Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fyller 39 i høst.Har ingen barn fra før. Er ikke så inne på medisinske ting,men er det enkelt å bli gravid uten hjelp når man er i denne alderen? Eller må de fleste ha fertilitets-/ prøverørs-behandling?

Er det mange her som har fått barn etter fylte 38?og var det i såfall med eller uten "naturmetoden"?

Anonymous poster hash: f8cd3...81e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette tror jeg er veldig individuelt. Har du regelmessig mens og ingen andre problemer så er det nok ikke så vanskelig.

Anbefaler deg å ta deg en tur til gynekolog og sjekke at alt er som det skal. Da er det lettere å vite.

Prøverør er vell en øvre grense på 38 om jeg ikke tar helt feil? :klo:

Så hadde jeg vert deg hadde jeg ikke ville ventet så alt for lenge med å kontakte lege om du ikke blir gravid :)

Anonymous poster hash: f0d06...497
Skrevet

De fleste som prøver blir fint gravid i denne alderen. Fertiliteten faller med noen prosent i året fra fylte 35, så andelen som bruker lengre tid eller som ikke får det til i det hele tatt er større.

Det finnes ingen garantier. Det eneste du kan gjøre er å være tidlig ute dersom du behøver hjelp da det tar tid å komme videre i systemet, også i det private da man ofte må prøve og feile litt. Man får ikke hjelp i det offentlige etter fylte 38.

Skrevet

Jeg er 41 og har ei lita jente på 8 uker.

Ble gravid på første forsøk, uten noen form for hjelp.

Lykke til :)

• Liker 1
Skrevet

Min mor fikk 3 barn etter 38. Hun sa hun ble like fort gravid da som da hun var i tidlig 20 og 30 årene. Men tror det er individuelt. Vet du kan få sjekket eggreserver/ eggkvalitet hos lege eller gynekolog.

Skrevet

Du bør i hvert fall ikke utsette mer.

Anonymous poster hash: 7e624...c90

Skrevet

Har blitt naturlig gravid flere ganger i alderen 39 - 41 jeg. Desverre resultert i missed abortion alle

gangene. :(

Skrevet

Fekk nr ein rett føreg blei 37, og nr to rett før eg vart 39. Begge vart laga ved første forsøk.

Skrevet

Fikk barn nr 4 da jeg var 38, prøvde i litt under to måneder før jeg ble gravid så det er jo bare å prøve og se hva som skjer.

Skrevet

Mi venninne fekk sine to når ho var 38 og 40. Brukte 1 og 2 prøveperiodar.

Skrevet

Vi var ufrivillig barnløse i mange år og gjennomgikk tre IVF samt hormonbehandling da vi var 29-31 år uten å lykkes. Hadde da prøvd på egenhånd i et års tid først. Ble så spontant gravid da jeg var 34 og så igjen da jeg var 37.

Skrevet

Det kan godt hende at det er like lett for deg å bli gravid som det er for en 28-åring, men i gruppen av 38-åringer er det mange flere som har fertilitetsproblemer, eller ikke kan bli gravide selv ved assistert befruktning, enn det er i gruppen av 28-åringer.

Du bør i hvertfall ikke vente hvis du ikke må.

Gjest MammatilTiana
Skrevet

Det er nok individuelt! Men det er ihvertfall ikke umulig å bli gravid når man er 38.
Tanta mi (38) fikk baby i fjor, veldig koselig å ha en kusine som er bare 1mnd yngre enn datteren min :blomst: Eneste var at hun måtte ha ekstra oppfølging i svangerskapet pga alderen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...