Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

ligger babyen din for seg selv? skal en baby på 5 uker ligge for seg selv å pludre i løpet av dagen?

her vil hun ikke det. enten vil hun ha pupp, bæres rundt eller holdes på fanget. sover lite i løpet av dagen også, sovner ved puppen men våkner så fort jeg legger hun i dagsenga.

skal man leke mye med en baby på 5 uker? Hva gjør dere andre? noen tips?:-)

Anonymous poster hash: 9d0df...625
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du googler utvikling uke for uke får du flere oversikter på hva man kan "forvente" utviklingsmessig.

Spedbarn skal ikke stimuleres særlig med lek, og når man kommuniserer/møter blikk skal man ta pauser for å la de respondere, herme etter lydene deres, bruke smil og ikke følge blikket om de ser bort(de trenger da pause).

Generelt er det viktig å ikke overstimulere, og de 3 første måneder(og særskilt i starten) handler mest om ro og nærhet/fysisk rolig kontakt.

Jeg leker ikke med min baby på 3 uker, men koser endel og hører på rolig musikk.

Spedbarn er ekstra sensitive ifht lyd/lys osv- så jeg tar han heller ikke med på bråkete cafeer/kjøpesentre og er der som "aktivitet".

Jeg oppfatter lek som noe som kommer senere, men man kan jo med jevne mellomrom teste om de liker babygym, og babyen liker garantert om du synger med ham/henne.

Små babyer blir mye fortere stresset av den type lek som litt større babyer setter pris på :)

Anonymous poster hash: dd080...ad2

Skrevet

ja det jeg tenker mye på også, vil jo ikke overstimulere hun.

Mwn ligger din baby for seg selv og ikke skriker? Min gjør ikke det. men vet ikke om det er normalt da.

Anonymous poster hash: 9d0df...625
Skrevet

Min har blitt 2 måneder nå, men fra rundt 5 uker lå hun endel i vippestolen og så seg rundt. Begynte å skrike hvis hun lå flatt på gulv/seng, for det var ikke nok å se på fra den stillingen.

Var omtrent da hun begynte å bli glad i å snakke også, nå snakker vi sammen lenge av gangen flere ganger om dagen. Hun lager lyder og smiler, jeg svarer med smil og samme lyd eller bare snakker normalt til henne. Ingen leking enda.

Skrevet

La min under babygymen som 5 uker. Det hang bare to leker der og vi lekte ikke med han. Lot han ligge der og titte rundt seg selv om synet ikke er så bra da. Han klagde ikke. Skal være bra for de motorisk og sånt at de ligger litt for seg selv. Fysioterapeuter anbefaler det.

Nå har ikke vi krybbe i stua så er ingen annen plass å legge han fra meg når jeg skal lage meg mat ol. Vippestolen liker han ikke men prøver å tilvenne han den så han kan få variere hvor han ligger.

Skrevet

Ingen av våre likte å ligge for seg selv før de ble 2-3mnd. Da først begynte babygymmen og andre ting å bli interessante, slik at de kunne ligge litt om de var mette og opplagte. Før det var de enten i armene våre (amming, rap, kos, bæring osv), eller de sov.

Skrevet

Min er fire uker og ligger ikke noe særlig for seg selv, tror ikke det hadde blitt så populært, føler heller ikke at det er nødvendig. Men han har fått ligge i vippestol ved babygymen et par ganger denne uka mens en av oss sitter sammen med han, og ser ut som han liker å ligge der og se seg rundt. Ligger vel kun alene om han våkner i vugga og ikke gir lyd fra seg med en gang han våkner.

Ser på lek som noe som kommer senere. Stimuli i form av sang, blikkontakt, herming osv. blir jo noe annet, og gjøres når det faller naturlig. Fokuserer på nærhet og kos, stresser ikke med leken.

Skrevet

Min er 7 uker nå og vil fortsatt helst være i fanget eller vippestol. Oftere og oftere kan han ligge litt for seg selv, men fanget er fortsatt plass nr en både når han er våken og sover.

Anonymous poster hash: d4be0...9fe

Skrevet

Tror ikke min jente lå for seg selv ( i det hele tatt ), før hun var 2 mnd. Hun var i armene til noen konstant, og sover enda inntil meg om natta. Noen babyer har vist et enormt nærkontakt behov også.

Hun ble ikke sen motorisk av den grunn, hun snudde seg fra rygg til mage 14 dager etter at hun begynte på gulvet og har rullet rundt omkring siden :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...