Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet at dette er et rart spørsmål, men har alltid lurt på hva de som hører til jehovas vitner tenker rundt juletider når de ser alle gater og butikker fylles opp av julepynt?

Vet godt at de ikke feirer jul, men de kan ikke unngå å legge merke til alt dette i butikkene, eller holder de seg hjemme i desember?

Noen som kan svare?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke jehovas vitne, men jeg vet at de forakter det. De forakter alle som ikke er Jehovas vitne. Tragisk at en gruppe mennesker støtter seg til en tro hvor det bare er et visst antall av jehovas vitne som får komme til himmelen. Hva med alle de andre jehovas vitnene? Tragisk og latterligt.

Anonymous poster hash: 34e1a...f52
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Tragisk at en gruppe mennesker støtter seg til en tro hvor det bare er et visst antall av jehovas vitne som får komme til himmelen. Hva med alle de andre jehovas vitnene? Tragisk og latterligt.

Fine tanker du har der, men hva du syntes om relgionen er ikke relevant til denne tråden.

UANSETT så tror jeg nok de ikke liker det noe særlig.

Endret av Lilac
Skrevet

Anonymous poster hash: d066a...4ee
  • Liker 1
Skrevet

Ung, dum og uvitende. Eller: Hjernevasket.

• Liker 3
Skrevet

Stakkars jente.

Anonymous poster hash: ad3e5...91c

• Liker 2
Skrevet

Stakkars jente ja, tragisk rett og slett. Hadde dem på døra i går, en far med sønn på 7-8 år, jeg takket nei til samtale som vanlig, men tankene mine gikk jo til denne lille gutten senere på dagen, en ting hva voksne velger å gjøre - men at barna skal vokse opp i dette. Uff og uff.

Anonymous poster hash: a069b...d01
  • Liker 1
Skrevet

Kanskje en avsporing men de feirer jo ikke fødselsdager heller.

Ikke sine egne og går ikke i andres.

Hvorfor?

Anonymous poster hash: 19b66...1e0
Skrevet

Tragisk at en gruppe mennesker støtter seg til en tro hvor det bare er et visst antall av jehovas vitne som får komme til himmelen. Hva med alle de andre jehovas vitnene? Tragisk og latterligt.

Her har du nok ikke forstått hva de tror på. De tror at et visst antall medlemmer av Jv skal styre i en himmelsk regjering sammen med Jesus, og så tror de at resten skal bo på jorden, som i deres forståelse skal bli et paradis etter Harmageddon. Det er det som er deres hovedfokus i sin tro, gjenopprettelsen av paradiset.

Ellers vedr julepynt; min mann er oppvokst som Jv, og han hadde lært at Satan brukte vakre ting for å forlede mennesker, så julepynt etc så han på som Satans måte å forsøke å lure de vekk fra den sanne tro.

Til deg som spør om bursdager; klipper inn fra Hjelpekildens FAQ side om Jv:

http://www.hjelpekilden.no/jehovas-vitner-faq.html

"Jehovas vitner anser mange av de kristne feiringene som opprinnelig hedenske skikker, og siden de ønsker å holde sin tilbedelse ren betyr det at de ikke ønsker å feire jul og påske, blant andre. De ønsker ikke å feire 17. mai da dette er å anse som en forherligelse av nasjonalstaten. Gebursdager feires ikke da dette er å anse som opphøying av en person, i tillegg til at Bibelens ene omtale av gebursdag var en voldelig hendelse."

Skrevet

Vet at dette er et rart spørsmål, men har alltid lurt på hva de som hører til jehovas vitner tenker rundt juletider når de ser alle gater og butikker fylles opp av julepynt?

Vet godt at de ikke feirer jul, men de kan ikke unngå å legge merke til alt dette i butikkene, eller holder de seg hjemme i desember?

Noen som kan svare?

De tenker vel det samme som du gjør når muslimene feirer Id?

Anonymous poster hash: fd7b8...1fc

Skrevet

Ung, dum og uvitende. Eller: Hjernevasket.

Og ødelagt.

Anonymous poster hash: 550e9...903

• Liker 1
Skrevet

Herregud for en tragisk jente. Det er synd..

• Liker 1
Skrevet

Her har du nok ikke forstått hva de tror på. De tror at et visst antall medlemmer av Jv skal styre i en himmelsk regjering sammen med Jesus, og så tror de at resten skal bo på jorden, som i deres forståelse skal bli et paradis etter Harmageddon. Det er det som er deres hovedfokus i sin tro, gjenopprettelsen av paradiset.

Ellers vedr julepynt; min mann er oppvokst som Jv, og han hadde lært at Satan brukte vakre ting for å forlede mennesker, så julepynt etc så han på som Satans måte å forsøke å lure de vekk fra den sanne tro.

Til deg som spør om bursdager; klipper inn fra Hjelpekildens FAQ side om Jv:

http://www.hjelpekilden.no/jehovas-vitner-faq.html

"Jehovas vitner anser mange av de kristne feiringene som opprinnelig hedenske skikker, og siden de ønsker å holde sin tilbedelse ren betyr det at de ikke ønsker å feire jul og påske, blant andre. De ønsker ikke å feire 17. mai da dette er å anse som en forherligelse av nasjonalstaten. Gebursdager feires ikke da dette er å anse som opphøying av en person, i tillegg til at Bibelens ene omtale av gebursdag var en voldelig hendelse."

Nei, de tror at på jorden forsvinner alt liv.

Skrevet

Jeg bryr meg ikke om det i det hele tatt. Tenker at det er annerledes for dem siden flertallet av den norske befolkningen feirer jul og at alle butikkene fylles opp med julepynt og julemat.

Siden ingen vanlige butikker selger utstyr eller mat til id-feiringen, legger jo ikke jeg merke til det.

De tenker vel det samme som du gjør når muslimene feirer Id?

Anonymous poster hash: fd7b8...1fc

Skrevet

Nei, de tror at på jorden forsvinner alt liv.

Nei, du tar nok helt feil. Jeg kan Jvs lære på fingrene. Troen på at paradiset skal gjenopprettes på jorden er det de forkynner først og fremst, så merkelig at du hevder dette. Kanskje du blander ihop noen trossamfunn? Forsøk å google litt hvis du ikke tror på en som har vært i Jv-systemet selv...

• 2 uker senere...
Skrevet

gå inn på deres nettsider www.jw.org

der finner du svar på alt du lurer på om jehovas vitner.

Skrevet

Jeg kan ikke utstå julepynt, så det kan ikke bare relateres til JV, for der hører jeg ikke til. Synes forøvrig julehysteriet er noe kommersialisert oppblåst sprøyt, og julestemningen får et kraftig skudd for baugen når julebrus og dekorasjoner dukker opp i butikkene allerede i september/ oktober.

Skrevet

De er vel i mot blodoverføring. Leste en historie om en liten gutt som trengte blod for å overleve, foreldrene nektet, gutten døde.. :sad:

Anonymous poster hash: 398bf...8ce
Gjest MissWinter
Skrevet (endret)

Jeg synes denne jenta svarte på spørsmålene på en fin måte og med god forståelse av hvordan verden tolker deres tro og hvordan hun har tilpasset seg til et samfunn som ikke deler samme verdisyn. Som på lik linje med andre praktiserende innenfor andre religioner og livssyn, er ikke livstro et synonym med hjernevasking. JV har fått mye oppmerksomhet og kritikk gjennom alle år, og det er ingen tvil om at en stor del av dette er berettiget også når vi tenker på hendelser som omhandler utstøtelser fra miljø, trakassering av homofile, abort-debatten osv. MEN, mye av moralen og etikken de praktiserer er også vanlig innenfor mange andre menigheter uten at det blir gjort like stor oppmerksomhet ut av det.

Endret av MissWinter
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...