AnonymBruker Skrevet 1. februar 2014 #1 Del Skrevet 1. februar 2014 Jeg og forloveden ser på invitasjoner nå, spesielt på ebay. Han vil gjerne ha med rsvp-kort, jeg synes det er unødvendig. Er vant til at invitasjoner har dato og nr til brud/brudgom for tilbakemelding. Hva er egentlig vanlig? Og hva synes dere om rsvp-kort?Anonymous poster hash: cc014...771 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bygdejenta Skrevet 1. februar 2014 #2 Del Skrevet 1. februar 2014 Om du har RSVP (eller SU) kort er vel mest ein smaksans... (med mindre du har mange gamle tanter som du veit vil svara med brev). Men det du derimot BØR ha, er opplysning om korleis gjestane skal gi tilbakemelding om dei kommer eller ikkje. Dette enten i form av eit RSVP/SU-kort eller at du heilt enkelt skriver telefonnummer og/eller epost i sjølve invitasjonen.... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 1. februar 2014 #3 Del Skrevet 1. februar 2014 Hva betyr rsvp-kort? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bygdejenta Skrevet 1. februar 2014 #4 Del Skrevet 1. februar 2014 RSVP er fransk og står for Répondez s’il vous plaît, som betyr noe sånt som Vær så snill og svar. Den norske versjonen er SU (=Svar utbes) Et RSVP kort er vanligvis eit kort du legg med i invitasjonen slik at gjestene kan krysse av om dei kjem og sende tilbake til deg. I og med at alt ikkje treng å vera lika "formelt" i dag, er det mange som velger å ha telefonnummer og/eller epost-adressa på RSVP-korta.... Men som sagt, så må ein ikkje ha eit eget kort for dette, er fint mogleg å skrive telefonnummer i sjølve inbydelsen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 1. februar 2014 #5 Del Skrevet 1. februar 2014 RSVP er fransk og står for Répondez s’il vous plaît, som betyr noe sånt som Vær så snill og svar. Den norske versjonen er SU (=Svar utbes) Et RSVP kort er vanligvis eit kort du legg med i invitasjonen slik at gjestene kan krysse av om dei kjem og sende tilbake til deg. I og med at alt ikkje treng å vera lika "formelt" i dag, er det mange som velger å ha telefonnummer og/eller epost-adressa på RSVP-korta.... Men som sagt, så må ein ikkje ha eit eget kort for dette, er fint mogleg å skrive telefonnummer i sjølve inbydelsen Takk for svar! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 1. februar 2014 #6 Del Skrevet 1. februar 2014 Siden det ikke er tradisjon i Norge, så synes jeg det er litt unødvendig. Men det er jo også en smakssak, og vi fikk faktisk et par skriftlige "påmeldinger" fra våre gjester, til tross for at vi kun satt opp tlf nr og e-postadresse i invitasjonen. Hvorfor ikke både ha su-kort og oppgi telefonnummer, så kan gjestene selv velge? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 1. februar 2014 #7 Del Skrevet 1. februar 2014 (endret) Siden det ikke er tradisjon i Norge, så synes jeg det er litt unødvendig. Men det er jo også en smakssak, og vi fikk faktisk et par skriftlige "påmeldinger" fra våre gjester, til tross for at vi kun satt opp tlf nr og e-postadresse i invitasjonen. Hvorfor ikke både ha su-kort og oppgi telefonnummer, så kan gjestene selv velge? Dette er vel enda en unødvendig utenlandsk skikk som noen vil innføre. SU og dato i en invitasjon er en innarbeidet forkortelse som alle forstår, i hvert fall de fleste. Når både telefonnummer og e-postadresse er oppgitt, finnes det ingen unnskyldning for ikke å svare, samt at man også kan sende svar i brev. PS: Når ble forkortelsen rsvp på moten i Norge? Jeg tviler sterkt på om denne er allment kjent. Endret 1. februar 2014 av Arabella Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2014 #8 Del Skrevet 1. februar 2014 Dette er vel enda en unødvendig utenlandsk skikk som noen vil innføre. SU og dato i en invitasjon er en innarbeidet forkortelse som alle forstår, i hvert fall de fleste. Når både telefonnummer og e-postadresse er oppgitt, finnes det ingen unnskyldning for ikke å svare, samt at man også kan sende svar i brev. PS: Når ble forkortelsen rsvp på moten i Norge? Jeg tviler sterkt på om denne er allment kjent. Det er fryktelig mye i forbindelse med et bryllup som er unødvendig og som stammer fra andre land og kulturer. At du personlig ikke har sansen for det kan jeg ikke helt se at gjør det unødvendig i seg selv. Å svare skriftlig på en invitasjoner er jo en gammel skikk, og et ferdig adressert kort hvor gjestene fyller inn den informasjonen brudeparet ønsker kan være praktisk for begge parter. Vi fikk ihvertfall mange "halvferdige" påmeldinger hvor det ikke var helt klart hvor mange som kom, om noen hadde allergier/intoleranser og om de ville være med på fellestransporten mellom vielse og festlokalet. Men jeg er enig i at S.U er et bedre ordvalg enn RSVP.Anonymous poster hash: cbf9b...f57 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå