frkharepus Skrevet 1. februar 2014 #1 Skrevet 1. februar 2014 ...skal jeg da fortsatt søke før 1. mars i år?? Saken er at vesla er født så sent på året, at vi ikke ønsker at hun begynner i barnehagen i august hvis vi får tilbud om det (full dekning her som vi bor). Vi ønsker at hun skal begynne i februar/mars neste år. Og da var det noen som sa at jeg ikke skulle søke nå, men vente med å søke til november/desember. Men det er vel ikke noe opptak da? Hva gjør dere andre som utsetter barnehagestart? Betaler for plassen selv om dere ikke bruker den?
Chiquita Skrevet 1. februar 2014 #2 Skrevet 1. februar 2014 Søk nå, og noter på søknaden når ønsket oppstart er... Det er ALDRI dumt å søke tidlig 2
Gjest Magdalene Skrevet 1. februar 2014 #3 Skrevet 1. februar 2014 Du kan jo søke nå, men det spiller strengt talt ingen rolle siden dere ikke ønsker plass uansett.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2014 #4 Skrevet 1. februar 2014 Hvis du søker nå om plass kan du få plass fra august. Du må da betale fra august (sslv om barnet ikke benytter plassen). Det går an å søke om plass til høsten, og skrive at ønsket oppstart er febr. Vær imidlertid ops på at du da er avhengig av at noen slutter for at ditt barn skal få plass. Du kan risikere at barnet ikke får plass før neste høst. Anonymous poster hash: 8c13f...8c1 1
Mafalda Skrevet 1. februar 2014 #5 Skrevet 1. februar 2014 Hos oss mener jeg at det ikke er lov å "holde" plassen- altså å betale for en plass man ikke bruker i månedsvis. Har ikke sjekket det opp siden det ikke er aktuelt i denne omgangen, men er ganske sikker på at det var slik da vi søkte om plass til storesøster. Hvis det stemmer, kan du vel enten søke i hovedopptaket og sette ønsket oppstart i februar, men som en hovedregel oppfordres man til å søke ca tre måneder før ønsket oppstart hvis det er utenom hovedopptaket. Kikk litt på søknadsportalen for ditt område og se om du blir klokere, det virker som reglene varierer fra sted til sted
Chiquita Skrevet 1. februar 2014 #6 Skrevet 1. februar 2014 Alternativt kan du ringe styrer i barnehagen... Hos oss anbefaler vi alle å søke ved opptaket, selv om oppstart er etter jul. Dette for at man tidligst mulig kan planlegge ifht avdelinger, ansatte, osv...
Teriyaki Skrevet 1. februar 2014 #7 Skrevet 1. februar 2014 Vo betalte for en ubenyttet plass fra august til han begynte i midten av november, men i deres tilfelle er det jo snakk om et halvt år i så fall, så mulig man ikke får det da.
minister-mio Skrevet 1. februar 2014 #8 Skrevet 1. februar 2014 Har aldri opplevd at det ikke har vært lov å betale på en plass helt til man selv ønsker å begynne å bruke den
Chiquita Skrevet 1. februar 2014 #9 Skrevet 1. februar 2014 Det kan ikke være lov å nekte noen å betale for en barnehageplass uten å bruke den - all den tid barnehage er frivillig i Norge... Om du velger å "ta fri" barnet bra barnehagen gjør du jo akkurat som du selv vil med. Barnehage har jo ingen møteplikt!
Gjest Solsmil Skrevet 1. februar 2014 #10 Skrevet 1. februar 2014 Det kan ikke være lov å nekte noen å betale for en barnehageplass uten å bruke den - all den tid barnehage er frivillig i Norge... Om du velger å "ta fri" barnet bra barnehagen gjør du jo akkurat som du selv vil med. Barnehage har jo ingen møteplikt! Nei. Men det man betaler for en barnehageplass er jo bare en liten del av hva den plassen faktisk koster. Det koster staten masse penger å skulle drifte barnehageplasser som ikke er i bruk, så jeg skjønner det godt om det ikke er lov
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2014 #11 Skrevet 2. februar 2014 Vi betalte for noen mnd før han begynte for å beholde plassen, men måtte "ta den i bruk" som det så fint het. Det var bare positivt for barnet for vi var der da noen timer noen ganger i uken og han fikk en meget soft start og lang innkjøring.Anonymous poster hash: 678d5...fed
Gjest Magdalene Skrevet 2. februar 2014 #12 Skrevet 2. februar 2014 Det kan ikke være lov å nekte noen å betale for en barnehageplass uten å bruke den - all den tid barnehage er frivillig i Norge... Om du velger å "ta fri" barnet bra barnehagen gjør du jo akkurat som du selv vil med. Barnehage har jo ingen møteplikt! Mange barnehager har en policy på at man faktisk ikke kan betale for plassen flere mnd uten at barnet begynnerZ Fravær underveis etter at man faktisk har begynt er jo noe annet.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2014 #13 Skrevet 2. februar 2014 Men hvor mange timer man velger å ha barnet der er det foreldrene som bestemmer, så lenge plassen er i bruk, se AB over.Anonymous poster hash: 678d5...fed
Mafalda Skrevet 2. februar 2014 #14 Skrevet 2. februar 2014 Mange barnehager har en policy på at man faktisk ikke kan betale for plassen flere mnd uten at barnet begynnerZ Fravær underveis etter at man faktisk har begynt er jo noe annet. Ikke sant, og lang innkjøring blir jo også noe annet. Men jeg synes det er helt på sin plass at foreldre som har permisjon til november-desember-januar-februar, ikke kan søke til hovedopptaket og betale for en ubrukt plass i mange måneder- gjerne mens andre står i kø og må på jobb. Jeg vet at mange ville vært interessert i å betale for å holde en plass, barnehageplassen er veldig subsidiert og sånn sett billig å betale når man er sikret å få begynne når man vil. Og så lenge det er folk som trenger barnehageplassene fordi de skal på jobb, synes jeg det må være helt greit at det er restriksjoner på det, slik at ikke småbarnsavdelingene er halvtomme hver høst mens vi venter på alle de som har lenger permisjon... Men som sagt, reglene varierer nok mellom både steder og enkeltbarnehager
Ciara Skrevet 2. februar 2014 #15 Skrevet 2. februar 2014 Det er heldigvis ikke lov å holde på en plass i barnehagekø - da tar man jo opp plassen for andre barn som venter. Hilsen en som hadde begge ungene i kø i eeeevigheter, og som ville klikket i vinkel hvis jeg fant ut at andre holdt på slik 1
Susa Skrevet 2. februar 2014 #16 Skrevet 2. februar 2014 Jeg ville ringt barnehagen og hørt. I mange barnehager er det slik at de som blir 3 år går over på en større avdelig, og det da skjer rundt årsskiftet, Så ofte blir det ledige plasser i januar.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå