tilbake på skatten i år, men er usikker.

Dessuten vil jo flytting sammen med kjæreste bety noen kostnader? For å kunne flytte må jeg jo i gang med dobbel leie en måned, eller halv måned. Noen løsninger på det? Kanskje det vil være mulig å spørre om å bare betale for en uke?

Gjest Blondie65
Skrevet

Et liv der du nekter deg alt gøy er vel nøyaktig slik du havnet i denne suppen, så selv om jeg anbefaler deg et magert budsjett til hverdags kan ud bare glemme alt som betyr langtids fornektelse av all gøy.

Det kan godt være at den eneste løsningen er å ta pause i studiene og jobbe fullt en stund. Har du snakket med kjæresten din om dette enda?

Skrevet

Nei, jeg har ikke nevnt noe om det enda. Vi planlegger å flytte sammen til sommeren,. og hadde håpet å utsette det noen måneder.

Men jeg bør kanskje nevne dette til han, før vi setter i gang med prosessen? Slik at han får evt. mulighet til å trekke seg?

Kan jeg spørre hva du ville ha gjort i min situasjon? Ville du ha tatt pause i studier?

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg ville laget et skikkelig budsjett og regnet skikkelig over flere ganger. Hvis det budsjettet viste at jeg ikke kan greie å betale utgiftene mine med deltidsjobb ville jeg ha tatt pause.

Hvis han trekker seg fra planlagt sammenflytting og forholdet så er det sikkert like greit at det blir slutt. Men jeg ville fortalt han nå fordi han kan bli din viktigste støttespiller. Det er ikke fordi han skal betale gjelden din, men støtte deg i den vanskelige tiden du har foran deg. Støtte deg betyr å sørge for at dere kan gjøre rimelige ting sammen fremfor dyre, etc.

Skrevet

Du burde fortelle kjæresten det nå, og si til ham at med mindre dere finner en leilighet hvor du betaler det samme eller mindre i måneden, må dere vente med å flytte sammen. Du har ikke råd til å kjøpe deg nye klær på lenge, og du burde finne måter å bruke mindre penger på mat. Det er ikke mye det du bruker i dag, men det går an å gjøre det billigere, og det er du nødt til. Hvis du går på treningssenter, må du slutte med det. Treningssenter koster blod, og i din situasjon er det MYE lurere å trene gratis i naturen og hjemme på rommet. Joggeturer, gåturer. push-ups, sit-ups kan alt gjøres uten å betale en krone for det.

Anonymous poster hash: 8f0fc...504
  • Liker 2
Skrevet

Noen som har peiling på budsjett?

Har forsøkt å satt opp ett mer realistisk budsjett som jeg skal kunne leve med i over lengre tid. Har jeg fått med meg alt? Mer som bør tas med? Noe som kan kuttes ned på?

Inntekt

- Stipend: 7000 kr

- Deltidsjobb : 8000-9000

Total inntekt: 15.000 - 16.000 ,-

Utgifter:

- Kredittkort minimumsbetalniger: 4000 kr.

- Husleie: 5000 kr

- Strøm: 1000 kr

- Forsikringer: 500 kr

- Transport: 500 kr

- Mobil: 300 kr

- Mat: 2000 kr

- Klær og sko: 1000 kr

- Medisiner: 400 kr

- Hygiene: 200 kr

- Husholdning: 500 kr

- Sosialt: 1000 kr

Kostnader totalt: 16 400 kr

(tatt noe utgangspunkt i sifo standard budsjett).

Her ligger jeg 1400 kr over budsjettet.

Fra sommeren av, kan jeg, sammen med kjæresten kanskje finne ett sted hvor min husleieandel vil gå ned. Kanskje finne ett sted til 9000 kr, og defra vil også mest sannsynlig strømmen gå ned. Etterhvert vil også kredittkort minimumsbetalingene gå ned, og jeg vil ha ekstra inn i sommer pga sommerjobb. Mye mulig vil kanskje også matbudsjettet kunne reduseres med litt, når vi flytter sammen, samt husholdningskostnader.

Uansett, så vil postene Sosialt, klær og mat/husholdning (delvis) måtte tilpasses etter budjsettet.

Så dersom jeg skulle få ekstra vakter en måned, jobbe i ferier, feriepenger til overs, stipend i August og annet som gir ekstra inn, så skal det gå direkte inn til kredittkort.

Det vil kunne være en plan. Dersom jeg kun går for minimumsbetalinger (gjennomsnittlig regnet, renten vil jo kunne gå ned etterhvert og derfra vil det kunne betale mer). Har tatt utgangspunkt i avdrag på kr 2000 kr per mnd, og 2000 kr i renter per mnd (som er dagens utgangspunkt). Etterhvert vil jo det bli lavere renter og mer avdrag. I så fall vil det ta meg 5 år.

Skrevet

Du setter opp et budsjett du ikke har råd til? Ikke noe rart du drukner i kredittkortgjeld!

- du har ikke råd til klær

- du har ikke råd til 200 kr i hygiene. Bind og ob koster ikke så mye.

- 500 kr til forsikring rer veldig mye. Sikker på at du har beste deal og ikke er overforsikret?

- 300 kr til mobil kan du senke ved å bruke skype

- 1000 kr til strøm er sykt mye. Få hele kollektivet med på sparetiltak,

- hva er 500 kr til husholdning? Dopapir og såpe koster ikke så mye

- hva med medlemskontingenter og tv-lisens? Internett?

- du har ikke råd til å bruke 1000.- på et sosialt liv. Lag en middagsklubb og inviter venner hjem på enkel kost. Lei dvder på biblioteket for filmkveld. Drikk vann.

Anonymous poster hash: a288b...1f8

• Liker 5
Gjest Blondie65
Skrevet

Klær og sosialt kuttes med 1000 kr.

Så lenge du betaler minimumsbeløpene går gjelden ikke ned. Dette fordi 3% av utestående beløp er langt mindre enn rentekostnaden. Er du heldig står dette på stedet hvil. Inntil du har fått mer jobb er dette imidlertid eneste mulighet.

SIFO budsjettet er greit som rettesnor, men det er ikke et krisebudsjett. Du bør derfor over tid notere deg hva du bruker - går det f.eks. 400 til medisin hver måned?

Strøm er allerede nevnt sparetiltak av andre her. Få medboerne dine med på nattsenking av temperatur og noe lavere temperatur generelt. 1000 kr måneden er veldig mye for en hybel. Timere til nattsenking fås for en rimelig penge hos Clas Ohlson (eller i en elektrisk butikk).

500 kr måneden i forsikringer er mye - er det noe spesielt du har forsikret. Som student kan du ha studentmedlemsskap i LO og det koster kr 500/semester og da har du også innboforsikring. Verd å vurdere.

Det er ikke nevnt Internett, lisens og abonnement for digital tv (riks-tv, get eller Canal Digital).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...