AnonymBruker Skrevet 31. januar 2014 #1 Skrevet 31. januar 2014 Jeg og mannen er i slutten av 20årene, vi har en bil og et barn. Tilsammen tjener vi ca 1,1mill i året. Eneste lån er ca 400 000 i studielån. Har vel ca 400 000 i egenkapital også. Inntekten kommer til å vokse i årene som kommer. Lurer litt på hvor stort huslån dere med ca samme inntekt har? Vi skal kjøpe bolig i Oslo, og banken har gitt oss veldig frie tøyler ang lån, så jeg er litt usikker på hvor høyt vi skal gå.. Har regnet litt på det, og vi klarer nok helt fint et lån på 5mill, men jeg syns det virker så skummelt! Hva er vanlig? Anonymous poster hash: 088f1...4ac
skruf Skrevet 31. januar 2014 #2 Skrevet 31. januar 2014 5 mill hørtes mye ut… er det ikke inntekt*3 man får lån på i bank? Vi har litt mere i samlet inntekt enn dere (ca 1.7), hadde 400 000 i egenkapital og tok et lån på 3.2 mill.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2014 #3 Skrevet 31. januar 2014 Vi kommer til å tjene 1,2-1,3 mill samlet så snart han er ferdig utdannet. Med en gang han får bevilgning (2-4 år), nærmer nok inntekten seg 2 mill. Vi har EK på 800.000, men vil likevel ikke ha mer lån enn maks 4 mill. Har 2 mill i lån i dag med samlet inntekt på 900.000 og synes det er mye.Anonymous poster hash: 7873b...7e1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2014 #4 Skrevet 31. januar 2014 Tre ganger inntekten er vel maksbeløpet før det begynner å gå skeis. Vi har samme utgangspunkt som dere ift inntekt osv. Vi har et huslån på 1,6 mill i tillegg til billån på 200 000 og studielån på tilsammen 400 000. Det går i hvert fall helt fint. Egenkapital i leiligheten er på 3 mill.Anonymous poster hash: ef145...8f0
debattanten Skrevet 31. januar 2014 #5 Skrevet 31. januar 2014 (endret) Når man har så høy inntekt er det ikke så farlig med 3x inntekt regelen. En som tjener 500k og en som tjener 1 mill i året bruker like mye penger til brød og melk, men den som tjener 1 million har 500k ekstra(minus skatt) på toppen av dette til å betjene lån. Edit: Lån på 2mill med 900k i inntekt er jo ingenting. Endret 31. januar 2014 av debattanten 6
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2014 #6 Skrevet 31. januar 2014 Når man har så høy inntekt er det ikke så farlig med 3x inntekt regelen. En som tjener 500k og en som tjener 1 mill i året bruker like mye penger til brød og melk, men den som tjener 1 million har 500k ekstra(minus skatt) på toppen av dette til å betjene lån. Edit: Lån på 2mill med 900k i inntekt er jo ingenting.. I dine øyne, nei, men i mine er det mer enn nok. Vi liker å reise, planlegger bryllup etc. Jeg tjener 700.000, han 200.000 ved siden av studier. Vi er 25 begge to. Anonymous poster hash: 7873b...7e1
debattanten Skrevet 31. januar 2014 #7 Skrevet 31. januar 2014 (endret) . I dine øyne, nei, men i mine er det mer enn nok. Vi liker å reise, planlegger bryllup etc. Jeg tjener 700.000, han 200.000 ved siden av studier. Vi er 25 begge to.Anonymous poster hash: 7873b...7e1 Ok, jeg snakker bare ut i fra egen erfaring. jeg tjente i fjor like mye som dere tilsammen og jeg liker også å reise, bruke penger på mye forskjellig og hadde ingen problemer med å betjene noe sånt i tillegg til fin bil og alt det der. Selvfølgelig kan det være dere reiser mye mer enn meg da eller bruker mer penger på dyre klær, skal ikke si noe på det Edit: Jeg var 27 i fjor, om det har noe å si. Endret 31. januar 2014 av debattanten
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2014 #8 Skrevet 31. januar 2014 Ok, jeg snakker bare ut i fra egen erfaring. jeg tjente i fjor like mye som dere tilsammen og jeg liker også å reise, bruke penger på mye forskjellig og hadde ingen problemer med å betjene noe sånt i tillegg til fin bil og alt det der. Selvfølgelig kan det være dere reiser mye mer enn meg da eller bruker mer penger på dyre klær, skal ikke si noe på det Edit: Jeg var 27 i fjor, om det har noe å si.. Vi har overhodet ingen problemer med å betjene det, og har foreldre som uansett kan hjelpe, men jeg synes det er veldig deilig å ha lite lån. Vi eier en helt ny leilighet på 70 kvm, har to katter og reiser ca 3-4 ganger i året. I tillegg setter vi av 5000 månedlig til bryllupssåaring. Begge sparer også i BSU, og jeg i BSU2. Når vi er såpass unge og nyetablerte synes jeg det er greit å ha en nøktern økonomi. Du er neppe student, det er min kjære - sånn sett regner vi inntekten egentlig som en bonus. Men han er veldig etterspurt og har fått masse traineeopphold og en godt betalt deltidsjobb, så inntil videre ser det jo greit ut. Likevel er han jo i en mer sårbar situasjon enn oss med fast stilling:)Anonymous poster hash: 7873b...7e1
debattanten Skrevet 31. januar 2014 #9 Skrevet 31. januar 2014 Virker ikke som om dere trenger foreldre til å hjelpe med noe som helst med slike lønninger og fremtidsutsikter. Forsåvidt kan jeg støtte dette med lite lån om det hjelper dere å sove bedre. Men med så gode inntekter ender dere opp med å betale formueskatt før dere vet ordet av det med mindre forbruket er høyt Lykke til uansett.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2014 #10 Skrevet 31. januar 2014 I følge banken kunne vi egnetlig velge litt selv, tror de ser seg litt blind på yrkene våre. Vi bruker egentlig ikke så mye penger i hverdagen. Før vi solgte leiligheten vår hadde vi ca 2mill i lån, og vi følte nesten at hele den enes inntekt var til overs. Neste bolig vil vi kunne bo i i mange år, og vi ønsker å, om ikke maxe helt, så hvertfall kjøpe nesten så stort og bra som vi kan. ts Anonymous poster hash: 088f1...4ac
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2014 #11 Skrevet 31. januar 2014 Virker ikke som om dere trenger foreldre til å hjelpe med noe som helst med slike lønninger og fremtidsutsikter. Forsåvidt kan jeg støtte dette med lite lån om det hjelper dere å sove bedre. Men med så gode inntekter ender dere opp med å betale formueskatt før dere vet ordet av det med mindre forbruket er høyt Lykke til uansett.. Haha, vi får håpe det:p Formueskatt får vi nok neppe på lenge, jeg sikler nemlig på hus i et dyrt område i en stor by:) Men, nå sporet tråden helt av. Beklager, TS. Anonymous poster hash: 7873b...7e1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2014 #12 Skrevet 31. januar 2014 5mill fikk vi uten problem, 7mill om vi gikk for en bolig med utleiemulughet i tillegg. Vi fikk en overraskende høy fortjeneste på salg av leilighet samt en del kr i forskudd på arv, så vi endte opp med å kjøpe bolig til 5,5mill, men trengte bare låne 2mill Anonymous poster hash: 127ab...02b
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2014 #13 Skrevet 31. januar 2014 5mill fikk vi uten problem, 7mill om vi gikk for en bolig med utleiemulughet i tillegg. Vi fikk en overraskende høy fortjeneste på salg av leilighet samt en del kr i forskudd på arv, så vi endte opp med å kjøpe bolig til 5,5mill, men trengte bare låne 2mill Anonymous poster hash: 127ab...02b
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2014 #14 Skrevet 31. januar 2014 5mill fikk vi uten problem, 7mill om vi gikk for en bolig med utleiemulughet i tillegg. Vi fikk en overraskende høy fortjeneste på salg av leilighet samt en del kr i forskudd på arv, så vi endte opp med å kjøpe bolig til 5,5mill, men trengte bare låne 2mill Anonymous poster hash: 127ab...02b Ok, ja det blir jo litt anderledes siden dere hadde så mye egenkapital. Eller mener du at dere hadde tenkt å ta 5,5mill i lån før dere visste hva dere kom til å få? ts Anonymous poster hash: 088f1...4ac
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2014 #15 Skrevet 31. januar 2014 Ok, ja det blir jo litt anderledes siden dere hadde så mye egenkapital. Eller mener du at dere hadde tenkt å ta 5,5mill i lån før dere visste hva dere kom til å få? tsAnonymous poster hash: 088f1...4ac Ja huset til 5,5 mill ble kjøpt før leiligheten ble solg til LANGT over takst, og før vi viste om pengene vi fikk fra foreldre. Så vi regner med et lån på 5mill og forberedte oss på litt trangere tider, mindre reising til svindyrt steder og litt mer fornuftig shopping. Anonymous poster hash: 127ab...02b
Mafalda Skrevet 31. januar 2014 #16 Skrevet 31. januar 2014 (endret) En viktig faktor her er jo også hva slags utgiftsnivå dere forventer framover. Vi tjener litt over det du skisserer, men hadde levd fryktelig trangt med et huslån på fem millioner! Vi har veldig høyt daglig forbruk, da, med mange barn som holder på med mye forskjellig som koster penger, og i tillegg blir jo "alt" dyrt når man er mange nok- restaurant, kino, Tusenfryd, badeland. Så det er noe å ta med i beregningen hvis dere planlegger flere barn, særlig når de blir større flyr tusenlappene fort. Hadde det bare vært mannen min og meg pluss en eller to kunne vi sikkert hatt et høyere lån, men for det første er jeg lite glad i å skylde mer penger enn nødvendig, og for det andre er det kjipt å bruke all inntekten på bolig- det kan komme verre tider rentemessig, for eksempel. Så jeg personlig ville aldri dratt det så langt banken ga oss lov til, men heller lagt inn en liten sikkerhetsmargin. For vår del endte vi med et lån på rundt 3,5, og det er da under 40% av verdien. Sover godt om natta, men jobber hardt med å få lånet ned så fort vi klarer. Det er mye penger å skylde uansett... Endret 31. januar 2014 av Mafalda
cattleya Skrevet 31. januar 2014 #17 Skrevet 31. januar 2014 I følge banken kunne vi egnetlig velge litt selv, tror de ser seg litt blind på yrkene våre. Vi bruker egentlig ikke så mye penger i hverdagen. Før vi solgte leiligheten vår hadde vi ca 2mill i lån, og vi følte nesten at hele den enes inntekt var til overs. Neste bolig vil vi kunne bo i i mange år, og vi ønsker å, om ikke maxe helt, så hvertfall kjøpe nesten så stort og bra som vi kan. ts Anonymous poster hash: 088f1...4ac Ja det er noe med det om dere skal bo der i mange mange år. Er dette den boligen dere skal bo i til dere flytter på gamlehjem, så ville jeg satt opp et budsjett på forbruket deres, evt. sammenligne forbruket deres med sifo-budsjettet og så lagt meg litt under smertegrensen... Uansett er det jo bare evt. til dere har betalt topplånet (ca 5 år) og så får man det jo romsligere etter hvert uansett... 1
juliane Skrevet 31. januar 2014 #18 Skrevet 31. januar 2014 Vi tjener ca 1.1 til sammen og har 3,5 i boliglån (500.000 i studielån). Vi lever veldig godt med det og kunne nok strukket oss til både 4 og 4,5 uten problemer. MEN, vi har hverken barn eller bil.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2014 #19 Skrevet 31. januar 2014 Ca 1,2 mill i inntekt, 4.5 i lån (30% ek). Et barn, 1 bil. Null problemer her ihvertfall. Anonymous poster hash: 2ac90...9af 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2014 #20 Skrevet 31. januar 2014 Ca 1,2 mill i inntekt, 4.5 i lån (30% ek). Et barn, 1 bil. Null problemer her ihvertfall.Anonymous poster hash: 2ac90...9af Tror det vil gå helt fint for oss også! Fint å høre:) Tenker at det er bedre å ta litt mye lån nå, og heller kjøpe boligen vi kan bo i på lang sikt, i stedenfor å kjøpe noe til rundt 3-4mill for så å flytte til noe større/bedre om 4-5år... Men er litt usikker. Er jo nå barnet er lite og vi vil jo ha en til kanskje. Jobber 80% nå og vil hvertfall ikke jobbe noe mer de første årene hvis vi får en til. Samtidig vil jo lønningene våre øke, særlig mannen sin. Vanskelig dette! Mye lån og boligen på lang sikt, eller litt mindre lån og flytte igjen om 4-5år??? Anonymous poster hash: 088f1...4ac
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå