AnonymBruker Skrevet 1. februar 2014 #1 Skrevet 1. februar 2014 Noen som har erfaring med det her? Lurer på om det går ann å venne(?) en kanin til å tisse i en dokasse, sånn at den ikke driter og tisser over alt osv. Og om det er lett? Og lurer på om det lønner seg å kjøpe en kanin av noen som driver med det, enn å kjøpe av dyrebutikk? Virker som dyr i dyrebutikk blir utsatt for mye stress og ikke blir mye håndtert. Vil det være enkelt å få kaninen tam og er det et dyr man kan kose med? Er interessert i å høre fra de som har innekanin og deres erfaringer Anonymous poster hash: e297a...5f8
Gjest Belle Gunnes Skrevet 1. februar 2014 #2 Skrevet 1. februar 2014 Heller kanin fra oppdretter enn fra dyrebutikk. De fleste dyra fra butikk, kommer fra en "dyrefabrikk" i Sverige. Imazo. Det kommer veldig mange syke dyr derfra Å ha innekanin er ikke noe problem. De er renslige, og så lenge de har et dohjørne i buret, så går de helst der. Jeg har likt å bruke wood chip til de kaninene som har vært her. Det ligger bedre enn sagflis (som støver noe veldig) og er mer behagelig for kaninen enn pellets. Her har kaninene hatt høy i den ene enden av buret, og dohjørne i den andre. Og med døra til buret oppe hele tiden. Og så liker de å ha en sovehule med noen myke pledd/tepper i. Reiseburet funker fint som sovehule. Har du parkett, så setter de pris på å ha gulvtepper rundt buret, så de kan hoppe uten å skli. Husk på å gjemme unna ledninger. 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2014 #3 Skrevet 1. februar 2014 Noen som har erfaring med det her? Lurer på om det går ann å venne(?) en kanin til å tisse i en dokasse, sånn at den ikke driter og tisser over alt osv. Og om det er lett? Og lurer på om det lønner seg å kjøpe en kanin av noen som driver med det, enn å kjøpe av dyrebutikk? Virker som dyr i dyrebutikk blir utsatt for mye stress og ikke blir mye håndtert. Vil det være enkelt å få kaninen tam og er det et dyr man kan kose med? Er interessert i å høre fra de som har innekanin og deres erfaringer Anonymous poster hash: e297a...5f8 Du må kastrere kaninen ellers vil den markere overalt med tiss og lorter. Og når den er kastrert, kan du gi den en dokasse som den bruker, ja heng høy over dokassa, i en høyhekk, de driter ofte imens de spiser. Jeg har hatt to innekaniner, og syntes det var lett å venne dem til kassa. Bruker trepellets i dokassene, på felleskjøpet kan du kjøpe det billig. Du burde ta kontakt med dyrebeskyttelsen, de selger ferdig kastrerte kaniner, gjerne i par om kaninen er kosete kommer an på hvor mye den er håndtert, og hva den har arevt fra foreldrene sine. Min erfaring er at dvergveddere er bedre egnet til kos enn f.eks en hermelin. Anonymous poster hash: 1c72f...3c0 2
Blod Skrevet 1. februar 2014 #4 Skrevet 1. februar 2014 Kjøp fra en oppdretter. I dyrebutikk vet man aldri hvor de kommer fra, hva de har opplevd eller hvor lenge de har stått i dyrebutikken. Og ja, man kan fint lære den å bruke dokasse.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2014 #5 Skrevet 1. februar 2014 Har 2 renslige kaniner fra Dyrebeskyttelsen. Har en base hvor de har en do med fyringspellets og høy. Vi har kjøpt et bord på ikea (hol) som vi har laget hull i. Inni bordet har de en boks med høy som de bruker som sovebase. Legger du tilrette ang renslighet får du renslige kaniner. Kjønnshormoner virker inn på dette som markeringsbehov. Derfor er det anbefalt å kastrere kaninen. Jentekaniner har en høy risiko for å få livmorkreft. Kastrering hjelper også der.Anonymous poster hash: e07a8...dbb 2
Gjest Lolita8 Skrevet 1. februar 2014 #6 Skrevet 1. februar 2014 Jeg har en liten Hermelin gutt. Han har fri tilgang til å gå hvor han vil, men grunnet katter og hund i husholdet, så har han tilgang til bur også om han skulle ønske å være der :-) Går på do i kanintoalett, eventuelt kattekasse om han finner det for godt :-)
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2014 #7 Skrevet 1. februar 2014 Ja, jeg tenkte det kanskje var lurt å gi kaninene fra dyrebeskyttelsen et hjem:) men tenker at hvis de har hatt en dårlig oppvekst, så vil det være mye vanskeligere å temme dem.. Har opplevd det med en hamster fra dyrebutikken som de konstant mista i betonggulvet og han er redd og umulig å få tam. Har katter i huset, men tror den ene katten vil være litt mer vrien enn den andre katten som mest sannsynelig ikke vil bry seg om kaninen. Kanskje det hadde vært lurt med et stort bur den kan være i da, tenker å bygge et selv så jeg får det så stort jeg vil ha. Så kan den være løs mens jeg ser på. TSAnonymous poster hash: e297a...5f8
Gjest Belle Gunnes Skrevet 1. februar 2014 #8 Skrevet 1. februar 2014 Kjenner en som omplasserer kaniner fra Dyrebeskyttelsen. Er kaninene sky og redde for eksempel, så har de kaninene i fosterhjem selv frem til de er trygge nok for omplassering. Har selv møtt mange av disse omplasseringskaninene, og de har alle blitt superfine kaniner med litt riktig pleie og en god dose TLC.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2014 #9 Skrevet 2. februar 2014 Og obs, ikke bruk kattesand i dokassen. Anonymous poster hash: 1c72f...3c0
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2014 #10 Skrevet 2. februar 2014 Og obs, ikke bruk kattesand i dokassen. Anonymous poster hash: 1c72f...3c0 Veldig viktig! Kan gi forstoppelse og andre fordøyelsesproblemer som kan føre til store smerter og verste fall død. Har brukt papirpellets (yesterday news og fyringspellets fra felleskjøpet de siste 8 årene)Anonymous poster hash: e07a8...dbb
Gjest Belle Gunnes Skrevet 2. februar 2014 #11 Skrevet 2. februar 2014 Jeg har aldri likt pelletsen. Virker så vondt å gå på. Jeg bruker bare wood chip eller hampstrø. Men vet folk er veldig fornøyde med pelletert strø.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2014 #12 Skrevet 2. februar 2014 Husk at de har pels under bena, de klarer helt fint å gå på pellets og får ikke vondt av det. Anonymous poster hash: 1c72f...3c0
Gjest Belle Gunnes Skrevet 2. februar 2014 #13 Skrevet 2. februar 2014 Husk at de har pels under bena, de klarer helt fint å gå på pellets og får ikke vondt av det.Anonymous poster hash: 1c72f...3c0 De har pels på føttene, men ikke under tredeputene. De er hårløse. Jeg har hatt mange rotter, og ingen av de har likt pellets.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2014 #14 Skrevet 2. februar 2014 Bruker kun pellets i dokassa da de er frittgående. Da jeg hadde marsvin, hamster og rotter brukte jeg også annet enn pellets. Dessuten har de pels under hele foten.Anonymous poster hash: e07a8...dbb
mie23 Skrevet 3. februar 2014 #15 Skrevet 3. februar 2014 De har pels på føttene, men ikke under tredeputene. De er hårløse. Jeg har hatt mange rotter, og ingen av de har likt pellets. Jeg fikk beskjed om å helst bruke sagflis over pelletsen, fordi det er hardt å gå på ja Hadde dere likt å kun gå på tre? er en grunn til at vi bruker tepper, selv om vi har på sokker.
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2014 #16 Skrevet 4. februar 2014 De har pels på føttene, men ikke under tredeputene. De er hårløse. Jeg har hatt mange rotter, og ingen av de har likt pellets. Jeg vet ikke helt om duner den rette til å svare i tråden når du faktisk sammenligner kaniner med rotter.... (Og du tar forresten feil, de plages ikke på noen som helst måte. De går med glede på grus, kvister, halm og høy, som kan stikke noe grådig)Anonymous poster hash: 1c72f...3c0
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2014 #17 Skrevet 4. februar 2014 Jeg fikk beskjed om å helst bruke sagflis over pelletsen, fordi det er hardt å gå på ja Hadde dere likt å kun gå på tre? er en grunn til at vi bruker tepper, selv om vi har på sokker. Hvorfor sammenligner du kaniner med mennesker? Folk ass! Kunnskapsløse mennesker burde ikke feilinformere på fora Anonymous poster hash: 1c72f...3c0
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2014 #18 Skrevet 4. februar 2014 Sagflis er fint hvis man ønsker kanin med luftveisinfeksjoner.Anonymous poster hash: e07a8...dbb
mie23 Skrevet 4. februar 2014 #19 Skrevet 4. februar 2014 Hvorfor sammenligner du kaniner med mennesker? Folk ass! Kunnskapsløse mennesker burde ikke feilinformere på foraAnonymous poster hash: 1c72f...3c0 LOL, det er jo akkurat det samme. Føtter er føtter. Og sånn hvis du ikke skjønte det, så var det ironi. Jeg svarte på spm over, kunskapsløst kan du være selv
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2014 #20 Skrevet 4. februar 2014 Heller kanin fra oppdretter enn fra dyrebutikk. De fleste dyra fra butikk, kommer fra en "dyrefabrikk" i Sverige. Imazo. Det kommer veldig mange syke dyr derfra Å ha innekanin er ikke noe problem. De er renslige, og så lenge de har et dohjørne i buret, så går de helst der. "MIn" dyrebutikk får kaninunger levert fra oppdretter, og ut fra hva jeg har observert, blir aldri kaninungene lenge i butikken før de er kjøpt. Så ikke gi dyrebutikker kategorisk dårlige skussmål! (Med det samme, det er liksom opplest og vedtatt av mange at dyrebutikker er fysj og fy. I dyrebutikken nærmest meg, er de ansatte svært kunnskapsrike. Joda, de skal jo selge, men jeg har absolutt inntrykk av at de ikke går på akkord med overbevisningene sine. Velger du å jobbe i en dyrebutikk, har du interesse for dyr og deres velferd. Mine kaniner ble aldri renslige. Dvs. - de foretrekker jo bestemte hjørner for å gjøre fra seg (bor ute i tett bur kombinert med "luftegård"), men om de slippes fritt i stua, ligger det perler absolutt over alt etterpå. Hjalp ikke å dotrene dem, gitt… Anonymous poster hash: 59fe8...595
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå