Gå til innhold

"skummel" innrømmelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et barn på rundt to år. Jeg har 100 % jobb, men den er fleksibel og jeg får en del tid med barnet på ettermiddagen.

Innrømmelsen jeg har gjort ovenfor meg selv er at jeg har funnet ut at vi nesten aldri tilbringer en helg alene. Enten er vi på besøk hos familie og venner, ellers så har vi besøk. Ikke i den forstand at vi er borte hele dagen, men noen timer. Jeg syns det er en utfordring å være hjemme en hel dag med en to åring, uff, er jeg en dårlig mor? Vi et alltid ute en tur i løpet av dagen for å få frisk luft.

Vi er så og si aldri på lekeland eller badeland, det har vi vært en gang. Ikke drar vi på shopping ofte heller.

Er det en uting å gjøre dette? Jeg planlegger det sjelden, men tar det på sparket. Jeg var litt sånn før jeg fikk barn også, fant på noe så og si hver helg. Syns dager bare hjemme alene kan være kjedelig.

Hva gjør dere i helgene?

Anonymous poster hash: 5f04f...c50

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er ikke en dårlig mor! Ser ikke noe merkelig i dette. Man må ikke være på lekeland (og enda mindre shopping) for å ha det fint, og barnet ditt får jo tid med deg selv om dere er hos andre eller andre er hos dere.

Skrevet

Det er nesten så jeg ikke skjønner problemstillingen, fordi det høres så vanlig ut. :klo: Har man mye venner og familie i nærheten, er det vel naturlig at man ofte treffer dem i helger? Mange 2-åringer er dessuten ganske aktive, så ikke rart om både foreldre og barn har behov for å lufte seg litt. Har du dårlig samvittighet for at det blir slitsomt med to dager helt uten planer med barnet? Jeg kan jo ikke bestemme at du ikke skal ha det, men ser altså ikke helt hvorfor.

• Liker 8
Skrevet

Jeg ser heller ikke problemet. Det høres jo helt normalt og fint ut?

Gjest åffårno
Skrevet

Nå er vel problemet idag at barn er superstressede fordi man absolutt skal gjøre for mye, så du kan nok ta det helt med ro ;)

Rolige aktiviteter gir en jo anledning til å bli bedre kjent med barnet, selv om badeland i ny og ne og er stas(kanskje mer når de er eldre).

Tror en 2åring får mer ut av å glo på ender i nabolaget og sitte i fanget på foreldrene og kikke i ei bok sammen enn å bli superoverstimulert blant 100 andre barn i lekeland ;)

Shopping er vel det siste jeg tenker barn får noe ut av, og det er vel bare fint å sosialisere med venner/familie eller hva?

Om ikke jeg tar feil så har man vel faktisk forsket litt om kommet frem til at barn av foreldre som sosialiserer endel med andre voksne får sosialt sterke barn som klarer seg veldig bra sosialt sett i skolen.

• Liker 2
Gjest Magdalene
Skrevet

Vi prøver å tilstrebe helger uten for mange planer, som lekeland og slikt.

Syns det er godt å bare være sammen. Dra på besøk til venner og familie, gå tur, leke i snøen, se en film etc.

Skrevet

Du er da ikke en dårlig mor for det! Syns barnet ditt er heldig jeg :)

Skrevet

Mulig jeg leser dette litt annerledes enn dere andre, for jeg skjønner at TS synes det er en små-skremmende oppdagelse.

Ikke at en toåring mister noe som helst ved å ikke være på shopping og lekeland, der er jeg hjertens enig, men dette:

Innrømmelsen jeg har gjort ovenfor meg selv er at jeg har funnet ut at vi nesten aldri tilbringer en helg alene. Enten er vi på besøk hos familie og venner, ellers så har vi besøk. Ikke i den forstand at vi er borte hele dagen, men noen timer. Jeg syns det er en utfordring å være hjemme en hel dag med en to åring, uff, er jeg en dårlig mor? Vi et alltid ute en tur i løpet av dagen for å få frisk luft.

Anonymous poster hash: 5f04f...c50

Du er helt sikkert ingen dårlig mor, og en toåring kan være slitsom å ha med å gjøre. Men hvis du har oppdaget at du "bruker" andre for å slippe å være alene med barnet, slik at dere aldri tilbringer en dag sammen bare i eget selskap, tenker jeg det er greit at du er klar over det, i alle fall. Toåringen lider neppe noen nød, og det motsatte hadde vært langt verre: at dere ikke hadde noe nettverk i det hele tatt.

Men jeg skjønner at du stusser litt over din egen tendens til å "måtte" ha folk rundt dere. Å oppsøke folk for hyggens skyld er noe litt annet enn å oppsøke folk for å slippe å være alene. Nyanseforskjeller, kanskje, men likevel... Det er greit for både voksne og barn og kunne være en dag uten program eller besøk.

• Liker 10
Skrevet

Hvis det bare er snakk om noen få timer på besøk er det jo helt greit. Jeg syns også en hel dag alene med 2åringen er litt kjedelig/slitsomt, MEN jeg syns forholdet vårt får så mye igjen for det! Prøv å ha en søndag i mnd fast bare dere to! Og prøv å kos deg med det, være ute helt på ungens premisser er ganske gøy syns jeg, gå dit hun vil, stopp ved det hun syns er spennende, mat ender osv.

Anonymous poster hash: 7d9bb...b3d

Skrevet (endret)

Jeg pleier å ta med barna mine ut og lager snømenn. Så sklir vi på sklia og husker huskene om sommeren. Så går vi turer i skogen slik at barna blir kjent med sitt nærmiljø.

Når barna er ved 5-6 årsalderen leker de med andre barn. Det eneste jeg kan gjøre da er støtte dem og sørge for at de har det bra sosialt med andre barn. Jeg lærte også barna mine å sykle og stå på rulleskøyter ved denne alderen.

Tiden går fort så bruk kvalitetstiden på barna dine. Før du vet det har ikke barna lyst på mamma og pappa lenger, men kun leke med andre barn.

Kona min har laget 4 barn så jeg snakker ut av erfaring :D

Endret av Jetlag
Skrevet

Jeg har kanskje uttrykt meg litt klønete i første innlegg. Jeg mener ikke at jeg er dårlig mor fordi jeg ikke drar på lekeland o.l. Men jeg skrev det for at jeg skulle føle meg bedre fordi jeg kanskje føler det er feil å nesten aldri være alene med henne. Jeg føler på det at jeg nok burde vært mer hjemme alene med henne.

Men på en annen side, det er viktig å ha god kontakt med familie og venner.

Mafalda: heldigvis føler jeg ikke at jeg MÅ vekk for å "slippe" ungen. Uansett hvor vi er og hva vi gjør så henvender hun seg og forholder seg til meg. Jeg har selv, så lenge jeg kan huske, vært slik. Jeg er veldig sosial og liker å ha folk rundt meg :)

Mulig dette innlegget ble mer klønete, men spør om det er noe :)

Anonymous poster hash: 0b95f...411

Skrevet

Mamma og pappa hadde oss annenhver helg, og dro oss alltid med på aktiviteter. Også på søndager, gjerne svømmehall først og besøk hos besteforeldre etterpå i tillegg. Og vi elsket det! Alle søsknene er i farta hele tiden, er sosiale og aktive og liker å finne på ting. Det er bare positivt spør du meg :)

Anonymous poster hash: a1766...637
Gjest Heartbeat
Skrevet

Det eneste er kanskje at du ikke blir ordentlig godt nok kjent med ungen din om andre hele tiden er sammen med dere?

Ellers så synes jeg bare det høres positivt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...