Gå til innhold

Kjøpe bolig sammen - egenkapital

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboer kommer til å kjøpe hus sammen om 2-3 år, om alt går etter planen. Men han er endel år eldre enn meg, slik at han har spart opp mye mer egenkapital enn meg. Jeg kommer til å ha ca 130 000 på bsu og forhåpentligvis noe (uvisst hvor mye) vedsiden av når jeg er ferdig utdannet og vi planlegger huskjøp. Han derimot har allerede lån på leiligheten vi bor i nå, og vil da jobbe og tjene godt.

Vil det da gå utover meg at jeg har så lite egenkapital i forhold til ham, slik at jeg ikke får lån på mer enn f.eks 30% av summen (pga 15% egenkapital)? Eller er det slik at vi kan ta opp lånet på bakgrunn av felles egenkapital og så velge selv hvordan vi vil fordele nedbetalingen oss imellom?

Anonymous poster hash: 518a8...499
Videoannonse
Annonse
Gjest Wei Wei
Skrevet

Dere kan avtale mellom dere at dere tar et felleslån som dere fordeler 50/50, men at du også bruker litt tid til å betale ham tilbake en del av hans EK sånt at om noen måneder/år så blir lånet 50/50 og EK også. Det som er viktig her er at du skal kunne betjene halvparten av lånet.

Gjest Wei Wei
Skrevet

Husk at bare omkostninger kan fort komme opp i 60-80 tusen kroner.

Skrevet

Eller er det slik at vi kan ta opp lånet på bakgrunn av felles egenkapital og så velge selv hvordan vi vil fordele nedbetalingen oss imellom?

Banken ser nok gjerne at dere har ett felles lån slik at de får 1. prioritet pant for hele lånebeløpet.

Anonymous poster hash: b61be...f00

Skrevet

Husk bare å ikke ta opp mer lån enn at du (som den fattigste) er komfortabel med det.

• Liker 2
Skrevet

Ta opp lån sammen og regn ut eierandelen deres ut fra hvor mye egenkapital dere spytter inn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...