Gå til innhold

Hva med døgnrytme hos hunder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor sammen med en venninne som har en hund. Venninna mi sover akkurat når det passer henne uansett på døgnet det er. Ene dagen sover hun feks. fra klokka 22.00-09.00 og sover igjen klokka 14.00-16.00. Legger seg klokka 20.00 og sover til klokka 03.00. Er våken resten av natta før hun sover fra klokka 09.00-10.00. Legger seg kanskje klokka 17.00-20.00 og er våken i to timer før hun igjen legger seg klokka 22.00-06.00. Dette var bare ca. tider og det er forskjellige tider hver eneste dag. Hun går bare hjemme hele dagen akkurat som meg. Hun mener det ikke er noe skade for hunden og at hunden hennes tilpasser seg henne og hennes søvemønster og søvnbehov. Hunden sover da sammen med henne.

Jeg har også en hund men jeg legger meg mellom klokka 23.00 og 01.00 hver natt og sover til ni-ti tiden dagen etter hver dag. Ingen soving om dagen. Jeg liker å ha en normal døgnrytme og at det er best for hunder å ha rutiner og best for helsa til hunden. Jeg mener at hunden da får en trygghet og at hunden da vet hva som skjer og at det da blir mere forutsigbarhet. At hunden da får en normal trøtthet før vi skal legge oss.

Hva mener dere?

Anonymous poster hash: 78fc6...296

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror nok hunder liker litt forutsigbarhet, men deres sovemønster er slik at 60% av søvnen er om natten og inntil 40 % på dagtid. Dvs. at hunder sover ganske jevnt gjennom hele døgnet. Kanskje litt mer sånn som vi mennesker egentlig skulle gjort :-)

• Liker 2
Skrevet

Det går fint for hunden det :) Må den sikkelig på do, så maser den seg til det (bjeffer, piper). Hvis ikke eieren gidder stå opp da, er det noe annet.

Min hund gjorde det sjeldent når jeg sov, og sov heller når jeg sov. Var et par ganger jeg ikke kom meg opp, men den ble ikke sur fordet. Hunder <3

Skrevet

Jeg tror nok hunder liker litt forutsigbarhet, men deres sovemønster er slik at 60% av søvnen er om natten og inntil 40 % på dagtid. Dvs. at hunder sover ganske jevnt gjennom hele døgnet. Kanskje litt mer sånn som vi mennesker egentlig skulle gjort :-)

Jupp, det at mennesker ikke sover på dagtid er på en måte konstruert etter hvordan samfunnet funker idag. Men normalt skulle vi egentlig sovet flere ganger iløpet av døgner, og ikke bare 8 timer i strekk på natten.

Uansett, om det funker for hundene hennes så ser jeg ikke problemet.

Anonymous poster hash: 981d8...e9d

• Liker 1
Skrevet

Hunder er fleksible. Lærer man dem en rigid døgnrytme vil de følge den, men har man et litt løsere liv tilpasser de seg det. Jeg synes det er en fordel at ikke bikkja forventer å luftes nøyaktig klokka sju hver morgen, siden det gjør det mulig å sove lenge i helgene feks, så jeg synes det er en fordel å lære dem litt fleksibilitet fra de er små.

Da jeg hadde hund gjennom ti år var jeg innom flere ulike jobber og ulike døgnrytmer, men hun var trygg og glad så lenge hun ble luftet tre ganger i døgnet og fikk være sammen med oss hele tiden så lenge vi ikke var på jobb.

Anonymous poster hash: 1b7c6...c3e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...