AnonymBruker Skrevet 30. januar 2014 #1 Skrevet 30. januar 2014 Hei. Vi har en liten fight angående snømåking, og er nysgjerrig på hva andre mener, hvem av oss har feil? Vi bor i ett hus, som er delt inn i tre utleie leiligheter, hvor vi bor i en av dem. Vi er kvinnelige studenter på 23, i leilighet to bor det ett kjærestepar på 20, og i den siste leiligheten skal det til helgen flytte inn en ny jente, som vi ikke har møtt. Vi deler oppkjørsel / privat vei, men ett annet hus. I vår husstand, disponerer vi, og bruker daglig, to biler. En er parkert i garasje, og bil nr 2 er parkert på utsiden. Det finnes også en mulighet for å parkere en bil nr 3 ute, som brukes av alle som gjesteparkering. Vår nabo var tidlig ute i sommer, og klaget på at vi ikke hadde måkt felles oppkjørsel, vi tok det til oss, og har de tre siste måneder passet på å holde oppkjørselen måket. Av og til faller hele på hver av husstandene, og noen ganger har vi måkt halvparten hver. Vi jentene, i leilighet 3, så for oss at vi, sammen med de i leilighet to og tre skulle dele fair på snømåking. Vi mener på at oppkjørselen (som er noe stor), skal deles mellom alle. Kjæresteparet i leilighet nr 2, sier at det er de fryktelig uenige i, da de ikke bruker gjesteparkeringen, og ikke bryr seg om måking. De har ikke bil, og har derfor ikke behov for at det skal måkes noe annet enn en liten sti ut til hovedveien, evt. så gjør de det ingenting om de må vasse i snø. Vi innser at vi bruker bil, som de sjeldent gjør, og at det kanskje ikke er så interessant for de å snømåke forran garasje og parkeringplass. Men mener likevel at de bør være med å snømåke gjesteparkering, og innkjørsel. Postmannen må jo inn til husene og postkasser, vi må kunne komme til søppelkassene (som står forran garasje), og ta de ut en gang i uken, samt at det er en helt normal ting å skulle ha en oppmåkt oppkjørsel. De har hatt bil store deler av sommer og høst, og har da brukt parkeringsplass, men disponerer ikke bil nå på vinteren. De sier også at de ikke kommer til å ha besøk, og vil derfor ikke ha behov for å måke gjesteparkering. Vi tenker også på jenta som flytter inn til helgen, som kommer med bil og henger. Skal hun komme til en snøfoss, og versågod grav deg frem? Dersom vi heller ei hadde bil, så ville selvfølgelig vi likevel ha måket, bare fordi det er en ting som må gjøres. De er uenig. Vi har prøvd å ta dette opp med utleier, men da de er i nær familie med utleier, opplever vi at det er noe vanskelig. vi forstår det som utleier er enig med oss, og leilighet 2 opplever at utleier er enig med oss. Leilighet to, har i tillegg brukt gjesteparkeringen ca. 60 % av sommer og høst. Har også fått lov til å låne vår garasje en gang. Men alt dette var før snøfall. Vi har prøvd å få til en ordning, men de ønsker bare å "ta det når de går forbi, hvis det passer". Vi ber de om å prioritere snømåking, men får beskjed om at de "gidder ikke å endre sine planer pga. snømåkingen". Jeg mener, selv om de ikke daglig bruker oppkjørsel og parkering, så vil det jo være de deres interesse at det er mulig å komme seg frem? Dersom de har bestilt taxi, så må jo den komme seg opp til huset, eller om de kommer med handleposer, så er det jo ikke kult å vasse i snø opp til lårene? Mulig jeg gjentar megselv nå, men de sier at de ikke bryr seg. Posten stopper med veien og kjører ikke helt opp til veien med postkassestativet, og at de ikke kommer til å få besøk. Er vi fryktelig urimelige, eller er de bare vanskelige? Takk til alle som kan ta seg tid til å lese / svare. :-) Anonymous poster hash: 7f052...2ca
Gjest Magdalene Skrevet 30. januar 2014 #2 Skrevet 30. januar 2014 dere bør få til en skriftelig løsning. Hver deres uke. Leilighet 1 tar uke 4, leilighet 2 tar uke 5 etc. Bor man et sted med oppkjørsel, så måker man jo den uavhengig om man har bil eller ikke. 7
