Gå til innhold

Ok med baby i veldig liten leilighet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er 3 måneder på vei med min første baby. Jeg og samboeren er overlykkelig og gleder oss til å bli foreldre.

Eneste problemet her nå er at vi har en katt og veldig liten leilighet men har selvfølgelig et ekstra rom som vi nå bruker som bod. Så babyen får sitt eget rom men leiligheten er ganske liten så det blir mildt sagt trangt. Å kjøpe hus med det første har vi ikke mulighet til men har tomt. Så hva syne dere? Er vi dårlige foreldre dersom vi får baby her ? Begge har faste jobber og bra inntekt så det er bare spørsmål om tid før vi kan få hus.

Anonymous poster hash: c1de5...b14

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lykke til med baby og graviditet!

I "gamle dager" bodde folk på ett rom og kjøkken uten bad med 5-6 unger eller fler, så det går nok bra.

Bare pass på å skjerme barnet, når det kommer, for katten så er det bare å glede seg. Barneseng på rommet deres går vel også. Så kos deg nå mens du er gravid.

• Liker 10
Skrevet

Vi bor på 50 kvm og 1 soverom med baby på 6 mnd. og kommer ikke til å flytte til hus før han er nesten 2 år. Har ikke møtt på noen problemer enda!

Selvfølgelig er man ikke dårlige foreldre av den grunn! Barn trenger kjærlighet mer enn sitt eget rom 😊

• Liker 6
Gjest Passing by
Skrevet

Babyer krever ikke så stor plass, så lenge de får mat, stell og ikke minst kjærlighet.

• Liker 2
Skrevet

Plassmessig så går det nok fint, men med en katt på så lite sted så kan det fremkalle allergi, ikke at det må skje, men da kan du være obs på det hvis babyen utvikler hoste, utslett el.l

Skrevet

Bodde på 55 kvadrat og ett soverom til eldstemann var 2 år, ingen problemer med det. Da var det veldig deilig å flytte til noe større. Men jeg ville passet på katten... Men - det må man jo selv om man har større leilighet og! ;-)

Gratulerer med graviditeten!

Anonymous poster hash: 35478...76c

Skrevet

Det går nok helt fint!

Vi har bare bodd i små leiligheter med vår lille gutt. Pga diverse omstendigheter har vi allerede flyttet hele 4(!) ganger på 4 år. Det er enkelte dager jeg virkelig skulle ønske at han hadde hatt større gulvplass å springe på, men det går helt fint. Vi er jo ikke hjemme hele tiden, så han får jo springe av seg andre steder. Men jeg tror ikke det har så mye å si egentlig, jeg har også bodd i små leiligheter som baby og barn, har absolutt ikke varige men av det ;)

Men kommer det et barn til mens vi bor her... Tjaaa, det blir rimelig trangt om plassen, men alt går jo.

Vi bor akkurat nå i studentbolig og den er ikke stor. Vi planlegger å kjøpe hus om noen år, så innen skolestart skal vi få større plass.

Ikke tenk noe over hvor stor plass dere har, det er utrolig hvor mange smarte løsninger man kommer på med barn i en liten leilighet.

Anonymous poster hash: 81475...574
Gjest Badebuksa
Skrevet

Plassmessig så går det nok fint, men med en katt på så lite sted så kan det fremkalle allergi, ikke at det må skje, men da kan du være obs på det hvis babyen utvikler hoste, utslett el.l

Faktisk så minsker sjansen for allergier dersom barn vokser opp med dyr.

• Liker 11
Skrevet

Vi hadde bare ett soverom i begynnelsen, og badet var under oppussing, så vi hadde stellebord på kjøkkenet. Selvfølgelig var det deilig å få ferdig badet og etter hvert også eget barnerom, men det var ikke den største utfordringen med det å være nybakte foreldre. Langt i fra.

Anonymous poster hash: 5168e...db4

Skrevet

Jeg ville ikke brukt boden som barnerom, da det sannsynligvis ikke er noe vindu der (?), og dermed ingen mulighet for å få luftet rommet. Ikke er det godkjent som rom isåfall heller pga mangel på rømningsvei.

Anonymous poster hash: c3d96...90c

• Liker 2
Skrevet

AB: jeg oppfattet det sånn at de har et ordentlig rom, men at de bare bruker det som bod. Ikke at det ER en bod.

Babyen trenger jo strengt tatt ikke eget rom helt til å begynne med - det anbefales vel å ha den på samme rom som foreldrene i 6-12 mnd. Selv har vi litt av den samme problemstillingen (her kommer det et knøtt i august), selv om leiligheten vår er større enn deres. Vi har stor stue og helt grei størrelse på kjøkkenet, men bated er bittelite og selv om vi har to soverom bruker vi ett som "roterom"/kontor/treningsrom/lagerrom/klesskap (og nei, det er ikke veldig stort. Litt å rydde opp i ja :ler:) som vi må gjøre om til vårt soverom når babyen etterhvert skal ha eget rom. Soverommet vi har nå er heller ikke fryktelig stort - så utfordringen blir å få plass til alle mulige babyting der og å finne praktiske løsninger med stellebord (som vi aldri i verden får plass til på badet).

Mange får barn på liten plass, og jeg ser ikke problemet. Velg smarte løsninger med innredning (dere er ikke de første i denne situasjonen, det finnes masse gode tips om du googler litt!) og gjør det beste ut av det. Det barnet trenger først og fremst er ikke masse plass. :)

• Liker 1
Skrevet

Smarte løsninger ordner det meste.

Vi bodde på hele 15kvm på ett-roms de første 3mnd. Flyttet så til 50kvm, og bor nå på ca 30kvm, og ungen er rett over tre år.

Jeg synes denne leiligheta vi har nå er helt ypperlig. Liten? Absolutt. For liten? Langt ifra.

Skrevet

For ikke å snakke om fordelen med liten leilighet: det tar MYE kortere tid å rengjøre den. = mer tid med familien ;)

Anonymous poster hash: 68551...bec
  • Liker 4
Skrevet

Så lenge det ikke er astma/allergier hos mor og/eller far fra før, da er det større sjans for at babyen får allergi, og spesielt når de er nært katt allerede fra de er nyfødte. Men siden de har katt, så regner jeg ikke med det, men at det blir uproblematisk. :)

TS: Bodde selv på 45 kvadrat, 1 soverom, når vår kom. Hun sov jo sammen med oss uansett, og det er ikke stor gulvplass de trenger før de begynner å krype og krabbe. Og siden dere har et ekstra rom, så tror jeg det går helt fint.

Anonymous poster hash: 6b812...275

Skrevet

Jeg bor på 30 kvm med min treåring og ser på det som helt uproblematisk. Bestekompisen til ungen bor sammen med et eldre søsken og to foreldre i en identisk leilighet som oss, og det synes jeg er imponerende at de orker uten å bli gale. Men at de er dårlige foreldre pga. det? Absolutt ikke.

• Liker 2
Skrevet

Sikkert ikke bra nok for de fisefin damene her som skal ha villa og to biler Før de klemmer ut en unge når de er nærmere bestemor alder.

Anonymous poster hash: 09c14...3b2

Skrevet

Bodde på 55 kvadrat til ungen var 2 år, da var hun konstant sur og grinete det siste halve året. Så flyttet vi til en på 100 kvadrat... Fikk en ny unge over natta. Fordi hun hadde PLASS å bevege seg på. Plass har alt å si. Nå har vi eid et hus på 200 kvadrat i 8 år, vil ALDRI tilbake til en skoeske av en leilighet. Det er ikke bra hverken for unger eller foreldre. Folk som bor på 50 kvadrat med barn vil skjønne hva jeg mener den dagen de får større plass.

Anonymous poster hash: 03124...23f

Skrevet

Sikkert ikke bra nok for de fisefin damene her som skal ha villa og to biler Før de klemmer ut en unge når de er nærmere bestemor alder.

Anonymous poster hash: 09c14...3b2

Så utrolig unødvendig, uprovosert og barnslig surving. Ikke er det noen i denne tråden som har gitt uttrykk for slike holdninger, ei heller er det særlig utbredt i forumet som sådan.

Og dette går helt fint, TS. Lyder ikke som noe problem i det hele tatt.

Anonymous poster hash: 3a895...29d

• Liker 3
Skrevet

AB: jeg oppfattet det sånn at de har et ordentlig rom, men at de bare bruker det som bod. Ikke at det ER en bod.

Babyen trenger jo strengt tatt ikke eget rom helt til å begynne med - det anbefales vel å ha den på samme rom som foreldrene i 6-12 mnd. Selv har vi litt av den samme problemstillingen (her kommer det et knøtt i august), selv om leiligheten vår er større enn deres. Vi har stor stue og helt grei størrelse på kjøkkenet, men bated er bittelite og selv om vi har to soverom bruker vi ett som "roterom"/kontor/treningsrom/lagerrom/klesskap (og nei, det er ikke veldig stort. Litt å rydde opp i ja :ler:) som vi må gjøre om til vårt soverom når babyen etterhvert skal ha eget rom. Soverommet vi har nå er heller ikke fryktelig stort - så utfordringen blir å få plass til alle mulige babyting der og å finne praktiske løsninger med stellebord (som vi aldri i verden får plass til på badet).

Mange får barn på liten plass, og jeg ser ikke problemet. Velg smarte løsninger med innredning (dere er ikke de første i denne situasjonen, det finnes masse gode tips om du googler litt!) og gjør det beste ut av det. Det barnet trenger først og fremst er ikke masse plass. :)

Har du vurdert vegghengt stellebord? Hadde det da mitt barn var lite pga lite plass. Lignet litt på et slags skap, slo ut klaffen og la stelkematta oppå. Hadde det montert rett over vaskemaskinen slik at det skulle være litt "sikkerhet" under. Det var ganske dyrt, det er 13 år siden, betalte 1500 da, men det kan jo evt selges etterpå eller kjøpe et brukt.

Anonymous poster hash: 03124...23f

Skrevet

Overeksponering kan fremkalle allergi, så det er ingen garanti noen av veiene

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...