Gå til innhold

Hvordan deler dere sommerferien når dere har 50-50 deling av samværet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere tre uker hver? To uker hver? Skifter det hvert år hvem som har de første ukene og de siste, eller har dere fastlagt hvilke uker av sommerferien dere har hver?

Min eksmann har begynt å kreve å få flere uker om sommeren, og hans forslag når innebærer at han totalt har barna i 4 uker fordi ferieukene avsluttes med en samværsuke. Det er alt for lenge for meg, men da truer han med at han bare tar de ukene fri i alle fall..

Hva skal jeg gjøre??

Anonymous poster hash: 24b93...e7d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sommerferien varer i 2 måneder. 4 uker er jo ikke mye. Han kan få barna de første 4 ukene når ferien starter. Så kan du ta barna de restende 4 ukene.

Skrevet (endret)

Vi tar 4 uker hver, det går strålende. Annethvert år tidlig og sent...

Endret av Sophie-Ann
Skrevet

Barna er ganske små så jeg synes 4 uker er lenge. Men det er samtidig viktig å kunne få litt lenger tid sammenhengende med barna for å kunne reise bort.

Kanskje 3 uker i starten av juli og så den andre siste uke i juli + de 2 første i august?

TS

Skrevet

Vi har heldigvis et godt samarbeid. Så vi har sønnen vår når vi har bestilt ferie også deler vi på resten av sommeren så han er litt hos begge. 4 uker sammenhengende et sted synes vi blir for lenge. Og hvis en av oss skal noe spesielt noen dager så er det aldri noe problem å finne en løsning;-)

Skrevet

Vi avtaler fra år til år utfra vårt felles ønske om at ungene skal få mest mulig fri ilag med en av oss; dvs færrest mulig dager på sfo for den minste og færrest mulig dager alene hjemme med foreldre på jobb for den eldste.

Min eksmann har veldig "styrt" ferie og får tildelt aktuelle uker som varierer mellom tidlig, midten og sen fra år til år. Jeg har det LITT mer fleksibelt på jobb, så jeg har ofte delt opp ferien min i to eller tre deler for at ungene skal få mest mulig fri.

Det vi har avtalefestet er at ungene skal ha MINST to uker ferie med hver av oss, for å sikre at ungene får minst fire uker ferie om sommeren. Det har alltid blitt mer enn det, og det har aldri vært noe problem.

TS jeg skjønner du syns 4 uker sammenhengende hos far blir for lenge dersom ungene er små. Men kanskje går det an at du har en langhelg med ungene inni der et sted for å hjelpe på?

Skrevet

Vi deler ferien i to. Har ferie i juli måned, så da blir det to uker hver. Har pleid å vært litt vilkårlig hvem som tar første delen, og hvem som tar siste, men har en "avtale" om at den som først legger planer "har førsterett" på første eller siste del av måneden :) Funker fint for oss :)

Skrevet

Vi deler ferien i to. Har ferie i juli måned, så da blir det to uker hver. Har pleid å vært litt vilkårlig hvem som tar første delen, og hvem som tar siste, men har en "avtale" om at den som først legger planer "har førsterett" på første eller siste del av måneden :) Funker fint for oss :)

Det er akkurat her det har blitt litt tull i år. Eksmannen har utvidet ferieukene til å gjelde juni og deler av august også, slik at han teller med ferie i uker jeg ikke kan ta fri og sier at det er mitt problem at jeg jobber et sted jeg ikke kan ta ferie i juni...

Mener at de fleste tar 2-3 uker hver i juli/august. Mulig vi må ta dette til familievernkontoret en gang til. Han har sagt at det blir sånn han har sagt uansett hva jeg mener. Det går jo ikke å samarbeide sånn.

TS

Skrevet

Det er akkurat her det har blitt litt tull i år. Eksmannen har utvidet ferieukene til å gjelde juni og deler av august også, slik at han teller med ferie i uker jeg ikke kan ta fri og sier at det er mitt problem at jeg jobber et sted jeg ikke kan ta ferie i juni...

Mener at de fleste tar 2-3 uker hver i juli/august. Mulig vi må ta dette til familievernkontoret en gang til. Han har sagt at det blir sånn han har sagt uansett hva jeg mener. Det går jo ikke å samarbeide sånn.

TS

Du har rett i at slik kan man ikke samarbeide. Jeg tenker som så at så lenge du er uenig, med den begrunnelsen du har (at det blir for lenge pga. barna er for små), så tar du det videre til familievernkontoret.

Jeg har også ei som er lita ennå, tre-fire uker blir alt for lenge for hennes del. I tillegg har jeg en som er ungdom, og han sier at han synes to uker er passe. Heldigvis for oss bor vi såpass nært at vi ser barna i ferien også, med mindre vi er bortreist med barna selvsagt.

Håper det ordner seg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...