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2014 #3 Skrevet 30. januar 2014 Jeg synes at dere som har bil skal måke. Forstår godt at de som ikke har bil ikke vil måke hele plassen så dere får parkere... Anonymous poster hash: 6c05e...2d7 25
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2014 #4 Skrevet 30. januar 2014 Hvis dere ikke hadde hatt bil skulle dere delt på måkingen. Men dere er de eneste om har bil, da er det dere som skal måke! Anonymous poster hash: 6c05e...2d7 9
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2014 #5 Skrevet 30. januar 2014 Jeg synes at dere som har bil skal måke. Forstår godt at de som ikke har bil ikke vil måke hele plassen så dere får parkere... Anonymous poster hash: 6c05e...2d7 Som jeg skriver i åpningsinnlegget: Vi mener på at oppkjørselen (som er noe stor), skal deles mellom alle Vi innser at vi bruker bil, som de sjeldent gjør, og at det kanskje ikke er så interessant for de å snømåke forran garasje og parkeringplass. Men mener likevel at de bør være med å snømåke gjesteparkering, og innkjørsel Anonymous poster hash: 7f052...2ca
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2014 #6 Skrevet 30. januar 2014 Jeg vil bare pressisere at det er IKKE snakk om å måke selve parkeringsplassen, eller forran garasje. Men det er snakk om å måke oppkjørselen og gjesteparkering. Anonymous poster hash: 7f052...2ca 3
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2014 #7 Skrevet 30. januar 2014 Dere som trenger parkeringsplassen får måke den. Anonymous poster hash: 68454...481 7
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2014 #8 Skrevet 30. januar 2014 Dere deler likt på å måke inngangsparti. Slik at der til fots kommer dere inn. Så måker de med tilgang til parkering sin egen parkering. Da må selvsagt de som ev får gjester måke plass til dem. Og ts: hvordan i h* er det så viktig å fremheve at dere er "jenter"? (En på 23 begynner kanskje å nærme seg kjønnsmodning kvinne?) har det på noe vis noen relevanse?!Anonymous poster hash: 212c0...530 9
Tabris Skrevet 30. januar 2014 #9 Skrevet 30. januar 2014 Jeg synes man bør dele på måkingen, alle tre. Kan ikke evt alle tre gå ut og måke samtidig og ta en tredjedel av oppkjørselen hver? Så går det fortere og det er mer motiverende. Synes man er vanskelig om man skal måle slikt på milimeteren. 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2014 #10 Skrevet 30. januar 2014 Dere måker parkeringsplassen, alle er med på å måke innkjørselen og den som får gjester måker gjesteplassen. Anonymous poster hash: b3b71...df3 11
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2014 #11 Skrevet 30. januar 2014 Dere deler likt på å måke inngangsparti. Slik at der til fots kommer dere inn. Så måker de med tilgang til parkering sin egen parkering. Da må selvsagt de som ev får gjester måke plass til dem. Og ts: hvordan i h* er det så viktig å fremheve at dere er "jenter"? (En på 23 begynner kanskje å nærme seg kjønnsmodning kvinne?) har det på noe vis noen relevanse?!Anonymous poster hash: 212c0...530 Det er på ingen måte viktig å fremheve at vi er jenter. Det har ingen relevanse for noe her. Anonymous poster hash: 7f052...2ca 1
MarenogAron Skrevet 30. januar 2014 #12 Skrevet 30. januar 2014 Jeg synes at det mest rettferdige er at alle har ansvaret for oppkjørsel og gjesteparkering. Alle sørger vel for å måke foran huset sitt, uavhengig om man har bil eller ikke?! Som allerede foreslått: Få laget en skriftlig plan hvor dere har hver deres uke. Når det kommer til parkeringsplassen og garasjen som kun dere benytter, er det rimelig at kun dere måker dette. 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2014 #13 Skrevet 30. januar 2014 Argumenter med brannbil og ambulanse. Anonymous poster hash: d75b6...aa4 6
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2014 #14 Skrevet 30. januar 2014 Både søppeltømmerne og postbudet kan nekte å gjøre jobben sin om det ikke er måkt ordentlig frem til søppelkasser og postkasser. Jeg regner med at disse menneskene både mottar post og kaster ting, så akkurat på den delen av gårdsplassen burde det være en selvfølge at de bidrar til å måke. Jeg synes også at det burde være et delt ansvar for hele plassen. Det er ikke bare gjester som skal kunne parkere, men utrykningskjøretøy bør også sikres god tilgang. I tillegg disponerer de jo faktisk denne gjesteparkeringen de også, enten de bruker den eller ikke. Å ikke ville måke bare fordi man ikke bruker den blir litt som å kreve avslag i leia om man ikke bruker alle rommene i leiligheten synes jeg (satt på spissen). Anonymous poster hash: 1fc7d...995 8
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2014 #15 Skrevet 30. januar 2014 De må jo hjelpe til med å holde veien såpass snøfri at søpla kan bli hentet og posten kommer frem. Anonymous poster hash: 68454...481 3
Kittykat Skrevet 30. januar 2014 #16 Skrevet 30. januar 2014 Jeg synes det eneste rette er at dere deler på måkingen alle sammen. Som en annen nevner: de må jo måke veien når bosset skal hentes og posten leveres. Og hva hvis andre kjøretøy er nødt til å komme fram til dem, som sykebil, brannbil eller politibil? Jeg synes man har en plikt til å måke innkjørsel og parkering. Iallefall innkjørselen om man ikke bruker bil. Det er sånne ting som dette som lager dårlig naboskap. Hvis dere ikke kommer til enighet med kjæresteparet i leilighet nr 2, så får dere bare la de være. Dere kan snakke med hun som skal flytte inn i leilighet nr 3 og se om dere kan komme til en ordning dere i mellom, så kan de i leilighet nr 2 ta ting på sin egen kappe.
Gjest Ciegus Skrevet 30. januar 2014 #17 Skrevet 30. januar 2014 Alle SKAL måke innkjørsel. Ingenting å diskutere en gang. Ambulanse, brannbil, post og søppelbil har alle interesse av. Gjesteparkeringa er ikke like klar. Men vær hvertfall tydelig på at de ikke får bruke den hvis noen andre måker.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2014 #18 Skrevet 30. januar 2014 Jeg syns alle skal være med å måke uavhengig om de har bil eller ikke. Anonymous poster hash: 07dd3...40c 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2014 #19 Skrevet 30. januar 2014 Jeg har ikke førerkort, og heller ikke bil, så aldri om jeg om jeg hadde orket å måke parkeringsplassen når jeg ikke benytter den. De som har bil og behov for snøfri parkeringsplass måker den, de andre måker på skift resten. Anonymous poster hash: 7728f...9bb 10
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2014 #20 Skrevet 30. januar 2014 Jeg synes dere skal be utleier om å hjelpe dere å sette opp noen regler. Ta med utleier fordi denne er en relativt nøytral tredje/fjerdepart. Ellers er det naturlig at alle som bor i huset måker oppkjørsel, da man noen ganger har gjester, posten og eventuelle budbiler skal frem, og utrykningskjøretøy må få tilgang. Om det da ikke bodde noen med bil i huset, så måtte likevel naboene deres ha måket. Dere kan naturligvis ikke kreve at de står opp tidlig om morran og måker slik at dere kommer dere ut med bilen, men dere bør bli enig om en fordeling der hver husstand måker felles oppkjørsel like mye, eller i det minste har ansvar for det like ofte. Private parkeringsplasser måker hver enkelt, og gjesteparkeringen får dere bare måke når dere trenger den, og la være resten av tiden. Anonymous poster hash: 9da63...704 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå