Gå til innhold

Hun pusset kommunal leilighet opp uten å spørre. Hva skjer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En veninne av meg bor i kommunal leilighet.

For en stund siden pusset hun opp. Men hun sa til meg at hun ikke har søkt om å få gjøre det. gjøre det. Hva kommer til å skje? Hvis de oppdager det, kommer hun til å måtte betale kommunen for det så lenge hun bor der? Eller er det etter at hun har flyttet ut? Jeg er veldig bekymret, selv om det ble fint pusset opp.

Hun får hjelp fra kommunen. Hva er mest sannsynlig at kommer til å skje?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sikkert ikke noe. Når skal de merke det da, de er vel aldri innom og inspisererer? Og de kan vel ikke bli sur for at hun har tatt vare på leiligheten så lenge hun ikke har malt i svart og sånt.

Anonymous poster hash: a8db6...37d
  • Liker 1
Skrevet

Kommunen sjekker leilighetene som minimum ved utflytting. Og de bryr seg neppe så lenge hun har gjort en skikkelig jobb.

Men det viktige spørsmålet her er hvordan i alle dager en kvinne med nok ressurser til å pause opp kom seg inn i en kommunal leilighet? Og hvorfor sitter hun på den i stedet for å leige/kjøpe noe eget og overlate egen kommunale til noen som trenger den?

Anonymous poster hash: d9d91...3ce

• Liker 20
Skrevet

Å pusse opp er jo å gjøre forbedringer. Hadde hun hatt en god kommunikasjon med komunen kunne hun kanskje fått dekka utgifter til oppussing til og med. rart

Skrevet

Kommunen sjekker leilighetene som minimum ved utflytting. Og de bryr seg neppe så lenge hun har gjort en skikkelig jobb.

Men det viktige spørsmålet her er hvordan i alle dager en kvinne med nok ressurser til å pause opp kom seg inn i en kommunal leilighet? Og hvorfor sitter hun på den i stedet for å leige/kjøpe noe eget og overlate egen kommunale til noen som trenger den?

Å pusse opp en leilighet trenger ikke å være så alt for vanskelig, litt ny tapet eller en ny benkplate er ikke så altfor komplisert å sette opp. Det kreves langt mer enn som så for å kunne delta i det Norske arbeidslivet.

Anonymous poster hash: c8a58...5a8

• Liker 3
Skrevet

Å pusse opp en leilighet trenger ikke å være så alt for vanskelig, litt ny tapet eller en ny benkplate er ikke så altfor komplisert å sette opp. Det kreves langt mer enn som så for å kunne delta i det Norske arbeidslivet.

Anonymous poster hash: c8a58...5a8

Vel, jeg deltar i det norske arbeidslivet, men har ikke råd til tapet og benkeplater...

Anonymous poster hash: 7f6b8...f62

• Liker 7
Skrevet

Vel, jeg deltar i det norske arbeidslivet, men har ikke råd til tapet og benkeplater...

Anonymous poster hash: 7f6b8...f62

Hun er flink til å spare.

• Liker 2
Skrevet

Hun er flink til å spare.

Men hvordan kan det da ha seg at hun ikke kan spare til å eie/leie egen leilighet?

Anonymous poster hash: b55d1...ac8

• Liker 3
Skrevet

Men hvordan kan det da ha seg at hun ikke kan spare til å eie/leie egen leilighet?

Det vet jeg ikke egentlig, har ikke spurt om det.

Gjest Blomst83
Skrevet

Nå pussa jeg ikke opp,men jeg malte veggene når jeg bodde i en kommunal leilighet,og de sa ingen ting på det. Så jeg tror ikke det er noe krise.

Gjest Blomst83
Skrevet

Hvorfor skal alle slike tåder endte opp med å stille spørsål rundt et annet menneske sin situasjon. Så nei det er ikke det som er det viktigste spørsmålet. Det viktigste spørsmålet var det ts spurte om.

Skrevet

Er det virkelig det viktigste spørsmålet? Det er mange grunner til at folk bor i kommunale leiligheter. Og selv man har problemer av et eller annet slag, vil.det ikke si at man ikke kan male noen vegger. Oppussing er så mangt, og trenger heller ikke koste all verden.

Om man jobber og ikke har råd til maling og benkeplater anser jeg heller som et større problem. Da har man virkelig tatt feil valg når det gjelder utdannelse og jobb.

Hvorfor skal man alltid tråkke på debsom er svakere stilt? Har du virkelig ikke noe bedre å finne på? Meld deg på et nettkurs og bruk energien din der, så skal du se at du får.rpsbril benkeplater til slutt du også.

Anonymous poster hash: 796e9...fd5

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor skal alle slike tåder endte opp med å stille spørsål rundt et annet menneske sin situasjon. Så nei det er ikke det som er det viktigste spørsmålet. Det viktigste spørsmålet var det ts spurte om.

Er det virkelig det viktigste spørsmålet? Det er mange grunner til at folk bor i kommunale leiligheter. Og selv man har problemer av et eller annet slag, vil.det ikke si at man ikke kan male noen vegger. Oppussing er så mangt, og trenger heller ikke koste all verden.

Om man jobber og ikke har råd til maling og benkeplater anser jeg heller som et større problem. Da har man virkelig tatt feil valg når det gjelder utdannelse og jobb.

Hvorfor skal man alltid tråkke på debsom er svakere stilt? Har du virkelig ikke noe bedre å finne på? Meld deg på et nettkurs og bruk energien din der, så skal du se at du får.rpsbril benkeplater til slutt du også.

Anonymous poster hash: 796e9...fd5

Å pusse opp innebærer en standardheving. Det er mer enn et malingsstrøk på en slitt vegg eller å bytte ut en rotten benkeplate. Det er siste der er nemlig helt vanlig vedlikehold.

Og de kommunale leilighetene her i landet er såpass til mangelvare at mennesker som virkelig sliter her i livet står i lange køer for å få seg en. At da et menneske som har overskudd (enten av penger eller av energi) til å foreta en standardheving sitter og tar opp plass for et menneske som ikke har et trygt sted å bo, i stedet for å gå ut og leige seg et sted på det private markedet, det er ikke greit for meg. Det kan være greitt for dere, jeg vet ikke. Men for meg er slikt ugreitt (selv om det er helt vanlig).

Ja, ts sin venninne har nok sine problemer, helt sikkert, men det betyr ikke at hun ikke fortrenger de som står enda lavere nede til et kummerlig liv.

Skrevet

Hvor dumme spørsmål er det mulig å stille?

Det er ganske stor forskjell på å spare noen tuselapper til litt maling og 15% egenkapital til en kåk. Kanskje har hun ikke høy nok inntekt til å spare 15% egenkapital og få et brukelig lån på mange, mange år. Kanskje har hun masse gjeld og betalingsanmerkninger. Ikke har vi noe med det heller.

Anonymous poster hash: 41155...35c

Skrevet

Hun burde heller ha søkt på utbedringstilskudd i kommunen som har søknadsfrist 1.juni hvert år. Da kunne hun få dekket det. Det som er kjedelig er at hun får ingen ting igjen for det. Kommunen vil ikke kommentere det.

Anonymous poster hash: 0fe95...459

Gjest Blomst83
Skrevet (endret)

Å pusse opp innebærer en standardheving. Det er mer enn et malingsstrøk på en slitt vegg eller å bytte ut en rotten benkeplate. Det er siste der er nemlig helt vanlig vedlikehold.

Og de kommunale leilighetene her i landet er såpass til mangelvare at mennesker som virkelig sliter her i livet står i lange køer for å få seg en. At da et menneske som har overskudd (enten av penger eller av energi) til å foreta en standardheving sitter og tar opp plass for et menneske som ikke har et trygt sted å bo, i stedet for å gå ut og leige seg et sted på det private markedet, det er ikke greit for meg. Det kan være greitt for dere, jeg vet ikke. Men for meg er slikt ugreitt (selv om det er helt vanlig).

Ja, ts sin venninne har nok sine problemer, helt sikkert, men det betyr ikke at hun ikke fortrenger de som står enda lavere nede til et kummerlig liv.

Men som du sier så er det mangelvare,og da er det ikke hvem som helst som får det,så når venninnen til ts har fått det så betyr det at kommunen merner at hun oppfyller kriteriene. Og nå vet vi verken om hun fikk hjelp til denne oppusingen,og om hun hadde noen som stile opp for henne økonimisk sånn at hun fikk kjøpt det. Og det er også lang vei økonomisk sett fra å kjøpe noe benkplater til å ha egenkapital til eget bosted.

Endret av Blomst83
Skrevet

Merkelig! I hovedinnlegget står det; venninne, kommunal leilighet, pusse opp. Utifra disse tre ordene begynner noen å snakke om at hun heller burde overlate leiligheten til noen som trenger det? For det første så aner vi ikke hva TS mener med ordet oppussing-betyr det full renovering eller betyr det 1 malt vegg? I tillegg vet vi ingenting om denne personens økonomi, alder, eventuelle diagnoser etc, etc men allikevel mener noen at de sparsomme opplysningene vi har fått her er nok til å bestemme om denne venninnen bør ha krav på kommunal leilighet eller ikke, egentlig litt komisk..men samtidig tragisk, det viser jo at man er rask på labben når det gjelder å dømme andre mennesker.

Anonymous poster hash: 91a17...024
  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...