Gå til innhold

Hva mener dere er baksnakking?

Anbefalte innlegg

Gjest solstråle99
Skrevet

Jeg har hatt lange diskusjoner med venninner om hva baksnakking er, men kommer ingen vei.

Vil dere si det er baksnakking om vi gjenforteller et møte med en person til en annen for å få generelle råd om hva som kunne blitt sagt/gjort annerledes i den samtalen?

Jeg føler baksnakking er om man snakker negativt/respektløst om en til en annen, eller evt dikter opp noe som ikke den andre har gjort/sagt. Evt også å komme med negative teorier om hva vi mener er "galt" med dem. Også det å fortelle noe videre som man har fått beskjed om å ikke si videre, og evt temaer som er normal folkeskikk og ikke fortelle videre.

Finnes sikkert mange ulike fortolkninger rundt dette.

Så jeg lurer på hva dere mener? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakke dritt om andre når de ikke er tilstede. Kort og greit.

Anonymous poster hash: 2e8fc...dcf
Skrevet

Baksnakking er når man snakker stygt om en person, eller lager egne historier rundt den personen. Og så er det baksnakking når du sier noe nedlatende om en person, som du ikke vil at vedkommende skal høre.

Skrevet

Har tenkt litt på dette selv.. har en venninne som blir behandlet dårlig av kjæresten sin, jeg og en annen venninne har diskutert dette flere ganger og synes synd på venninna vår. Baksnakker vi henne da siden vi ikke sier det direkte til henne? Er jo heller bekymret for henne.

Anonymous poster hash: c95b7...fef
Skrevet

Og til spørsmålet til TS: vil ikke kalle det baksnakking nei.

Synes det er baksnakking å snakke negativt om noen bak deres rydd, feks om deres utseende, vekt, personlighet.

Skrevet

Har tenkt litt på dette selv.. har en venninne som blir behandlet dårlig av kjæresten sin, jeg og en annen venninne har diskutert dette flere ganger og synes synd på venninna vår. Baksnakker vi henne da siden vi ikke sier det direkte til henne? Er jo heller bekymret for henne.

Og dere sier det ikke fordi? Snakker om å være venninner

Anonymous poster hash: 4c140...a2c

Skrevet

'' Vil dere si det er baksnakking om vi gjenforteller et møte med en person til en annen for å få generelle råd om hva som kunne blitt sagt/gjort annerledes i den samtalen? '' - Nei.

Baksnakking er rett og slett når du slenger dritt bak ryggen på folk. Det å prate om en annen person i en ikke-negativ setting, er ikke baksnakking på den måten.

Gjest solstråle99
Skrevet

Har en litt samme situasjon med en venninne som har veldig dårlig selvtilitt. Så meg og en annen venninne snakker en del om hvordan vi skal hjelpe henne og hva vi har observert. Får en klump i magen hver gang vi gjør det, men vi vil jo i bunn og grunn bare hjelpe henne.

Var en gang vi "konfronterte" henne og sa vi var beskymret for henne (siden hun aldri stoler på at vi vil henne noe godt siden hun har dårlig selvtilitt) og hadde snakket litt om henne, og da ble hun kjempe sur for hun mente vi hadde baksnakket henne...

Jeg føler ikke nødvendigvis selv det er baksnakking, men jeg begynte å lure på om det kanskje er det :P

Skrevet

Er dette baksnakking?:

Har ei venninne som er konstant negativ, sprer rundt seg med dårlige vibrasjoner, ingen av venninnene hennes klarer å fylle ut forventninger hun har til hvordan en god venninne er. Når noen får seg kjæreste føler hun seg ditchet og sviktet, og forteller gjerne dette til andre venninner. Meget kritisk og direkte til alle rundt seg, liker å bemerke andres "uvaner" i hennes øyne... Men når hun er misfornøyd med noen pakker hun det klokelig inn slik at man skal bli sittende igjen å lure på hva man egentlig har gjort galt. Når man prøver å snakke med henne om hvordan ting er så later hun som ingenting, "å? det har jeg ikke tenkt på, så dumt at du føler det sånn"...

Dette blir et samtaleemne blant andre venninner, baksnakking?

Anonymous poster hash: a271c...0f5

Skrevet

Jeg har hatt lange diskusjoner med venninner om hva baksnakking er, men kommer ingen vei.

Vil dere si det er baksnakking om vi gjenforteller et møte med en person til en annen for å få generelle råd om hva som kunne blitt sagt/gjort annerledes i den samtalen?

Jeg føler baksnakking er om man snakker negativt/respektløst om en til en annen, eller evt dikter opp noe som ikke den andre har gjort/sagt. Evt også å komme med negative teorier om hva vi mener er "galt" med dem. Også det å fortelle noe videre som man har fått beskjed om å ikke si videre, og evt temaer som er normal folkeskikk og ikke fortelle videre.

Finnes sikkert mange ulike fortolkninger rundt dette.

Så jeg lurer på hva dere mener? :)

Du må skille mellom baksnakking og utlevering.

Baksnakking er når du snakker dritt om noen bak ryggen deres.

Utlevering er når du forteller andre noe privat som bare du vet eller har blitt fortalt i fortrolighet.

Ingen av delene er noe man skal gjøre, selv om jeg ser på utlevering som mer alvorlig enn baksnakking (innen rimelighetens grenser).

Skrevet

Og dere sier det ikke fordi? Snakker om å være venninner

Anonymous poster hash: 4c140...a2c

Hun vil ikke snakke om det og lukker øynene.. huff ja vi er fæle..

Gjest Sitronen
Skrevet

Baksnakking er når du snakker negativt om en person som ikke er tilstede.

Slarv, eller sladder, er når du snakker om en person uten annen hensikt enn å snakke om personen.

For eksempel:

En mann blir dårlig behandlet av kjæresten sin, og det diskuterers hva som konkret kan gjøres for å hjelpe ham, regnes hverken som sladder eller baksnakking, det er omsorg

Men hvis samtalen går på "hvorfor finner han seg i det", og "han fortjener bedre enn henne", uten annen hensikt enn å snakke om det, så er det sladder, og hvis samtalen går på hvor slem hun er, og "vet du hva hun gjorde i går", så er det baksnakking.

Skrevet

Negative ting og ryktespredning er baksnakking.

Skrevet

Baksnakking er når man snakker negativt om andre som ikke er tilstede under samtalen. Tenk over om du hadde ønsket at noen hadde snakket slikt om deg, eller om du tørr å gjenta alt direkte til personen det har blitt snakket om.

Skrevet

For meg er baksnakking når man sier noe OM en person man ikke ville sagt TIL dem

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...