Gå til innhold

Ikke signert leiekontrakt, hva gjelder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Situasjonen er følgende:

Jeg har leid en leilighet i flere år, huseier har alltid operert med 1 årskontrakter. Kontrakten gikk ut i november, og jeg har nettopp mottatt forslag til ny kontrakt med 3 mnd oppsigelsestid (samme som forrige). denne er imidlertid ikke signert av meg enda. Altså har jeg pr i dag ingen kontrakt.

Hva gjelder da i forhold til oppsigelsestid, jeg ønsker å flytte før det er gått tre mnd. Kan jeg det ettersom jeg i praksis ikke har noen kontarkt? Eller vil den forrige som er tidsbegrenset til nov 2013 gjelde?

Har forsøkt google, men synes det er vanskelig å finne noe konkret.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I praksis gjelder da 3 måneders oppsigelsestid eller det som ble avtalt i den siste av de tidligere kontraktene.

Men dersom kontrakten er gått ut veldig nylig ville jeg bare gitt beskjed om utflyttelsesdato umiddelbart. Siden du kan basere deg på at du "ble boende et par måneder ekstra men tenkte å flytte ut". Hvis du har bodd noen måneder uten kontrakt kan det imidlertid argumenteres med at du ikke visste hva du hadde å forholde deg til siden kontrakten ikke var tilstede. Og at du hadde sagt opp "i tide" dersom du hadde en kontrakt å forholde deg til.

Anonymous poster hash: a3300...cbe
Skrevet

Mente det var 1 måned som gjaldt når det ikke er kontrakt?

Skrevet

Mente det var 1 måned som gjaldt når det ikke er kontrakt?

Nei, 3 mnd er normal praksis.

Anonymous poster hash: a3300...cbe

• Liker 1
Skrevet

Da er det husleieloven som gjelder, og da gjelder tre måneders oppsigelse. Husleieloven finner du på lovdata.

Anonymous poster hash: 1e67f...e3c
  • Liker 2
Skrevet

Ah, var hybel som er en mnd...

Skrevet

Det er 3 måneder som gjelder uten kontrakt, og 3 måneder dersom ikke noe annet er spesifisert i kontrakten.

Anonymous poster hash: 51c1b...7f7
  • Liker 1
Skrevet

Tusen takk for svar alle 😀

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...