AnonymBruker Skrevet 31. januar 2014 #1 Skrevet 31. januar 2014 Vi har en bank med elendige renter og vilkår på bruks-/spare-/høyrentekontoer og boliglån, og er på jakt etter en ny bank å bytte til, men da først og fremst bruks-/spare-/høyrente/BSU-kontoer. Så lurer jeg på om det er vanlig at en bank krever at man har f.eks. BSU og brukskonto for å få boliglån, slik at det lønner seg å la disse stå urørt i vår bank, mens vi skaffer oss kontoer i en annen bank for faktisk bruk? Eller pleier ikke banker å kreve sånt slik at vi kan beholde kun boliglån (og BSU?) i nåværende bank? Kan jeg, uten å være flau, sende en mail til vår rådgiver og spørre om noe så dumt? Anonymous poster hash: d6eda...f8e
Gjest Blondie65 Skrevet 2. februar 2014 #2 Skrevet 2. februar 2014 Det er ikke noe krav at en må ha BSU for å få boliglån. Men man får lavere rente i noen banker dersom man har et fordelsprogram og det betyr vanligvis at man har flere tjenester fra samme bank. Skandiabanken har ikke fordelsprogram, men de er til gjengjeld veldig streng på hvor stor andel av boligens verdi du kan ha lån på. Jeg aner ikke om man kan flytte en BSU konto fra en bank til en annen, men hvis det går an er det jo ingen grunn til å beholde BSU i en bank du ikke liker.
Gjest Anubiel Skrevet 2. februar 2014 #3 Skrevet 2. februar 2014 BSU-kontoen kan du fritt flytte til en annen bank. Jeg har selv gjort det og flyttet til en bank med bedre rente.
nojac Skrevet 2. februar 2014 #4 Skrevet 2. februar 2014 Mange banker krever "totalkunde"-forhold for å gi deres beste rente på boliglån, Dette betyr normalt at du har lønnskonto og kort hos dem. Men det skal mye til at de reagerer på at du oppretter en høyrentekonto hos andre. Brukskontoen kan dere la stå. men passe på å flytte over til høyrente ofte. Om de vil reagere på flytting av BSU vet jeg ikke. Sjekk hva slags vilkår du har på lånet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå