AnonymBruker Skrevet 1. februar 2014 #1 Skrevet 1. februar 2014 Jeg er veldig glad i hunder, og vokste selv opp med i overkant av 10. Faren min har i mange år drevet en kennel. På grunn av det vet jeg at det er fullt mulig å ha en veloppdragen hund som aldri i løpet av hele sitt liv kommer til å være agressiv ovenfor mennesker. I Norge er det over 5000 mennesker som trenger legebehandling hvert år etter bitt i fra hund. Altså i gjennomsnitt 14 mennesker om dagen. Til sammenligning blir i underkant av 950 mennesker årlig skadet i trafikken i Norge, altså under 3 mennesker om dagen. Med andre ord så finnes det veldig mange hunder der ute som er dårlig oppdratt og potensielt kan gjøre stor skade på mennesker og andre dyr. Et ukeslangt kurs som kan arrangeres i de større byene, der man lærer seg å eie og oppdra en hund. Samt en eksaminasjon på slutten av kurset, burde være påkrevd for alle hunder. Både store og små, ettersom god kunnskap om hund ikke bare beskytter mennesker mot å bli skadet, men også sikrer dyrevelferd. Anonymous poster hash: 05dde...529
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2014 #2 Skrevet 1. februar 2014 Men med alle de hundeskolene som holder kurs med metoder som faktisk gjør hunder aggressive, så vet jeg ikke om det er noen god ide. Anonymous poster hash: 9269c...1bb 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2014 #3 Skrevet 1. februar 2014 Jaaadaa, men ikke glem at enkelte kombinasjoner av raser og enkelte linjer kan være farlige. Da hjelper det ikke stort å ha gått på ettukerskurs i hundedressur gitt. OG det er ingen fasit på hva som fungerer på hunder. Det som fungerer på min hund, vil ikke nødvendigvis fungere på andre hunder. Anonymous poster hash: 21c04...c8f
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2014 #4 Skrevet 1. februar 2014 Jaaadaa, men ikke glem at enkelte kombinasjoner av raser og enkelte linjer kan være farlige. Da hjelper det ikke stort å ha gått på ettukerskurs i hundedressur gitt. OG det er ingen fasit på hva som fungerer på hunder. Det som fungerer på min hund, vil ikke nødvendigvis fungere på andre hunder.Anonymous poster hash: 21c04...c8f Det er større forskjeller i agressivitet innad i rasene enn mellom raser. Tror heller at hundene svarer til forventninger fra eierene. Med andre ord at mennesker som ønsker seg en agressiv hund kjøper en rase som har rykte på seg for å være agressiv. Anonymous poster hash: 05dde...529 1
Skywise Skrevet 1. februar 2014 #5 Skrevet 1. februar 2014 All den tid aggresjon og annen atferd som gir risiko for bitt (skarphet, nervøsitet, redsler osv) er like arvelig som fysiske attributter og det fortsatt sitter folk i hundemiljøet som enda ikke har fått dette med seg, så kommer neppe bittstatistikken til å bli noe bedre. Å oppdra en hund er ikke, og skal heller ikke være, rakettforskning. Problemet viser seg når det avles på hunder med dårlig mentalitet, enten fordi oppdretterne er uvitende eller fordi de masseproduserer valper for salg, og når disse hundene kommer til en eier som kan lite om hund generelt. Min erfaring er at det er disse hundene som biter, både fordi bikkja har skrapmentalitet og fordi eier kanskje ikke ser tegnene på at dette er en farlig hund. Så man kan jo da spørre seg hva som er hovedfaktoren til bitt, inkompetente eiere eller inkompetente oppdrettere? Jeg vil tro en god blanding. En hund med bra gemytt biter ikke (annet enn lekebiting i alle fall) bare fordi eier har oppdratt den dårlig. De kan bli ustyrlige og ufordragelige å bo med ja, men dårlig oppdragelse er fortsatt ikke noe som automatisk avler aggresjon. Kanskje om man skambanker bikkja, men det tror jeg at de færreste hundene medregnet i bittstatistikkene har blitt.
Skywalker Skrevet 1. februar 2014 #6 Skrevet 1. februar 2014 (endret) ..og folk uten hund/erfaring med hund bør ha et sertifikat som viser at de har gått kurs i hvordan møte og forholde seg til fremmede hunder. Da tror jeg også at en del bittskader kunne unngås. Noen ganger et det nemlig like mye "offerets" skyld at uhellet skjer. Endret 1. februar 2014 av Skywalker 4
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2014 #7 Skrevet 1. februar 2014 ..og folk uten hund/erfaring med hund bør ha et sertifikat som viser at de har gått kurs i hvordan møte og forholde seg til fremmede hunder. Da tror jeg også at en del bittskader kunne unngås. Noen ganger et det nemlig like mye "offerets" skyld at uhellet skjer. Det er faktisk ikke offerets ansvar, på samme måte som at det aldri er din skyld når du blir påkjørt bakfra. Så selv om det er offerets skyld at han ble bitt, så er det du som skapte risikoen da du valgte å skaffe deg en hund. Det sagt burde dyrelære/dyretekke være en del av allmenopplæringen som skjer i skolevesenet. Alle barn burde lære å tekkes dyr på en god måte. Det hadde hjulpet. Men selv jeg, med mye erfaring med hunder opplever regelmessig hunder som oppfører seg aggressivt når de får eksempel står bundet utenfor butikker eller går forbi meg på en gate. Anonymous poster hash: 05dde...529
Steele Skrevet 1. februar 2014 #8 Skrevet 1. februar 2014 Og hvor mange av bittene er fra hunder som faktisk "angriper"? I disse tallene vil jeg tro at biteuhell under lek, trening m.m også er iregnet, da bitt er bitt. Jeg selv har blitt bitt av en av mine hunder under trening/lek da han skulle bite i en tauleke men bommet litt i iveren, og traff hånden istedenfor. Så hvis man trekker fra alle slike uhell, som det er mange av skal du se at den statistikken din ikke er så uhyggelig likevel. 4
Portvinpiken Skrevet 1. februar 2014 #9 Skrevet 1. februar 2014 Det er faktisk ikke offerets ansvar, på samme måte som at det aldri er din skyld når du blir påkjørt bakfra. Så selv om det er offerets skyld at han ble bitt, så er det du som skapte risikoen da du valgte å skaffe deg en hund. Det sagt burde dyrelære/dyretekke være en del av allmenopplæringen som skjer i skolevesenet. Alle barn burde lære å tekkes dyr på en god måte. Det hadde hjulpet. Men selv jeg, med mye erfaring med hunder opplever regelmessig hunder som oppfører seg aggressivt når de får eksempel står bundet utenfor butikker eller går forbi meg på en gate. Anonymous poster hash: 05dde...529 Om du går bort for å klappe en fremmed hund - med eller uten eier til stede så er det "offeret" som har satt seg i den situasjonen ja. Kan jo ikke sammenlike det med å bli påkjørt bakfra? Hvis man skal krysse et jorde fullt av kuer - er det kua sin skyld hvis den angriper da? 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2014 #10 Skrevet 1. februar 2014 Og hvor mange av bittene er fra hunder som faktisk "angriper"? I disse tallene vil jeg tro at biteuhell under lek, trening m.m også er iregnet, da bitt er bitt. Jeg selv har blitt bitt av en av mine hunder under trening/lek da han skulle bite i en tauleke men bommet litt i iveren, og traff hånden istedenfor. Så hvis man trekker fra alle slike uhell, som det er mange av skal du se at den statistikken din ikke er så uhyggelig likevel. Det har jeg også opplevd med mine hunder. Og hunden viser en utrolig "anger" og vet at dette ikke er lov. Aggresiv biting er er en naturlig reaksjon for en hund som blir trengt opp i en forsvarssituasjon. F.eks bundet utenfor butikk, dette er vårt ansvar som hundeeigere og passe på at ikke skjer. Den snilleste hund i verden kan bite om den føler seg truet nok. Dette er grunnen til at jeg aldri lar mine hunder være ute alene uten tilsyn. Ikke fordi jeg ikke stoler på hunden, men jeg stoler ikke på alle andre mennesker. Anonymous poster hash: 71bb2...3a0
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2014 #11 Skrevet 1. februar 2014 Burde bli forbudt med dyrehold! Anonymous poster hash: ee59a...7a4
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2014 #12 Skrevet 2. februar 2014 Om du går bort for å klappe en fremmed hund - med eller uten eier til stede så er det "offeret" som har satt seg i den situasjonen ja. Kan jo ikke sammenlike det med å bli påkjørt bakfra? Hvis man skal krysse et jorde fullt av kuer - er det kua sin skyld hvis den angriper da? Hvis du er voksen ja. Men ikke hvis vi snakker om en 4-åring eller en 7-åring. En hver hundeier har ansvaret for sin hund om et barn plutselig gjør et fremstøt mot hunden. Hvis en hundeeier f.eks. lar hunden stå i bånd utenfor en butikk, uten tilsyn, så er det etter min mening hundeeier ansvar om f.eks et barn går bort til hunden og blir bitt. Så her må man skille klart på voksne og barn. Jeg er 100% enig med deg når vi snakker om voksne. Jeg har hund, og når jeg har den i bånd, er det mitt anvsar å "være i beredskap" om det skulle skje noe uventet i nærheten av andre mennesker, fortrinnsvis barn, og dermed må jeg vite hva jeg skal gjøre om et barn plutselig skulle komme springende mot hunden min. Nå er ikke jeg så bekymret da min hund generelt elsker mennesker og storkoser seg når den får hilse på folk, men man kan aldri vite hva som KAN skje. Anonymous poster hash: 3d4d6...93c
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2014 #13 Skrevet 2. februar 2014 Og hvem hadde du tenkt skulle utstede dette "sertifikatet"? Problemet med et hundesertifikat er at det fortsatt i dag finnes store forskjeller på de metodene som brukes i oppdragelse. Mange sverger fortsatt til den gode gamle 70-tallsoppdragelsen med knallhard disiplin og fysisk avstraffelse, mens mange har gått over til den moderne oppdragelsen med positiv forsterkning. Så har du dem midt i mellom. Det vil garantert bli diskusjon om hvem som skal få lisens til å utstede slike sertifikat. I verste fall får vi et enormt sprik i de kriteriene som kreves for å få sertfikatet. Et eget hundepoliti er vel et bedre tiltak enn hundesertifikat. Anonymous poster hash: 3d4d6...93c 1
Portvinpiken Skrevet 2. februar 2014 #14 Skrevet 2. februar 2014 Hvis du er voksen ja. Men ikke hvis vi snakker om en 4-åring eller en 7-åring. En hver hundeier har ansvaret for sin hund om et barn plutselig gjør et fremstøt mot hunden. Hvis en hundeeier f.eks. lar hunden stå i bånd utenfor en butikk, uten tilsyn, så er det etter min mening hundeeier ansvar om f.eks et barn går bort til hunden og blir bitt. Så her må man skille klart på voksne og barn. Jeg er 100% enig med deg når vi snakker om voksne. Jeg har hund, og når jeg har den i bånd, er det mitt anvsar å "være i beredskap" om det skulle skje noe uventet i nærheten av andre mennesker, fortrinnsvis barn, og dermed må jeg vite hva jeg skal gjøre om et barn plutselig skulle komme springende mot hunden min. Nå er ikke jeg så bekymret da min hund generelt elsker mennesker og storkoser seg når den får hilse på folk, men man kan aldri vite hva som KAN skje. Anonymous poster hash: 3d4d6...93c Joda, man kan jo aldri være uenig i at hundeeier er ansvarlig for hunden i og uten bånd. Og om man setter fra seg hunden uten tilsyn så er det i min mening uansett helt idiotisk av mange grunner. Jeg er enig at det er en vesensforskjell mellom voksne og små barn. Uansett kan det her komme opp mange tenkelige og utenkelige senarioer, og man er heller aldri beskyttet mot dumme mennesker - både hundeeiere og de som evt. går bort å klapper, provoserer en hund gjennom et gjerde etc etc. Men det blir veldig avsporing. Ang. trådens tema synes jeg det er en håpløs idè med obligatoriske hundeførerkort. Problemstillingen for meg er hvem som skal utstede disse, og som det er i dag så vil ikke nødvendigvis de som er flinkest med hund eller mest kjennskap til hund og hundespråk "vinne budrunden", men den skolen som er best på å markedsføre seg og en god del "kameraderi". Et glimrende eksempel på dette er jo at Tropehagen Zoo nå skal samarbeide med en aktør som overhode ikke har - eller vil vise til noe av egen hundefaglig bakgrunn, og som til og med skryter at at de ikke har det... 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå