MiaBello Skrevet 1. februar 2014 #1 Skrevet 1. februar 2014 Min mann og jeg tenker gifte oss til sensommeren. Da økonomien i utgangspunktet er stram, tenker vi å stelle i stand en rimelig bryllupsfest, samtidig som vi er veldig opptatt av at det skal være "oss". Tenker litt rustikk preget. Synes ikke økonomi skal vær et hindre for bryllup. Er ute etter gode tips til fine , rimelige bryllup da også gjerne rimelige alternativer til lokaler for festen Også gode alternativer til bryllupsmenyen:) Selv har jeg kommet litt i gang og ordnet følgende : * kjole - 1500,- fra finn.no - fant drømmekjolen meget billig. * mannen skal bruke dressen han har men med ny vest og slips under som matcher kjolen min. * sko - har jeg * skal ha to brudepiker ( har ene kjolen men må kjøpe til nr. 2) * ekstra smykker , tiara, strømpebånd mm får man vel rimelig på billigbutikker som Glitter og lignende? Kom gjerne med gode tips!
lulle Skrevet 1. februar 2014 #2 Skrevet 1. februar 2014 (endret) Jeg synes dette høres nydelig og romantisk ut. :-) Gryteretter, supper, hjemmelaget tapas.... Evt spleiselag istedet for gaver? Endret 1. februar 2014 av lulle
Amens Skrevet 1. februar 2014 #3 Skrevet 1. februar 2014 Dekor er ett område man kan spare mye på og likevel får det kjempe fint. Gjør litt research på f.eks http://greenweddingshoes.com/ og etsy.com. Og bruk Pinterest.com. Til smykker hadde jeg heller sett hva andre i familien har, jeg lånte noen som var ganske pene av min søster som var i sølv. Mat og drikke kan man og spare en del på, men pass på at det er rikelig av begge deler. Kanskje noen av de bakeglade kan lage noen kaker? Fotograf er noe som kan være fryktelig dyrt, det kan være at det vil være billigst å dra til en fotograf for en enkel fotoshoot etter vielsen også spørre de fotoglad i familien om de kan ta bilder fra festen. Håper dere får en utrolig flott dag innenfor budsjettet, og ikke la noen fortelle dere at dere må bruke oppimot 100k for å få en flott dag;)
Gjest Sitronen Skrevet 1. februar 2014 #4 Skrevet 1. februar 2014 Hvor mange gjester har dere tenkt å ha? Jeg er ikke så flink til dette, men noen tips har jeg fra av denne typen som jeg har vært i. Jeg tenker på middag - kjøtt i mørket/sosakjøtt er veldig godt, billig, det går an å lage selv, og det har vært veldig vellykket i de bryllupene jeg har fått det servert. Dette er veldig kjekk mat når det er mange gjester. Dessert på sensommer - da er det sesong for bær og rabarbara. Både bærdesserter og rabarbarapai med iskrem/krem er enkle og nydelige desserter. Dekorasjoner - på sensommeren synes jeg lyngen står veldig fint, så dette kan godt brukes som en del av dekorasjoner. 1
Bygdejenta Skrevet 1. februar 2014 #5 Skrevet 1. februar 2014 Ekstra smykker , tiara, strømpebånd og dekor fås svært rimelig på Ebay ;-) Det går fint ant å pynte lokalet med markblomar, det kan vera vell så fint som blomsteroppsatsar ;-) Sikkert greit å leie ett lokale dersom det er mange gjestar, kan fort bli dyrt å leie/kjøpe all servise, glass, bord og stolar... Maten treng ikkje bli dyr i det heila tatt, dersom du får nokon du kjenner til å laga og servera den. Pass på når det nærmer seg bryllupet og sjå etter gode tilbud på brus, kaffe, serviettar o.l., det er ting som holder seg lenge ;-)
Susa Skrevet 1. februar 2014 #6 Skrevet 1. februar 2014 (endret) Vi brukte ca 40.000 da vi gifta oss. Leide et grendehus til 600 kr og pynta selv. Leide duker, ca 1000 kr, blomster ca 2000 kr. Lånte Lysestaker i fattigmannssølv av mamma og venninna hennes, så da ble det nok, Mamma satte opp blomstene. Til mat serverte vi spekemat, potetsalat, eggerøre, salat, jordbær, melon, rømmegrøt og loff. Handla pæreskinke da det var på tilbud, kjøpte et par spekepølser, elgkjøttet speka jeg selv. Lånte en skjæremaskin på butikken og skar det opp selv. Rømegrøten og potetsalaten lagde svigerinna mi, som er kokk. Eggerøre, vi kjøpte "klinkeegg" av en eggebonde. Ofte er det egg som går i stykker, så de fryser ofte litre med egg. Stekte selv. Salat, jordbær og melon fikk vi kjøpt billig via en kamerat av søstra mi. Lagde hjerteformede Sarah Bernardt i en silikonform som vi serverte til velkomstsdrinken. Kjøpte en billig musserende på polet. Kjøpte 6-7 kasser med øl, undersøkte om vi kunne få levere tilbake det som ikke ble drukket, det gjaldt også brusen og det musserende vi kjøpte på polet. Pappa tømte kjellern sin for det han hadde stående av alkohol, fikk ca 12 liter med diverse av han. Vi var jo heldige som hadde venner og bekjente vi kunne benytte oss av... Edit: serverte ikke dessert, da bryllupet var kl 4 i kirken, hadde bare kaker og kaffe på kvelden. Mamma lagde bryllupskaka, jeg kjøpte et 3 etasjers hjertekakefat på ebay til 600 kr, kosta 2500 her hjemme, solgte det seinere på finn.no til 1000 kr. Lagde 300 roser selv i god tid, som jeg frøys ned. I familien min er vi alle vant til å bli spurt om å bake ei kake om det er bryllup, konfirmasjon ol. I tillegg spurte et par av symøtedamene til mamma om de kunne bidra med ei kake. Men sånn er det kanskje på bygda, der alle kjenner alle Endret 1. februar 2014 av Susa 1
Gjest Blondie65 Skrevet 1. februar 2014 #7 Skrevet 1. februar 2014 Med mindre brudepikene er barn, kan du ikke bare drite i den fjollete amerikanske tradisjonen med at bruden skal betale brudepikenes kjoler? Og det samme gjelder din forlover. Med mindre du stiller krav om dyr gallakjole i tema med bryllupsfargene så er de fleste voksne istand til å skaffe seg klær selv. Stoltrekk og stoff til å kle furuvegger med er også utgiftsposter rakt ut vinduet. Hvis du velger litt klokt når du har sett lokalet så kan du heller fremheve det du ønsker gjestene skal se fremfor å skjule. F.eks hvis det er rustrødt trekk på stolene er det kanskje ikke pent med rosa servietter, lys og blomster. Kanskje du da må velge fra høstfargene i dekoren istedet. Da har du jobbet med lokalet og trenger ikke skjule stoler i dyre stofftrekk. Mange fine lokaler i foreninger og lag som er rimelige men som nettopp har litt sliten dekor eller veldig "eu naturell" kan bli fint dekorert uten den store utgiften hvis man planlegger ut fra lokalet.
MiaBello Skrevet 1. februar 2014 Forfatter #8 Skrevet 1. februar 2014 Tusen takk alle sammen! Godt å få litt oppbacking i forhold til at man kan gifte seg selv om budsjettet for tiden er stramt. Både min kjære og jeg er veldig opptatt av at vi ønsker å være gift. Vi har ventet på den rette anledningen økonomisk, men nå innser vi at skal vi holde på sånn så blir det "aldri noe av" - så nå vil vi bare gifte oss - uten å måtte blakke oss totalt. Må virkelig gå an å ikke bruke en formue! Min mors første reaksjon var at dette kunne da ikke vi gjøre, vi som ikke hadde 100.000 til rådighet? Hvordan hadde jeg tenkt å skaffe kjole, mat, drikke og lokaler?! Jeg måtte da huske på at jeg får "sultne gjester (hun siktet til mine brødre) som trenger å få skikkelig bryllupskost! ... " - Jeg gir meg for øvrig litt over henne og disse dumme uttalelsene som jeg vet at jeg må ta med en klype salt..." Men noe fester seg jo alltids. Vil jo ha et fint bryllup! Kjolen på plass, forlovelsesringene våre skal pusses opp og brukes på nytt, så der sparer vi inn en god del. Nydelige ideer med pai - rabarbra , blåbær mm. Er faktisk våre begges favoritter! TAKK! Dekorasjonene tenker jeg å komponere selv Enig i at lyng er helt nydelig! Takk Og veldig"oss". Min kommende svigerfar er hobbyfotograf med masse proff utstyr, så jeg tenker å gi han oppgaven med å ta bilder i bryllupet. Han vil se på det som et ærefult oppdrag. Og så går vi evt til fotograf sammen siden om vi ønsker det Blir litt alkohol men tenkt litt på "spleiselag" samt alle som skal til utlandet i forkant kan ta med seg litt hjem som vi kan samle inn til festen Servitører tenker jeg å fikse billig gjennom familiens kjente - tenker det vil være greit å ha litt hjelp til å fikse og servere Takk for alle tips hittil og tar gledelig imot fler Godt med litt oppbacking i forhold til bryllup på budsjett prosjektet mitt <3 (kremt : Vårt)
Susa Skrevet 1. februar 2014 #9 Skrevet 1. februar 2014 Vi hadde akkurat kjøpt oss hus, som måtte pusses opp, så da var det ikke snakk om å bruke masse penger...Man har det da like koselig uten å bruke så masse penger?
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2014 #10 Skrevet 1. februar 2014 Steder hvor vi sparte mye penger: - billig lokale (grendehus, bygdehus, bedehus etc.) - lagde bordpynten selv (plukket blomster i families hage, kjøpte 3 for 2 på mestergrønn) - droppet alle små detaljer som mange lenger litt penger i her og der (dokurv, gjestegaver, gjestebok, candy bar etc.) - hadde en idé om hvilke farger jeg ville bruke, men brukte ikke mye tid og penger på å få alt 100% likt - lånte deler av antrekkene og bilen fra familie og venner - de som serverte gjorde det som en tjeneste, som vi/våre foreldre vil gjengjelde for dem når de skal ha bryllup, og så fikk de en liten oppmerksomhet som takk - kjøpte smykker på glitter - lagde alle trykksaker selvAnonymous poster hash: ae9d3...10d
Kicki_90 Skrevet 2. februar 2014 #11 Skrevet 2. februar 2014 Vi har også budsjettbryllyp, men tror ikke det er mange som legger merke til det når dagen kommer. Kjolen syr ei jeg kjenner, havner under 5000kr for en skreddersydd kjole. Når det kommer tilbehør så låner jeg av mamma tenker jeg, har noe som er arvet etter bestemor som jeg gjerne vil bruke. Mannen har nesten alt til dressen, må ha sokker og belte bare. Gifteringene blir nok helt enkle i titan, om ikke bjørklund her kan skaffe bestiller vi på nett, ca 2000 kr. Ingen brudepiker siden vi har borgerlig vielse noen dager før festen. Kakene bakes av oss og familie/venner. Maten forbereder vi selv, mannen er kokk, og leier inn en tidligere kollega av mannen til å grille dette. Alkohol kjøper vi noe av i Sverige, som øl, vin på polet. Skal ikke ha spritservering, bortsett fra konjakk og baileys til kaffen. Invitasjoner og bordkort lager svigermor (og jeg), vi leverer de fleste ut selv i stedet for å sende de ut. Festen holdes i partytelt hjemme hos mine foreldre, pga gjester som har lang reisevei, min familie, så holder vi det på mitt hjemsted. Bord og stoler låner vi, duker kjøper vi i metervare, med løper/brikker på bordene. Blomster kjøper vi noe av, og plukker nok lyng, om jeg finner igjen den lyselilla jeg fant i fjor, lager dekorasjonene selv. Partytelt låner vi også, så jeg er veldig glad for at jeg har en stor krets av bekjente som har hatt bryllup/konfirmasjoner. Tipper vi havner på ca 30 000 kr totalt, kommer an på om vi blir 30 eller 40 gjester. Max 40 stk inkl små barn.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå