Gå til innhold

Har et vennepar med 2 mislykkede IVF-forsøk...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen har nedsatt kvalitet, det er visstnok svømmingen som er problemet. Kvinnen anses som problemfri. De har vært gjennom 2 mislykkede runder med IVF (innsetting av egg, mensen etter 14 dager) og har to egg på frys. Hva betyr det å ha egg på frys? Og om tredje forsøk også blir mislykket, hva da? Er det bare å gi opp om de ikke vil gjøre ytterligere forsøk på privatklinikker? Uff jeg har så inderlig ønske om at de skal få det til, men det virker så håpløst :( Hun prater om det innimellom, men av og til føler jeg meg litt dum og vil ikke plage henne med å spørre for mye.. Hun har et intenst barneønske og jeg er bekymret for henne.

Anonymous poster hash: 6969d...4a7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å ha egg på frys betyr vel at disse spares til senere forsøk,så det er vel i seg selv en positiv ting.Om tredje og siste forsøk mislykkes må de over i privatklinikk.Tror 3 forsøk er det man maksimalt får i det offentlige. Hvor gamle er de?

Anonymous poster hash: 6feca...88b
Skrevet

Hvis hun har egg på frys vil disse bli brukt ved neste behandling. Hvis de overlever opptiningen. Dette er et +. For da regnes det ikke som et nytt forsøk, og den 3 gangen vil ikke bli brukt. Det er kun når man er inne i kvinnens eggstogger å henter ut egg at det blir sett på som et forsøk ( man har totalt 3 ganger, i en sånn "pakke"). Dette heter da fryseforsøk, å det blir da brukt egg fra forrige runde.

Anonymous poster hash: 40c7b...027

Skrevet

Det er jo positivt da, for da får de flere sjanser med egg på frys? :-) Hun er i starten av 30-årene og han i starten av 40-årene.

HI

Skrevet

Det er jo positivt da, for da får de flere sjanser med egg på frys? :-) Hun er i starten av 30-årene og han i starten av 40-årene.

HI

Med egg på frys = flere forsøk. Stemmer nok det :-) og somregel må man kaste terningen flere ganger for å få 6. Så det er ikke veldig ofte det går på de to første forsøkene. :-)

Anonymous poster hash: 40c7b...027

Skrevet

Mannen har nedsatt kvalitet, det er visstnok svømmingen som er problemet. Kvinnen anses som problemfri. De har vært gjennom 2 mislykkede runder med IVF (innsetting av egg, mensen etter 14 dager) og har to egg på frys. Hva betyr det å ha egg på frys? Og om tredje forsøk også blir mislykket, hva da? Er det bare å gi opp om de ikke vil gjøre ytterligere forsøk på privatklinikker? Uff jeg har så inderlig ønske om at de skal få det til, men det virker så håpløst :( Hun prater om det innimellom, men av og til føler jeg meg litt dum og vil ikke plage henne med å spørre for mye.. Hun har et intenst barneønske og jeg er bekymret for henne.

Hvorfor blander du deg opp i det?

Skrevet

Hvorfor blander du deg opp i det?

Fordi vi merker at dette venneparet trekker seg unna oss, antakeligvis fordi vi selv har to små barn. Og vi liker dem så godt og ønsker ikke å miste kontakten. Vil derfor gjerne vite mer om hva de gjennomgår, og hvor stor sjanse de har for å lykkes, uten at de føler at jeg blander meg og spør og graver. Regner med det er et sårt tema for dem og vil derfor heller spørre her inne om informasjon, enn å kanskje såre og "gni det inn hos dem.

• Liker 1
Skrevet

17:17 er HI

Skrevet

Jeg synes du virker veldig forståelsesfull :) En god venninne har hun.

Jeg har to IVF barn og kjenner gangen godt og vet hvordan dette påvirker psyken. Jeg var sterkt deprimert under all prøving og feiling, det var helt grusomt. Men ingen rundt forsto hvor ille det egentlig var, for ingen hadde vært i samme situasjon, så jeg fant mye trøst av likesinnede på nett. Det var noen oppturer og mange og dype nedturer før jeg ble gravid, vi holdt på i flere år.

Venninner med barn var både sårt og helt greit, for meg. Jeg var veldig glad for vennskapet og pratet gjerne om prosessen og tanker rundt forsøkene. Men vi er forskjellige.

Men jeg ville aldri høre om at den og den var blitt gravid og om svangerskap og fødsel, det orket jeg ikke.

Snakk med henne, si du synes det er litt vanskelig og at du ikke vil såre henne. Hun setter helt klart pris på det.

Anonymous poster hash: 80014...221
Skrevet (endret)

Egg på frys betyr at de får gratisforsøk. De har ett ordinært forsøk (egguttak) igjen i det offentlige. Virker ikke det kan de velge å gå videre i det private, eller å bli foreldre på andre måter. Sannsynligheten for å lykkes reduseres en del for hvert misslykkede forsøk. Det er opp til det enkelte par når man setter streken.

Det er tungt og krevende å gå gjennom dette. Man kan ha behov for å trekke seg unna venner, både de med og uten barn. Man trekker seg ofte inn i seg selv på grunn av alle tankene. Vær der, men ikke press. Aksepter at vennskapet er litt ensidig en periode. Ikke snakk mye om egne barn, graviditeter eller prøving, selv om det er negative ting. Spør henne hvordan hun vil at du skal forholde deg til situasjonen - er det greit at du spør? skal det være opp til henne å diskutere temaet?

Endret av Athene

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...