Gå til innhold

Barn som "misbruker" valgte kommando-ord til valpen.Gjør det noe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har ny valp.

Mine barn og Barna i nabolaget elsker den!

Jeg synes det er supert for sosialiseringen at hunden får vært mye sammen med barn (og folk generelt)

Men som tittelen viser:

Jeg har begynt trening på ord som "kom", bruker navnet til hunden bevisst, "gå tur".

Etterhvert legger jeg til nye ord.

Disse barna roper jo kom, *navn* hele tiden og jeg får de ikke til å slutte.

Forvirrer dette/sinker treningen?

(Jeg kan ikke snakke for mye med barna fordi KOM er jo et helt naturlig ord, og jeg vil ikke endre ord, så det trenger jeg ingen råd om ;) )

Anonymous poster hash: 00527...8ea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer med valp!

Jeg vil si det kan bli mer rot i hodet til valpen når dette blandes, og jeg er streng på dette i mitt hundehold. Men det trenger ikke å ha all verden å bety. Jeg liker å ha et ryddig forhold til valp/hund. Greie kommandoer, er 100% konsekvent, belønner riktig atferd, korrigerer/overser uønsket atferd. Jeg har riktignok ikke barn, men foreldre og annen familie skjønner heller ikke forskjellen på mine "hverdagskommandoer" og lydighetskommandoer. Jeg skiller for eksempel mellom "kom" og "på plass". "Kom" bruker jeg når jeg skal få hunden til meg inne eller ute på tur. "På plass" er på lydighetsbanen og trening (hunden skal komme til meg, inn på utgangsstilling (min venstre side), sette seg rett med skulder mot mitt bein og ta kontakt - holde kontakt til ny kommando gis). Jeg ville byttet til "hit" hvis jeg var deg. Så kan barna fortsette å bruke "kom". Det er, som du sier, et ord som ofte blir brukt i dagliglivet. Og selvfølgelig skal barna leke og ha det gøy med valpen! :) Men husk at du har styringa!

• Liker 4
Skrevet

Du må sette grenser for barna. Hvis de maser "kom", så får de ikke leke med valpen. Det er ikke sosialisering om valpen blir stresset og blir mast på, da er det bedre at den får ro. Og barna får lære seg at mas = ikke lek med valp.

• Liker 7
Skrevet

Takk for råd.

Når jeg sier "kom" gjør jeg det jo klart og tydelig...

Jeg ønsker å bruke det ordet fordi det er naturlig for meg. Jeg hadde selv begynt å rote dersom jeg skal bruke "hit" e.l.

Barna maser ikke på valpen direkte, men det er en del av språket de bruker, naturlig nok.

Jeg skal snakke med de om dette.

De kan få lov å bruke navnet til tilrop, så lenge jeg får ha "kom" i fred.

Virker det som en ok løsning?

Anonymous poster hash: eaf4f...82d

Skrevet

Takk for råd.

Jeg ønsker å bruke det ordet fordi det er naturlig for meg. Jeg hadde selv begynt å rote dersom jeg skal bruke "hit" e.l.

Barna maser ikke på valpen direkte, men det er en del av språket de bruker, naturlig nok.

Hadde jeg vært et av disse barna hadde jeg ikke skjønt hva problemet ditt var. I mine øyne er det du som er rar

Selv om jeg som voksen skjønner prøbelmatikken nå som du har beskrevet den. Men hadde ungene mine kommet til meg og sagt at naboen ikke lot de rope "kom vofsen" og bare "vofsen" hadde jeg tenkt du hadde en skrue løs. Men jeg har ikke peiling på hundehold.

Anonymous poster hash: 98b3f...add

• Liker 1
Skrevet

Hadde jeg vært et av disse barna hadde jeg ikke skjønt hva problemet ditt var. I mine øyne er det du som er rarSelv om jeg som voksen skjønner prøbelmatikken nå som du har beskrevet den. Men hadde ungene mine kommet til meg og sagt at naboen ikke lot de rope "kom vofsen" og bare "vofsen" hadde jeg tenkt du hadde en skrue løs. Men jeg har ikke peiling på hundehold. Anonymous poster hash: 98b3f...add

Det er det jeg er redd for :)

At jeg blir den sære, uforståelige ig at de derfor mister lysten...

Viktig poeng du har der.

Skrevet

Er vel for sent for deg TS, men det går jo an å bruker mer alternative ord som ikke er så vanlig å bruke i dagelig tale, "fot" fremfor "kom" for eksempel:) I bunn og grunn kan man bruke svada-ord som ikke betyr noe, som "para" som erstatning for "kom" om så. Hunden vet jo ikke annet enn det man lærer den.

Anonymous poster hash: 58030...b5e
  • Liker 2
Skrevet

Takk for råd.

Du vil ikke bruke "hit" fordi du kommer til å rote med det, men valpen skal skjønne forskjell på når du roper kom og når barna roper kom? ;) gjør det som er lettest for valpen :) jeg syns "hit" høres ut som en bra løsning, og det vil føles naturlig for deg etter hvert :)

Anonymous poster hash: eec5c...92f

• Liker 3
Gjest Lolita8
Skrevet

Jeg bruker "HÆR" på innkalling. I lys stemme.

Jeg ville ikke latt barna leker for mye med valpen, det kan fort bli stress for den lille. Og barna må uansett lære seg at valpen også må få være i fred når den vil.

Jeg ville endret kommando, jeg vet ikke hvilken rase du har, men jeg tror de fleste ville blitt lettere forvirret av dette, dermed vil det sinke treningen.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror jeg ville forsøkt å bytte ord, og lært den å komme på kommandoen "hit", "her" eller liknende, eller brukt fløyte/plystring feks, for sikkerhets skyld så den ikke skulle bli forvirret, og for at det skal være konsekvent hva kommandoen betyr og hva resultatet er om den adlyder (i forhold til å få ros/godbit feks).

På den annen side har jeg erfaring med at hunder godt vet hvem som gir dem en kommando, og gjerne velger å adlyde basert på personen like mye som ordet som blir sagt... Er man i parken med mange hunder feks så ser man jo at de bare kommer når eieren roper, når andre eiere roper "kom" til sin hund så kommer jo ikke alle hundene løpende, hvis du skjønner.

Skrevet

Unger bør ikke ha for mye med valper å gjøre. Lek er ofte stress for en valp som sover bortimot 21 timer i døgnet hvis den bare får muligheten.

Du burde også lære valpen forskjellen på kom pluto, og på plass/ gå fot og kom og se pluto - til plystre, på plass eller kom HER.

Det er forskjell på å gå fot og å komme dit du er.

Om ungene sier plutoo, koom, betyr ingenting. Hunder er smarte og oppfører seg forskjellig utifra hvem den må forholde seg til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...