Gå til innhold

Kronisk elveblest, trenger deres hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært så heldig å fått KRONISK!!!! elveblest.. :angry: Jeg er nødt til å gå på allergipiller hver dag på grunn av dette. Er det noen her inne som lider av det samme og som har noen råd, eller noen som har hatt dette som har noen råd til hvordan man kan bli kvitt det for godt? Eventuelt om det hjelper å gå til hudlege? Jeg har også en hudsykdom som jeg fikk samtidig med denne forbanna elveblesten, dermatographic urticaria heter denne, hvis ikke jeg tar feil nå så er dette noe som har kommet sammen med elveblesten. Jeg kan skrive noe i huden min, med feks en nelg, og noen minutter etterpå hever huden seg og og blir rød og oppblåst. Om jeg feks. skriver hater elveblest i huden, vil dette bli veldig synlig i løpet av kort tid.. Nå er jeg drittlei dette, jeg har gått med dette i over to år nå og håper virkelig noen her inne tar seg tid til å komme med råd og tips!

:cry3:

Skrevet

kommer til å dytte dette innlegget opp helt til jeg får svar. Jeg er desperat!

Skrevet

Da jeg slet med elveblest, fikk jeg høre at det kunne hjelpe med lysbehandling hos hudlegen. Jeg fikk riktignok elveblest på grunn av lysbehandlingen, men så har jeg aldri vært helt etter boka heller :fnise:

Anonymous poster hash: f485f...630
  • 5 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært så heldig å fått KRONISK!!!! elveblest.. :angry: Jeg er nødt til å gå på allergipiller hver dag på grunn av dette. Er det noen her inne som lider av det samme og som har noen råd, eller noen som har hatt dette som har noen råd til hvordan man kan bli kvitt det for godt? Eventuelt om det hjelper å gå til hudlege? Jeg har også en hudsykdom som jeg fikk samtidig med denne forbanna elveblesten, dermatographic urticaria heter denne, hvis ikke jeg tar feil nå så er dette noe som har kommet sammen med elveblesten. Jeg kan skrive noe i huden min, med feks en nelg, og noen minutter etterpå hever huden seg og og blir rød og oppblåst. Om jeg feks. skriver hater elveblest i huden, vil dette bli veldig synlig i løpet av kort tid.. Nå er jeg drittlei dette, jeg har gått med dette i over to år nå og håper virkelig noen her inne tar seg tid til å komme med råd og tips!

:cry3:

Jeg har hatt Kronisk urticaria i 1,5 år nå. Har gått på så og si alle mulige medisiner, fra 1 til 10 tabletter daglig, så om du må ta en allergitablett hver dag er du ganske "heldig." Jeg går nå på 5 ulike medisiner for dette, deriblandt kortison som ikke er bra i tillegg til to sprøyter som jeg tar i magen to ganger i mnd.. Dette har ikke hjulpet så har blitt hendvist til rikshospitalet om noen uker. Unner ingen dette for det er helt for jævlig. Vet ikke med deg men jeg har sluttet å drikke alkohol da det forverrer tilstanden VELDIG mye. Ellers er det viktig å ikke stresse da dette ofte utløser elveblest, trykk har jeg også så det er lurt å sove uten eller i lette klær på natten og ikke i f.eks stramme bukser/sokker, histaminer er ofte det (som jeg har skjønt) som gjør at elveblesten kommer, dette finner man i f.eks enkelte grønnsaker, sjokolade, jordbær og MYE i VIN og den slags så lurt å holde seg unna :) Merker også at hvis jeg ligger i senga lenge, sover lenge eller ikke er i aktivitet forverres det og hvis jeg er ute i frisk luft så kan det bli bedre. Jeg vil anbefale deg å dra til hudspessialist, jeg ble hendvist gjennom fastlegen min men fikk blankt nei flere ganger pga for lite kapasitet før jeg til slutt ga opp og begynte å ringe rundt selv. de fleste sa nei, men etter mye kjefting over telefon fikk jeg time til tross for at det egentlig var fullt. har fått MYE hjelp av hudlegen min selv om jeg må innrømme at det ikke er så alt for god forskning på akkurat dette. :)

Anonymous poster hash: cfdf5...839

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt Kronisk urticaria i 1,5 år nå. Har gått på så og si alle mulige medisiner, fra 1 til 10 tabletter daglig, så om du må ta en allergitablett hver dag er du ganske "heldig." Jeg går nå på 5 ulike medisiner for dette, deriblandt kortison som ikke er bra i tillegg til to sprøyter som jeg tar i magen to ganger i mnd.. Dette har ikke hjulpet så har blitt hendvist til rikshospitalet om noen uker. Unner ingen dette for det er helt for jævlig. Vet ikke med deg men jeg har sluttet å drikke alkohol da det forverrer tilstanden VELDIG mye. Ellers er det viktig å ikke stresse da dette ofte utløser elveblest, trykk har jeg også så det er lurt å sove uten eller i lette klær på natten og ikke i f.eks stramme bukser/sokker, histaminer er ofte det (som jeg har skjønt) som gjør at elveblesten kommer, dette finner man i f.eks enkelte grønnsaker, sjokolade, jordbær og MYE i VIN og den slags så lurt å holde seg unna :) Merker også at hvis jeg ligger i senga lenge, sover lenge eller ikke er i aktivitet forverres det og hvis jeg er ute i frisk luft så kan det bli bedre. Jeg vil anbefale deg å dra til hudspessialist, jeg ble hendvist gjennom fastlegen min men fikk blankt nei flere ganger pga for lite kapasitet før jeg til slutt ga opp og begynte å ringe rundt selv. de fleste sa nei, men etter mye kjefting over telefon fikk jeg time til tross for at det egentlig var fullt. har fått MYE hjelp av hudlegen min selv om jeg må innrømme at det ikke er så alt for god forskning på akkurat dette. :)

Det er foresten VELDIG viktig å stå på krava i det tilfellet du er i, jeg fikk beskjed om at det var "ingenting å gjøre med det" men da jeg ble streng og mente jeg hadde krav på både det ene og det andre ble det tatt blodprøver, prøver av nyrer, urinprøver, biopsi osv osv.

Skrevet

Jeg hadde elveblest i maaange år som barn og tenåring. Jeg fant min trøst i aloevera, og allergitabletter. Jeg var veldig dårlig til å ta tablettene, og lå mye våken å klødde meg selv til blods på nettene. Plutseli så forsvant det. Nå har jeg bare det av og til i korte periodet, veldig mildt. Gjorde ingenting spesielt, det bare gikk vekk.

Skrevet

Eg har også kronisk elveblest, og har hatt det i omlag 4 år no. Eg held det i sjakk med allergitablettar, så det går greit. Ikkje av dei hardast råka. Til å begynne med var det mykje meir medisin enn no. No går det greit med 1-2 tablettar pr dag.

Elveblest og anna allergi kan også henge i hop med matintolleranse/-allergi, og det kan hjelpe å legge om kosthaldet. Ser ei anna også nemner det med alkohol blant anna.

Eg har tatt utvida test for kva eg toler og ikkje toler av matvarer, og det er heilt klart at det heng saman med elveblesten. Merkar den aukar når eg et noko eg toler dårleg.

Aloevera-juice og -krem kan også anbefalast. Det har eg brukt siste halvåret, med god virkning.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde elveblest i maaange år som barn og tenåring. Jeg fant min trøst i aloevera, og allergitabletter. Jeg var veldig dårlig til å ta tablettene, og lå mye våken å klødde meg selv til blods på nettene. Plutseli så forsvant det. Nå har jeg bare det av og til i korte periodet, veldig mildt. Gjorde ingenting spesielt, det bare gikk vekk.

Hvor lang tid tok det før det bare forsvant? Jeg klør meg også til døde på natten og vokner med både store sår og blod her og der. :-(

Skrevet

Hvor lang tid tok det før det bare forsvant? Jeg klør meg også til døde på natten og vokner med både store sår og blod her og der. :-(

jeg hadde det som sagt i flere år, og våknet bare en dag og da var det vekke. Husker at jeg la isbiter på området som klødde. kjølte det ned.. smørte meg med aloevera. MYE. prøvde å slå meg selv istedenfor å klø (altså ikke hardt.. med flat neve... slik at jeg ikke skulle klø).

Jeg reagerte på støv, noe som det alltid er i store mengder hos meg pga. dyr.

Uheldigvis vet jeg ikke hva som skjedde for at det gikk vekk.. :(

Skrevet

Hos meg ble det gradvis mildere utover 20-årene. Nå som jeg er over 30 er det så godt som borte.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt kronisk elveblest i 20 år, det har blitt verre i mitt tilfelle. Jeg kan også skrive på huden min også hovner den opp der jeg har risset/skrevet.

Jeg tar 2 Aerius om dagen, det holder på de beste dagene, men ikke langt nær på de verste. Jeg merker litt forskjell på matvarer, men også på medisiner. Paralgin Forte ol tåler jeg ikke, da klør jeg helt vilt!

Skulle virkelig ønske jeg ble tatt på alvor og blitt utredet videre, men fastlegen mener at det ikke er noe mer å gjøre. Jeg har i de siste årene begynt å klø noe sykt under føttene, det varer i noen uker før det går over igjen. Det er helt grusomt. Ingen merker eller utslett, bare en h**** kløe! Samtidig som det kommer så kommer det også mer kløe generelt på kroppen. Ingen kremer hjelper, kun kortison. Men ingen skjønner hvorfor.

Anonymous poster hash: b8858...0c7
Skrevet

Jeg hadde det i et halvt år. Gikk på 4 forskjellige allergitabletter og klødde meg omtrent i hjel. Hjalp ikke med kortisonsprøyter heller.

Så dro jeg til en naturterapeut, og hun tok noen målinger på meg, slo ut på eksem i huden og noe annet. Så fikk jeg ei flaske med noe på som jeg skulle ta. Kunne få en overreaksjon første dagen sa hun.

Skal jeg love deg ja! Våkna med "sugefiskleppe" og røde prikker over hele meg!

Etter det har jeg aldri hatt noe.

Helt merkelig, men jeg er dama evig takknemlig!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde det i et halvt år. Gikk på 4 forskjellige allergitabletter og klødde meg omtrent i hjel. Hjalp ikke med kortisonsprøyter heller.

Så dro jeg til en naturterapeut, og hun tok noen målinger på meg, slo ut på eksem i huden og noe annet. Så fikk jeg ei flaske med noe på som jeg skulle ta. Kunne få en overreaksjon første dagen sa hun.

Skal jeg love deg ja! Våkna med "sugefiskleppe" og røde prikker over hele meg!

Etter det har jeg aldri hatt noe.

Helt merkelig, men jeg er dama evig takknemlig!

HVA? naturterapaut? Har noe noe litt mer spesifik info om dette hehe, typ hvilke målinger, hva var det i flasken? du ble altså helt kvitt det? :o sykt, jeg vil prøve det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...