Gå til innhold

Nevrontin - er dette normalt?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg fikk skrevet ut nevrontin 300mg av legen min igår for en nakkeskade. Skulle ta en igår, to idag og tre stk fra og med imorgen.

jeg tok den første ca kl 11 igår formiddag. Alt begynte fint, og jeg ble helt smertefri. Så smalt det og jeg gikk rett i bakken. Lå rett ut på sofaen i halvørska i 7 timer. Måtte krabbe inn på do, og snakket helt usammenhengende. Etter dette fikk jeg et panikkanfall og brukte flere timer til på å roe meg ned (jeg har ikke angst til vanlig). Så begynte jeg å skjelve. Satt helt apatisk med gråten i halsen og skalv ut kvelden.

Idag er jeg helt rar i kroppen og skjelver. Føler meg skikkelig "fyllesyk med fyllenerver". Har ikke turt å ta en til idag, for opplevelsen igår og idag var veldig ekkel. Er dette normalt? er det meningen at man skal få en så stor reaksjon? jeg fikk dem for å slippe å gå sykemeldt, men sånn som jeg var igår var jeg virkelig ikke i stand til å gjøre noe som helst.....

Anonymous poster hash: 3f444...f15
Videoannonse
Annonse
Skrevet

I enkelte tilfeller kan slike bivirkninger oppstå.Vi er alle forskjellige

Jeg fikk en del bivirkninger av neurontin men de har gått over .

Du må selv vurdere om virkningen av medisinen overgår bivirkningene.Husk at en skal trappe ned og ikke bråstoppe på tablettene (med mindre det er allergisk reaksjon)

Snakk med legen din :)

Skrevet

Tusen takk for svar :) Hadde regnet med noe bivirkninger, men ikke så ille :/ Nå er det snart 29 timer siden jeg tok en tabelett og sitter fremdeles og skjelver :/

Skrevet

Selvfølgelig skal du ikke ta flere. Det finnes garantert andre typer smertestillende du kan ta. Ring legen din, evt legevakten.

Anonymous poster hash: a83f6...1bd
Skrevet

Det høres ikke ut som om du tåler medikamentet. Ville gått til legen og fått foreskrevet noe annet.

Skrevet

Takk for svar :) nei har ikke planlagt å ta fler :/ Dette var litt for ekkelt :/

Skrevet

Det hørtes ut som en ganske heftig reaksjon. Ville ikke tatt fler før jeg hadde snakket med legen :)

Synes forøvrig at det var en veldig rask opptrapping? Fra 300 mg til 900 mg neurontin på 3 dager..

Skrevet

Tenkte kanskje du ville lese denne:http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10121494

Neurontin er en stor bløff.Anonymous poster hash: 7026b...a49

Ja, dette er en stygg sak, men den er helt irrelevant i forhold til denne tråden, fordi det handler om bruk av gabapentin (virkestoffet i neurontin) mot en helt annen lidelse enn ts har.

Det er ikke kommet noen indikasjoner mot at gabapentin ikke virker mot den type smerter som det er forskrevet for her.

Det er lurt å forstå hva man leser, og ikke hoppe på en bølge av sensasjonspanikk.

Anonymous poster hash: 82ca2...329

• Liker 4
Skrevet

Ja, dette er en stygg sak, men den er helt irrelevant i forhold til denne tråden, fordi det handler om bruk av gabapentin (virkestoffet i neurontin) mot en helt annen lidelse enn ts har.

Det er ikke kommet noen indikasjoner mot at gabapentin ikke virker mot den type smerter som det er forskrevet for her.

Det er lurt å forstå hva man leser, og ikke hoppe på en bølge av sensasjonspanikk.Anonymous poster hash: 82ca2...329

Det er ikke en bølge av sensasjonspanikk, det er en anerkjent forsker som uttaler seg. Det er såvidt jeg har fått med meg en epilepsimedisin, altså ikke mot nakkeskade/smerter (som TS har). Så den ble også her skrevet ut til et annet formål enn det den opprinnelig er laget for.

Det er nok bra du ser etter andre alternativer TS. Både i lys av bivirkningene du opplevde og pga at det tydeligvis er en medisin med mange bivirkninger generelt sett.

Anonymous poster hash: 7026b...a49

Skrevet

Det er ikke en bølge av sensasjonspanikk, det er en anerkjent forsker som uttaler seg. Det er såvidt jeg har fått med meg en epilepsimedisin, altså ikke mot nakkeskade/smerter (som TS har). Så den ble også her skrevet ut til et annet formål enn det den opprinnelig er laget for.

Det er nok bra du ser etter andre alternativer TS. Både i lys av bivirkningene du opplevde og pga at det tydeligvis er en medisin med mange bivirkninger generelt sett.Anonymous poster hash: 7026b...a49

Hei.

Jeg jobber innen helse, og på jobb har vi en bruker med Parkinson. Vedkommende får Neurontin av meg på kvelden for smerter, med god effekt. Jeg kjenner ikke medisinen eller administrering av den godt nok, men vet at den brukes i flere, forskjellige sammenhenger. :)

Skrevet

Det er nok bra du ser etter andre alternativer TS. Både i lys av bivirkningene du opplevde og pga at det tydeligvis er en medisin med mange bivirkninger generelt sett.Anonymous poster hash: 7026b...a49

Jo, det er en bølge av sensasjonspanikk når man sier at et preparat er en stor bløff, på bakgrunn av at man ikke har forstått hva fagmannen sier. Han sier nemlig ikke at preparatet er en bløff, men at det ikke virker mot migrene, og at påstanden om slik effekt er blitt dokumentert på gale premisser.

Om noen anbefaler å skrive ut paracet mot neglsopp, er dette en stor bløff - men det gjør ikke paracet til et dårlig preparat til det det er ment for, og dokumentert å hjelpe for.

Neurontin er blitt brukt med stor suksess mot visse typer smerter i lang, lang tid.

Alle medisiner har bivirkninger.

Jeg er forøvrig enig i at ts skal be om et annet preparat, for her har bivirkningsprofilen (det er en INDIVIDUELL respons) slått til litt for kraftig.

• Liker 1
Skrevet

Det er såvidt jeg har fått med meg en epilepsimedisin, altså ikke mot nakkeskade/smerter (som TS har). Så den ble også her skrevet ut til et annet formål enn det den opprinnelig er laget for.

Anonymous poster hash: 7026b...a49

Denne setningen så jeg ikke sist jeg svarte.

Nei, dette er heller ikke riktig. Neurontin brukes i stor grad mot smerter, som oftest mot nevropatiske smerter, men den har stor smertelindrende effekt, og har vært brukt slik i mange, mange år.

Forskrivningen er helt riktig - men pasienten responderer ikke godt, og da bør man søke et annet preparat.

• Liker 2
Skrevet

Tusen takk igjen for alle svar :)

På meg hadde den en god smertelindring. Det skal den ha. Men resten av bivirkningene skremte vannet av meg.

Er det noen som har noen tips til hva i alle dager som kan hjelpe når denne tydeligvis ikke er det rette? Føler jeg har prøvd alt som er av smertestillende nå. Paracet, ibux og andre "vanlige" smertestillende har ingen effekt (har jeg vondt i magen f.eks så fungerer de kjempebra så er jo tydelig bare feil medisin mot nakken min). Nobligan og tramadol har minimal effekt (bortsett fra at jeg blir trøtt). Paralgin forte sovner jeg av. Jeg vil helst unngå og bli sykemeldt, men da må jeg også ha noe som kan ta de verste smertene...

Skrevet

Tusen takk igjen for alle svar :) På meg hadde den en god smertelindring. Det skal den ha. Men resten av bivirkningene skremte vannet av meg. Er det noen som har noen tips til hva i alle dager som kan hjelpe når denne tydeligvis ikke er det rette? Føler jeg har prøvd alt som er av smertestillende nå. Paracet, ibux og andre "vanlige" smertestillende har ingen effekt (har jeg vondt i magen f.eks så fungerer de kjempebra så er jo tydelig bare feil medisin mot nakken min). Nobligan og tramadol har minimal effekt (bortsett fra at jeg blir trøtt). Paralgin forte sovner jeg av. Jeg vil helst unngå og bli sykemeldt, men da må jeg også ha noe som kan ta de verste smertene... Anonymous poster hash: 3f444...f15

Dette er ikke nødvendigvis enkelt. Det er nok best om legen din tar stilling til dette, men til slike smerter kan man tidvis bruke en kombinasjon av ibuprofen og nozinan, da disse potenserer hverandres analgetiske effekt, men det er ikke sikkert dette er potent nok. NSAIDs som voltaren og naproxen kan ha god virkning på inflammatoriske skader, men det har du sikkert prøvd?

Jeg regner med at opiater og syntetiske opioider ikke er noe du akkurat ønsker deg? I de riktig gamle dager brukte man gjerne barbiturater mot slike skader, fordi de hadde en sterk muskelrelakserende effekt, men jeg tviler på at det er aktuelt idag.

Jeg synes du skal komme deg til legen din så fort du har mulighet, så finner dere nok en løsning.

• Liker 1
Skrevet

Dette er ikke nødvendigvis enkelt. Det er nok best om legen din tar stilling til dette, men til slike smerter kan man tidvis bruke en kombinasjon av ibuprofen og nozinan, da disse potenserer hverandres analgetiske effekt, men det er ikke sikkert dette er potent nok. NSAIDs som voltaren og naproxen kan ha god virkning på inflammatoriske skader, men det har du sikkert prøvd?

Jeg regner med at opiater og syntetiske opioider ikke er noe du akkurat ønsker deg? I de riktig gamle dager brukte man gjerne barbiturater mot slike skader, fordi de hadde en sterk muskelrelakserende effekt, men jeg tviler på at det er aktuelt idag.

Jeg synes du skal komme deg til legen din så fort du har mulighet, så finner dere nok en løsning.

Takk for svar!

Hverken voltaren eller naproxen har effekt overhodet..... Har sikkert en million kurer med voltaren og lignende kurer bak meg. Jeg vil helst slippe opiater ja.....

Skrevet

Det som fungerer mot mine nakke (har en prolaps) og ryggsmerter er nobligan depot som jeg tar morgen og kveld. Dette ligger da i bunnen på en måte, og jeg fyller på med 1g paracet*4. Ellers er det mange andre smertestillende medikamenter som gir god effekt, men det beste er å ha depo sånn at du unngår smertetopper. Får du først en smertetopp så kan det være vanskelig å få bukt med den.

Anonymous poster hash: c2686...736
Skrevet

Nå vet ikke jeg hvor alvorlig nakkeskaden din er, men du beskriver den/smertene som ganske invalidiserende. Jeg er ikke ekspert eller helsearbeider, men kan ikke skjønne annet enn at legen din må henvise deg til en spesialist for nærmere utredning. Kanskje operasjon er det som må til, hvem vet.

Uansett: Hvis du har det ille nok, kan vel legen (i det minste prøve) å søke deg inn på http://www.oslo-universitetssykehus.no/omoss/avdelinger/nakke-rygg-poliklinikk/sider/enhet.aspx Mange tror ikke slike avdelinger har kapasitet i det hele tatt, men de er jo der for å hjelpe dem som har problemer, som er vanskelig å løse, så det er ingen grunn til ikke å prøve, synes jeg.

Forøvrig vet jeg at Klinikk for Alle tilbyr en ganske omfattende utredning for nakkeskader. Denne kan jeg ikke gå god for, jeg har ikke prøvd den selv. Jeg vet jo heller ikke hvor alvorlig skade du har, eller om tilstanden er kronisk eller kan la seg kurere.

Neurontin er forøvrig et epilepsimedikament som mange også har nytte av mot neuroligiske smerter. At den ikke virker mot migrene, betyr ikke at den ikke virker mot andre ting. Din reaksjon tyder på at du ikke skal ta den.

Okke som: Hvis du ikke får hjelp av medikamenter, må du be om en grundig utredning, du kan ikke gå rundt med kronisk store smerter uten å konsultere en spesialist.

Anonymous poster hash: d7bb2...e26

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...