Gå til innhold

Hvis man har fått lån på 2,5 mill, men kjøper for bare 2 mill.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vanskelig å formulere tydelig det jeg lurer på, men jeg er så grønn i dette her at jeg må bare spørre noen.

Jeg skal i nær framtid kjøpe leilighet. Har forhørt meg med banker hvor mye jeg kan få. Har ikke fått lånebevis enda, men vet sånn ca hvor landet ligger.

Jeg har jo enda ikke startet å gå på visninger, fordi jeg ville vite hvor mye jeg kan kjøpe for før jeg gjør det. La oss si at jeg får låne 2,5 mill, men finner en leilighet som bare koster 2 mill. Må jeg da låne summen jeg avtalte eller fungerer det som et makstak av hva jeg kan låne.

Aner ikke hvordan et lånebevis ser ut; er det en fast avtalt sum eller står det at xxxx kan låne opp til 2,5 mill?

Er også usikker på hvor mye egenkap. jeg ønsker å bruke. Har en del stående, men vil ha en del buffer + til møbler osv. Har på en måte "jeg vil bruke 200 000, men kan strekke meg til 300 000 dersom jeg må". Må dette avtales på forhånd?

Vil jo i utgangspunktet kjøpe billigst mulig. Er redd for å love bort all formuen min til egenkap. og/eller påta meg for mye lån, men vil samtidig vite hva maksgrensen er dersom drømmeleiligheten dukker opp.

P.S Tallene er fiktive,

Anonymous poster hash: 26361...5bd
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er et makstak for hva du kan låne. Det er ikke en låneavtale, men et lånetilsagn.

Anonymous poster hash: 60dc1...243
Skrevet

Du må ikke låne alt, det er et maksbeløp. Og koster boligen mindre får du uansett ikke låne resten. Man får vanligvis tilsagn med forutsetning om at en viss prosent av kjøpesummen må være EK.

Skrevet

Ok, takk for svar:)

Men dette med egenkapital skjønner jeg ikke heeelt hvordan foregår i praksis. Banken sa at hvis jeg brukte 200 000 i egenkap fikk jeg låne xxxxx, mens hvis jeg brukte 300 000 i egenkap. kunne jeg låne xxxx. Hvis jeg sier at jeg kan bruke 300 000 (som er mitt absolutte max), må jeg da bruke alt det dersom jeg finner en billigere leilighet?

Skjønner nå at jeg ikke må bruke alt lånet, men må jeg bruke all egenkapitalen jeg lover? Usikker på om jeg tør å love vekk alt jeg har, kunne tenkt meg en buffer på ca 100 000.

Beklager masse dumme spørsmål, tør ikke spør banken om så "opplagte ting" og kjenner ingen med peiling på boligkjøp. Alle rundt meg leier bare.

TS

Anonymous poster hash: 26361...5bd
Gjest Wei Wei
Skrevet

Din EK skal utgjøre minst 15% av kjøpesummen, mens lånet skal være restende 85%.

Hvis du bruker 200 000 kr som EK, så kan du låne restende 1 133 333 (hvis inntekt tillater det) og kjøpe til 1 333 333 kr totalt.

Hvis du kan bruke 300 000 kr som EK, så gir deg banken 1 700 000 og du kan da kjøpe en bolig til 2 mln.

Det skal være forutsetning at du kan faktisk få så mye i lån med din inntekt.

Dette er en generell regel.

Ommkostninger kommer i tillegg og betaler av egne midler.

• Liker 2
Skrevet

Du må ha 15% av kjøpesummen som egenkapital.

Anonymous poster hash: 609ab...374

Skrevet

Du må også se på lånevilkårene i din aktuelle bank.

Mange har gunstigere rente dersom du låner minst 2 mill. Og hvis lånet ikke overstiger 70 eller 75 % av kjøpesummen.

Skrevet

Du trenger ikke bruke mer av sparepengene enn de 15 % som banken krever, og du kan derfor beholde mer sparepenger hvis du kjøper billig.

Men som en over her nevnte, kan det hende at du får bedre betingelser hvis du låner mindre enn 85 % av boligens verdi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...