AnonymBruker Skrevet 1. februar 2014 #1 Skrevet 1. februar 2014 Jeg går rett på sak. Jeg er 170 høy og veier 108 kg. Tenkt å gå ned til ca 65 til 70 kg et sted. Jeg har insulin resistens og pcos som fører til at det er veldig lett for meg å legge på meg. Jeg har begynt å trene tre dager i uka foreløbig styrke og kondisjon. Øker ettervært til fire og så fem økter. Men kostholdet trenger jeg hjelp med. Jeg er ikke en typisk junk food spiser selv om det kan høres sånn ut. Spiser kanskje sånne ting to dager i året. Det jeg spiser erveldig mye norsk mat. Grovt brød med pålegg. Til middag kjøtt eller fisk med potet eller ris og grønnsaker ved siden av. Har lest at lavkarbo skulle være veldig bra for sånne som meg men jeg ønsker en enkel kosthold endring som bidrar til jevnøig vektnedgang. Jeg ønsker ikke å måtte veie maten eller vite nøyaktig kalorier av alt jeg spiser inløpwt av en dag. Det å lage all mat fra bunnen av har jeg heller ikke tålmodighet yil. Når jeg tenker kalorier så vet jeg at jeg ca bør ligge på 1500 kalorier om dagen for å gå ned. Jeg vet jo at en burger middag åå macern er mye mer kalorier i enn kylling og salat. Noen som har tips til en enkel slanke kur?Anonymous poster hash: db9cf...ee7
amonyn Skrevet 1. februar 2014 #2 Skrevet 1. februar 2014 Fjern poteter og bytt ut ris med fullkornsvariant. Samme med pasta, blir fortere mett da. Spis mindre porsjoner og unngå alt som øker blodsukker raskt. Spesielt viktig siden du har insulinresistens. Diabetes vil du virkelig ikke ha, stol på meg! Veldig mange diabetespasienter får store komplikasjoner. Blant annet nyre- og hjerteproblemer og kroniske sår. Det resulterer i årevis med (nesten) daglige sykehusbesøk for sårskift og annen behandling. Du kan jo vurdere en kickstart, hvor du spiser veldig lite en dag eller to. Rett og slett for å få ned magevolumet, så det blir mer naturlig å spise mindre. I tillegg føler jeg at jeg setter mer pris på den dietten jeg har endret til, fordi jeg gikk fra å "sulte" en kort stund til å spise grei mengde. I motsetning til å spise mye og gå over til mindre porsjoner. Enkelte slankeopplegg (livstilsendringsgreier) starter med en uke på barer eller shakes, nettopp for at det skal være lettere å gå over til nye vaner. Streb mot et kosthold du kan beholde på sikt, ikke en diett som er tidsbegrenset. Unngå lettprodukter, det har ofte ikke noe for seg. Mange av dem er tyngre enn sine fete dobbeltgjengere og samme volum vil da veie mer. Mangel på næringsstoffer gjør deg sulten igjen kort tid etterpå. Mengder av produktene har søtstoffer som kan ha mange negative effekter. Ikke spis nutrilett, new energy og hold deg unna sportsdrikker med sukker/søtstoff. Spis variert, spis fet fisk eller ta tran. Unngå mettet fett, men sørg for å få i deg umettet fett (fett som fortsatt er flytende/mykt i kjøleskap). Vær forsiktig med frukt (kan ha mye sukker). Kjøp rene produkter, ikke ferdigmarinerte. Kjøp inn grønnsaker du liker og kutt dem opp, så de er klare til snacks eller niste. Middag er da ikke så vanskelig å lage fra bunnen? Tar ikke lang tid heller: steke noe kjøtt (fisk, kylling, karbonadedeigkaker, rødt kjøtt med lite fett), kutte litt salat, olje over salaten, noen cashewnøtter, dampe grønnsaker og koke pasta/ris. Kanskje en kiwi eller en liten klase med druer. 20 minutter, toppen. Spesielt om du har ferdigoppkuttede grønnsaker i frys/kjøle. Utvid horisonten med bønner, kikerter og ukjente krydre. Vaniljekesam og bær er fin dessert. Eller smoothie av bær og melk. Følg med på innholdsfortegnelse. Frokostblandinger har f.eks. mye mer sukker enn mange tror. Har ikke legen din gitt deg noen informasjon om hva slags kosthold du bør ha? 1
tussi84 Skrevet 1. februar 2014 #3 Skrevet 1. februar 2014 Lege har visst meg tallerken modellen. Det vil jo si kvart tallerken med ris potet eller pasta. Kvart tallarken med kjøtt elle fisk og halve med salat eller grønnsaker. 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2014 #4 Skrevet 1. februar 2014 Jeg vil ikke anbefale noen å telle kalorier konstant og være opphengt i dette, for kalorier sier lite om næring i maten. Men det var dette som fikk meg til å gå ned i vekt i starten. Jeg la opp 1 uke hvor jeg brukte kaloriteller app til å registrere det jeg spiste (absolutt alt), og reglen var at jeg også skulle spise det jeg selv annså for å være sundt. Etter denne uken har jeg mer kunnskap om hvilke matretter som holder meg mett uten å være kaloritunge. Jeg har en feeling på hvor mye jeg skal spise og hvordan. Mye matvarer som har MYE mer kalorier enn man tror, og skal ikke alltid så mye til før man har spist dobbelt så mye som man burde. Jeg så også hvor store prosjoner jeg kan tilate meg. Jeg vil også anbefale å droppe alt sukker. Drikk mye vann og grønn te, og dropp alt av "flytende kalorier", dersom du drikker kaffe hold denne svart, og bytt evt noen av dagens koppe med te. Sørg for å spise å drikke matvarer du liker. Sørg for å spise mat som øker stoffskiftet (sterk mat, chilli) Kontroller porsjonene og stopp å spise rett før du er METT (dersom du er mer sulten etter 20 min etter du tok siste bit så spiser du litt til). Spis sakte (jeg har satt av 30-40 min til å spise middag). Anonymous poster hash: 86598...141 1
Gjest Kim Skrevet 1. februar 2014 #5 Skrevet 1. februar 2014 Kutt drastisk i karbohydratene. Vær ærlig med deg selv om hvor mye du spiser. Før f.eks matdagbok i en måned, sett deg ned å regn på kaloriinntaket ditt og så på hvor mye protein du får i deg. Fortsett med styrketreningen og kjør på med cardio. Til å starte med bør du lett kunne miste minst en kilo i uka.
Gjest Chloe87 Skrevet 1. februar 2014 #6 Skrevet 1. februar 2014 Skriv matdagbok og kalorier, drikk sjelden alkohol, drikk mye vann og unn deg noe godt en gang i uken( feks en liten sjokolade).
amonyn Skrevet 1. februar 2014 #7 Skrevet 1. februar 2014 (endret) Ta bilde av alt du spiser, i stedet for å telle kalorier. Da kan du gå tilbake og se hva du kan kutte og hva som er gjort feil. Du tenker deg også mer om før du spiser noe. Edit: Tar mye kortere tid enn en matdagbok. Endret 1. februar 2014 av amonyn
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå