Gjest stinemarie Skrevet 23. mai 2004 #1 Skrevet 23. mai 2004 hvem kom først, høna eller egget? barna mine spurte meg om det her om dagen, og jeg har aldri klart å gi dem noe bra svar på det..
Gjest TomKrus Skrevet 23. mai 2004 #2 Skrevet 23. mai 2004 hvem kom først, høna eller egget? barna mine spurte meg om det her om dagen, og jeg har aldri klart å gi dem noe bra svar på det.. Egget. Det fantes mange eggleggere før høna først dukket opp. Dinosaurene var f.eks. var eggleggere.
Gjest gjest1 Skrevet 23. mai 2004 #3 Skrevet 23. mai 2004 Det er vel hele poenget med spørsmålet, det finnes ikke noe svar på det
Gjest TomKrus Skrevet 23. mai 2004 #4 Skrevet 23. mai 2004 Det er vel hele poenget med spørsmålet, det finnes ikke noe svar på det Jo, det er svar på det spørsmålet, men finnes det et svar på hva som kom først av høna og kyllingen?
Gjest Pterodactylkake Skrevet 23. mai 2004 #6 Skrevet 23. mai 2004 hvem kom først av dino og egget da?
Gjest TomKrus Skrevet 23. mai 2004 #7 Skrevet 23. mai 2004 hvem kom først av dino og egget da? Det derimot, det er en helt annen og spennende debatt
Gjest Pterodactylkake Skrevet 23. mai 2004 #8 Skrevet 23. mai 2004 hvor oppstod midlene til å lage big bang? Hæ? Hæ? SVAR!!!
Crazee Skrevet 23. mai 2004 #9 Skrevet 23. mai 2004 I følge utviklingsteorien, der nye artar oppstår ved hjelp av mutasjon, så må ei nestenhøne ha lagt eit egg, som grunna mutasjon har blitt den første høna. Ergo kom (hønse)egget før høna. I følge kreasjonismen - alle skapningar vart skapt som dei er - kom høna før egget. I følge diverse kombinasjonar av desse teoriane, så... tja...
Gjest Anonymous Skrevet 23. mai 2004 #10 Skrevet 23. mai 2004 hvor oppstod midlene til å lage big bang? Hæ? Hæ? SVAR!!! ifølge en teori var det først bare masse materie- og antimaterie-molekyler som nullet ut hverandre, men så ble det plutselig overvekt av materie og dette skapte the big bang eller no sånt no
Gjest Lille Solstråle Skrevet 23. mai 2004 #12 Skrevet 23. mai 2004 Og hvor kom molekylene fra? Hmm.. Hvis du leter godt i bokhylla, finner du kanskje en tykk bok. Det står veldig mye i den boka, men sånn ca på side 1 står det noe om en kar som lagde alt sammen. Hvis jeg bare kunne huske hva han het... :klø: Veldig kort navn i hvert fall. Tre bokstaver. Tror det begynner på G.
Gjest Pterodactylkake Skrevet 23. mai 2004 #13 Skrevet 23. mai 2004 og for dem som ikke tror på det da? hæhæ. Jeg er masete
Gjest TomKrus Skrevet 23. mai 2004 #14 Skrevet 23. mai 2004 og for dem som ikke tror på det da? hæhæ. Jeg er masete Ja, men det er så mye enklere, jo. Å tro altså.
Gjest Virvel Skrevet 23. mai 2004 #15 Skrevet 23. mai 2004 [qupte=Pterodactylkake]hvor oppstod midlene til å lage big bang? Hæ? Hæ? SVAR!!!
Gjest TomKrus Skrevet 23. mai 2004 #16 Skrevet 23. mai 2004 Nå er det visst flere og flere forskere som går vekk fra Big Bang-teorien igjen, men det er ikke noe man snakker veldig høyt om. De mest ihuga Big Bang-tilhengerne er nesten som kirken i middelalderen... (Ikke spør meg hva de mener skjedde i stedet for Big Bang, men det er visst oppdaget såpass mange huller i den teorien nå at mange begynner å lete etter andre løsninger.) Big Bang har aldri vært en dogme i vitenskapen. Teorien har kun vært en plausibel forklaringsmodell, men uten noen bevis. Det er ikke noe nytt at mange ikke har vært tilfreds med modellen.
Gjest gjest1 Skrevet 24. mai 2004 #17 Skrevet 24. mai 2004 Noe må jo i såfall ha forårsaket banget - ergo må det ha vært noe før det banget... og dermed er vi på høna eller egget i overført betydning... vitenskapen ser heller ikke borti fra en "gud" så vidt jeg har hørt.... Jeg tror ikke nødvendigvis på "Gud" sånn som vi lærte på skolen eller sånn som bibelen fremstiller ham/henne, men at det kan være noe som er større enn oss og som har en finger med i vår tilværelse ser jeg ikke bort i fra i det hele tatt. Det er det enkleste av alt å tro på...
Gjest Virvel Skrevet 24. mai 2004 #18 Skrevet 24. mai 2004 Big Bang har aldri vært en dogme i vitenskapen. Det sa jeg da vel heller ikke, jeg kalte det en teori. :-) Teorien har kun vært en plausibel forklaringsmodell, men uten noen bevis. Det er ikke noe nytt at mange ikke har vært tilfreds med modellen. Absolutt ikke noe nytt, nei, men i en god del forskningsmiljøer har det nesten vært tabu å snakke om noe annet enn Big Bang. Nå er det derimot flere av de som hele tiden har holdt seg til Big Bang som har begynt å tvile, det var bare det jeg mente. Jeg tror ikke nødvendigvis på "Gud" sånn som vi lærte på skolen eller sånn som bibelen fremstiller ham/henne, men at det kan være noe som er større enn oss og som har en finger med i vår tilværelse ser jeg ikke bort i fra i det hele tatt. Det er det enkleste av alt å tro på...
MarianneE Skrevet 25. mai 2004 #19 Skrevet 25. mai 2004 hvem kom først, høna eller egget? Jeg bare lurer på hvor HANEN kommer inn! Hanen må jo til for at det skal komme en kylling som kommer til og bli en høne! Dette har vist ingen tenkt på!
Crazee Skrevet 25. mai 2004 #20 Skrevet 25. mai 2004 Jeg bare lurer på hvor HANEN kommer inn! Hanen må jo til for at det skal komme en kylling som kommer til og bli en høne! Dette har vist ingen tenkt på! Jammen det er då logisk? Dersom det skal bli eit befrukta egg ut av det, så må jo hanen komma inn i kjønnsopninga til høna - det er jo elementær biologi, i kategorien for seksuallære. Det kan jo hende at det er ein hane som har misforstått heile greia, men då blir resultatet neppe ein kylling...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå