AnonymBruker Skrevet 31. januar 2014 #1 Skrevet 31. januar 2014 Det er vinter og endelig har snøen kommet. Barn vil ut å ake, og noen barn finner det for seg å ake midt i en farlig bilvei... Hvor blir det av foreldrene? Sitter dem bare inne og ikke passer på? Jeg vil helst ikke være den skyldige som kjører på en uskyldig unge som aker ned en farlig bilvei på glatta der ingen har sjangs til å stoppe. Så til dere foreldre det gjelder: vær med ungen ut og fin en annen akebakke hvor det ikke kjører biler, la det være minst to voksne ute en på toppen og nede i bunnen av bakken og ta på refleksvest. Hilsen fra ei mor som opplevde nettopp barn som kom på akebrettene sine ned en bilvei hvor det er en sving. Måtte bråstoppe med to biler bak. Bilen min mistet veigreip menst bilen stod stille, og bilen føyk ned bakken baklengs med min unge baki og to biler bak.... Anonymous poster hash: 3e162...005 9
Gjest *dragoon* Skrevet 1. februar 2014 #2 Skrevet 1. februar 2014 Her jeg bor driver noen unger og aker på gangveien i boligfeltet. Ikke like farlig som på bilvei selvfølgelig, men opplevde i går å måtte kaste meg ut i snøen for ikke å bli meid ned av to gutter på rattkjelke. Så ingen foreldre.. Ellers har vi en ganske bratt og farlig akebakke like ved. (Stolper i bunnen av bakken blandt annet) Her ser jeg heller ikke foreldre ute med unga og jeg tenker at hva skjer den dagen en unge smeller inn i en lyktestolpe i høy fart og slår seg bevisstløs??
Kittykat Skrevet 1. februar 2014 #3 Skrevet 1. februar 2014 Kan jo hende at foreldrene ikke vet at barna aker rett ut i bilveien. Vi har en akebakke rett bortenfor boligblokken vår, men den er heldigvis ikke i nærheten av noe bilvei. Hadde det vært det, så hadde ikke barna mine fått lov til å ake der pga at det kan skje en ulykke. Foreldrene kan selvsagt være med barna ut, men de fleste foreldre vil sikkert ikke ut i kulden, men da må man være såpass smart at man lærer barna om trafikksikkerhet og at man må være forsiktig. Hva gjør man den dagen det skjer en ulykke? Da kan jeg nesten banne på at det er bilføreren som vil få skylden, selv om barnet akte midt ut i bilveien. Det er et veldig godt forslag du har ts, men det er ikke alle som tenker så langt....
vimsefrøken Skrevet 1. februar 2014 #4 Skrevet 1. februar 2014 Jeg mener det er opp til foreldrene å lære barna trafikksikkerhet slik at man unngår slike tilfeller. Mine to barn er ofte ute å aker alene (og også sammen med voksne). Men de vet hvilke bakker de har lov til å ake i alene, og hvilke som rett og slett er forbudt. Og de er også forbudt sammen med voksne. De vet om risikoene man kan utsette seg selv og andre for i trafikken, og slik unngår vi forhåpentligvis slike hendelser. Det er ikke alltid de voksne har mulighet til å være med barna hele tiden, og for å si det slik så tror jeg barn lærer ansvar ved å ikke hele tiden drasse på voksne. Når jeg var liten var det sjelden eller aldri med voksne når vi barna lekte ute, men vi hadde da også vett nok til ikke å ake i trafikkerte veier. Jeg tror mye av problemet grunner i at barna nå for tiden er overbeskyttet av foreldrene, og ikke lærer seg ansvar. Og det er å gjøre de en bjørnetjeneste.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå