Gå til innhold

Mister alle stønader når jeg gifter meg, hva er vanlig at mannen bidrar mht barnet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har vært alene mor til 2-åringen min et år, og har nå dobbel barnetrygd, og de dekker 60% av barnehagen. Får også 1500,- av barnefar i måneden. Det vil jeg fortsatt få, men mister alle stønader når jeg gifter meg.

Lurer på litt hvordan man gjør det mht regninger til f.eks barnehage og diverse idretter osv? Deler dere likt da dere ikke er enslig forsørger mer da dere er gift? Vet liksom ikke helt hvordan jeg skal "fordele" alt med sønnen min sånn sett...

Noen råd eller erfaringer?

Takk for at du leste dette :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan be om at bidraget blir beregnet på nytt ... Utover det , så må du betale selv for barnet ditt .. MEN, dine utgifter blir jo også mindre da du deler boligutgiftene med din nye mann..

• Liker 6
Skrevet

For veldig mange (de i min krets i alle fall, vet jo ikek hva som gjelder for andre forsåvidt) blir dette en ikke-problemstilling, da de kjører felles økonomi med mannen. Personlig mener jeg at det er den rette måten å gjøre det på. Han vet jo at du har barn, og jeg hadde syntes det var veldig merkelig dersom du liksom skulle kun bruke av "dine" penger til barnet.

Alt inn i en pott - ut der det trengs tenker jeg.

• Liker 5
Skrevet

Da jeg ble samboer ble mange av de faste utgiftene mindre og jeg satt igjen med mer penger. Når man er 2 som deler på å betale NRK-lisensen, eiendomsskatten, forsikringer og slike utgifter så sparer man en god del penger bare på det.

Anonymous poster hash: fc096...c2a
  • Liker 2
Skrevet

Du sparer jo penger på å få delte boutgifter. Og regner med at dere deler likt på maten og, da er jo mannen med på å spleise på ditt barn og. Men synes direkte utgifter til barnet som barnehage osv. er noe du må betale.

Jeg er selv enslig mor, og vil aldri forvente at en annen mann skal betale for mine barn.

• Liker 1
Skrevet

Reglene er endret, så nå mister du det ekstra så snart dere har vært samboere i 1år.

Anonymous poster hash: 0ae2a...40a

• Liker 3
Skrevet

Snakk med mannen din hva han tenker. Jeg og min mann ente opp med å dele alle utgifter. Han vil jo adoptere gutten og ser på seg som pappan til gutten selv om han biologisk ikke er det.

Anonymous poster hash: 0e601...d5f

• Liker 1
Gjest Violetta
Skrevet

Er du i jobb? Bortsett fra den ekstra barnetrygden mistet du retten til overgangsstønad. Barnebidraget skal fremdeles far betale, og det er fremdeles du og far til barnet som er forsørgere.

Skrevet

Du skulle heller skrevet: JIPPI nå slipper jeg å ta imot penger fra det offentlige

Du deler alle utgifter i to, så da får du mye mindre tgifter.

Ditt barn er det du og din eks som har ansvaret for..

Anonymous poster hash: efabc...1e8
  • Liker 7
Skrevet

For meg er det naturlig at man har felles økonomi når man bor sammen (uavhengig om man er gift eller ikke).

• Liker 2
Skrevet

Det er du og barnets far som har forsørgeransvar. Som andre sier så vil dine kostnader bli halvert, ergo vil du få bedre råd. Jeg fatter ikke hvorfor alle alenemødre skal ha, skal ha, skal ha.

Anonymous poster hash: 7aa6e...108

• Liker 5
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hva du mener. Hva er det du vil dele på? Er du hovedforsørgeren er det først og fremst du som betaler for barnet. En to åring er ikke akkurat så dyr

Anonymous poster hash: e4f1c...c09

• Liker 1
Gjest RompeRusk
Skrevet

Det er du og barnets far som har forsørgeransvar. Som andre sier så vil dine kostnader bli halvert, ergo vil du få bedre råd. Jeg fatter ikke hvorfor alle alenemødre skal ha, skal ha, skal ha.

Det er slettes ikke alle alenemødre som "skal ha, skal ha, skal ha".

Skrevet

Din eks må jo selvsagt betale mer. Jeg hadde forventet at han betalte 50% av alt til barnet, minimum 5000 i mnd, de trenger jo nye klær i ett sett. Bare ett par sko koster jo 700kr.

Anonymous poster hash: 7e71b...f9d

Skrevet

Ok, ikke alle skal ha, men veldig mange. Jeg hadde aldri vært med på å betale 50%. Å ja, jeg er selv stemor. Det er barnets MOR og FAR som betaler utgiftene til barnehage og klær/sko. Jeg betaler selvfølgelig strøm, hus, mat etc. Heldigvis har jeg en mann som er helt enig.

• Liker 1
Gjest RompeRusk
Skrevet

Ok, ikke alle skal ha, men veldig mange. Jeg hadde aldri vært med på å betale 50%. Å ja, jeg er selv stemor. Det er barnets MOR og FAR som betaler utgiftene til barnehage og klær/sko. Jeg betaler selvfølgelig strøm, hus, mat etc. Heldigvis har jeg en mann som er helt enig.

Det er jeg enig i, at utgifter til barnet skal dekkes av foreldrene :-) blir feil at steforeldren skal betale for barnet, og at mor samtidig får bidrag fra far

• Liker 1
Skrevet

Vi deler utgiftene likt på de barna som er særkulls også.

• Liker 1
Skrevet

Når dere gifter dere, tar den andre partneren samtidig ansvar for ungen din. Trodde det var sånn :)

• Liker 1
Skrevet

Når dere gifter dere, tar den andre partneren samtidig ansvar for ungen din. Trodde det var sånn :)

Nei..? Men man har forsørgelsesplikt overfor hverandre, dvs at om ts er tom for penger fordi hun har brukt alt på barnet så må den nye mannen sørge for å dekke hennes behov som mat, tak over hodet osv.

Men er ikke 1500 i barnebidrag litt lite? (Ikke at jeg vet altså)

Anonymous poster hash: 04049...cdc

Skrevet

Din eks må jo selvsagt betale mer. Jeg hadde forventet at han betalte 50% av alt til barnet, minimum 5000 i mnd, de trenger jo nye klær i ett sett. Bare ett par sko koster jo 700kr.

Anonymous poster hash: 7e71b...f9d

5000 i klær og utstyr til en 2åring i mnd? Hva er det man skal kjøpe hver måned som koster så mye+ Hadde det vært så dyrt hadde ikke folk fått barn i det hele tatt. Man trenger IKKE kjøpe sko til 700 til et lite barn, det er tull.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...