Gå til innhold

Katta har snart ikke pels!

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest agurk

Katta fikk kattunger for to uker siden. Og har mistet ganske mye pels siden da. Men nå begynner den å bli skallet! Den har fått en bar flekk på hodet, og pelsen ser ut til å bare fortsette og ramle av. Er dette vanlig eller bør jeg frykte skabb og slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tabby

Å det har jeg reagert på her også, spesielt foran ørene mister pusen min masse pels. Noen som vet om dette er vanlig? Er det som mennesker, som mister håret etter svangerskap/under amming?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Det er vanlig både for katter hunder og mennesker å miste en del hår under svngerskap/amming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest agurk

snakka med dyrlegen jeg og fikk beskjed om å gi katta kattungefor nå mens den har små barn. er vist derfor den mister pels, fordi foret ikke var næringsrikt nok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tabby

Jeg har spedd på maten hennes med kattungefor jeg, får prøve å gi jenta mi bare rent kattungefor da. Ser jo så rart ut med de små bare flekkene foran ørene også. Takk for svar Timien! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Katta fikk kattunger for to uker siden. Og har mistet ganske mye pels siden da. Men nå begynner den å bli skallet! Den har fått en bar flekk på hodet' date=' og pelsen ser ut til å bare fortsette og ramle av. Er dette vanlig eller bør jeg frykte skabb og slikt?[/quote']

Dette skjedde med min katt også. Men det var en hannkatt, Britisk korthår Chincilla. Det som skjedde var at han først begynte å miste pels. Mye pels. Han fikk ingen virkelig bare flekker, men han ble veldig tynn og spiste mye mindre enn det han brukte. Jeg begynte å bli veldig bekymret, og begynte å undersøke pelsen hans. Da kjente jeg noe skorpeliknende somme plasser i pelsen. Katten hadde til slutt svært lite pels rundt ørene og dette førte til at jeg ikke ventet lenger, tok kontakt med dyrlegen og kjørte dit. Jeg fant ut at katten hadde lenge vært plaget med midd eller skabb, altså en slags midd-skabb, og dersom jeg hadde ventet lenger hadde den kanskje vært død når vinteren kom.

Den fikk en antibiotikasprøyte og jeg fikk beskjed om å holde den inne en liten stund når det var såpass kaldt i været.

På grunn av dette vil jeg råde deg, og andre som ser noe merkelig med pelsen til katten, til å høre med en dyrlege. Ikke nøl, for det kan vere noe som er galt. Ikke sats på at katten klarer seg selv! Noen ganger kan det gå galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...