Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hørt at det er slik at man ikke får sin vanlige månedslønn i juni, men at man får utbetalt feriepenger ISTEDET.

Jeg jobbet kun noen måneder på arbeidsstedet mitt i fjor, dvs at jeg har opparbeidet meg en sum feriepenger som er mye mindre enn en månedslønn.
Hvordan fungerer dette da?

Anonymous poster hash: 080d1...97a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer an på hvor mye ferie du har tenkt å ha.

Anonymous poster hash: af70a...509

Skrevet

Jeg har hørt at det er slik at man ikke får sin vanlige månedslønn i juni, men at man får utbetalt feriepenger ISTEDET.

Jeg jobbet kun noen måneder på arbeidsstedet mitt i fjor, dvs at jeg har opparbeidet meg en sum feriepenger som er mye mindre enn en månedslønn.

Hvordan fungerer dette da?

har du noen gang hørt at man får lønn når man ikke jobber?

Anonymous poster hash: 14998...bc9

Skrevet

LOL

Anonymous poster hash: ad2f9...42e
Skrevet

Jo men jeg har jo bare opparbeidet meg "lønn" for ti dager ferie. Jeg har jo tenkt å jobbe resten av måneden. og da vil det jo bli feil at jeg ikke skal få betalt for resten av dagene i juni :P

Skrevet

Du må finne en jobb, så du kan få inntekt i ferien. Ellers blir det "smalhans". :laugh:

Skrevet

Jo men jeg har jo bare opparbeidet meg "lønn" for ti dager ferie. Jeg har jo tenkt å jobbe resten av måneden. og da vil det jo bli feil at jeg ikke skal få betalt for resten av dagene i juni :PAnonymous poster hash: 080d1...97a

Du får jo betalt for det du jobber, da.

Anonymous poster hash: af70a...509

• Liker 3
Skrevet

Med tanke på sykelønn og uførhet her til lands, så har vi hørt mye om det, ja.

Anonymous poster hash: ed69d...ebf

Skrevet

Merkelig at noen har hjernekapasitet til i det hele tatt og utføre en jobb...

Anonymous poster hash: ad2f9...42e
Skrevet

Spør arbeidsgiveren din. Normalen for ansatte med fastlønn er å utbetale feriepenger istedenfor lønn i juni, men dette kan som oftest tilpasses den enkelte. Spesielt dersom man ikke har opptjent nok feriepenger til å fullt ut dekke bortfall av lønn.

Skrevet

Om du ikke skal ta ut full ferie, så avtaler du med arbeidsgiveren din at du skal ha mindre ferie og så får du ekstra lønn for de ukene du jobber i stedet for å ta ferie.

• Liker 1
Skrevet

Vet du, jeg kommer fra et land der ferie er betalt ferie uansett om man har jobbet ifjoråret. Begrepet feriepenger oversatte jeg automatisk til det jeg var vant til, nemlig en ekstrabetaling fordi man har ferie. På same måte som man fikk julepenger. Som regel utgjør ferie- og julepenger en ekstra månedslønn.

Så gjett om det var skuffende å skjønne at man i Norge hverken får det ene eller det andre, men alle gleder seg over å ha ekstra å rutte med siden feriepenger og desemberlønn er skattefrie. Jaja, skattefri my ass. Bare høyere trekk de resterende 10,5 måneder. Staten tvangsparer for folk slik at de har råd til ferie og kan kjøpe julepresanger.

Anonymous poster hash: 611c4...45d

Gjest Wei Wei
Skrevet

Jo men jeg har jo bare opparbeidet meg "lønn" for ti dager ferie. Jeg har jo tenkt å jobbe resten av måneden. og da vil det jo bli feil at jeg ikke skal få betalt for resten av dagene i juni :P

Du skal da få 10 dagers ferie og feriepengene for disse dagene. Resten av juni jobber du og skal ha vanlig lønn.

Gjest Wei Wei
Skrevet

Vet du, jeg kommer fra et land der ferie er betalt ferie uansett om man har jobbet ifjoråret. Begrepet feriepenger oversatte jeg automatisk til det jeg var vant til, nemlig en ekstrabetaling fordi man har ferie. På same måte som man fikk julepenger. Som regel utgjør ferie- og julepenger en ekstra månedslønn.

Så gjett om det var skuffende å skjønne at man i Norge hverken får det ene eller det andre, men alle gleder seg over å ha ekstra å rutte med siden feriepenger og desemberlønn er skattefrie. Jaja, skattefri my ass. Bare høyere trekk de resterende 10,5 måneder. Staten tvangsparer for folk slik at de har råd til ferie og kan kjøpe julepresanger.

Anonymous poster hash: 611c4...45d

Folk som vet en del om det norske skattesystemmet skal aldri si at man får skattefrie desemberlønn og feriepenger. De skattelegges ikke akkuratt der og da, men man skatter av dem allikevel.

Jeg har også hørt at mange andre land opererer med 13 lønninger per år. Men der tjener man mye mindre uansett, så selv om man betaler mye skatt i Norge, så sitter man med mye igjen også.

Skrevet

Sånn er det hos oss i juni: Junilønn + feriepenger - 5 uker ferie = kun feriepenger. I juli får vi vanlig månedslønn.

Anonymous poster hash: f3b76...fb5
Skrevet

NAV?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...