AnonymBruker Skrevet 30. januar 2014 #1 Skrevet 30. januar 2014 Vi planlegger å flytte til min manns hjemsted om noen år. Av diverse grunner, blir dette den sommeren eldstejenta begynner på skolen. Pga studier er det vanskelig å endre på dette, men ingenting er jo umulig. Det jeg lurer på nå, er om det er veldig uheldig at hun ikke får mulighet til å bli kjent m de andre i klassen før hun begynner på skolen. Vi flytter til et lite sted (sikkert 15-20 elever på trinnet) og jeg vet ikke om de andre barna kommer fra samme bhg, men tror nok de kommer fra et par-tre forskjellige. Allikevel har vel barnehagene et opplegg hvor skolestarterne møtes jevnlig før oppstart. Jenta vår takler på en måte overganger greit, samtidig som vi ser at hun bruker tid på å "blomstre" og tørre å ta kontakt m barn hun ikke kjenner. Hun er nok ei jente som vil trives med det faglige på skolen, men som heller vil ha utfordringer når det blir mer ustrukturert og mye folk. Hun trives best i små, trygge settinger. Da er hun på ingen måter sjenert. Jeg ser for meg ulike muligheter; 1) Vi gjør som planlagt og satser på at overgangen går bra. Vi er ofte der i ferier og vil evt ha mulighet til å ta kontakt m familier m barn på samme alder da, slik at det blir noen kjente fjes iallfall. 2) Vi forsøker å flytte f.x et halvår tidligere enn planlagt slik at hun får med seg noe av skolebesøkene (eller hva de nå gjør) og blir kjent med barna hun skal gå på skolen sammen med. Dette vil imidlertid føre til to store overganger på et år. 3) Vi flytter f.x i mai og vi foreldre jobber veldig redusert slik at barna kan være hjemme resten av våren og vi kan ta kontakt m bhg for å prøve å få bli med på f.eks førskolegruppe, bli litt kjent med de andre barna etc, også på fritiden. Da vil hun ikke få den overgangen det er å skulle begynne fulltid i ny bhg for så å starte på skolen igjen like etter, men allikevel bli litt kjent. Men det blir kanskje litt "halvveis"?? Er det noen av dere som har erfaring m denne problemstillingen?Anonymous poster hash: 3fc2b...a90
Millimani Skrevet 30. januar 2014 #2 Skrevet 30. januar 2014 Jeg har ingen direkte erfaring, men jeg vil tro alternativ 1 vil gå veldig bra De fleste har 5-års-grupper i barnehagen, men det er jo bare for dem som går i akkurat den barnehagen. Selv om stedet er lite, så er det sikkert flere barn som ikke kjenner hverandre fra før der, når de begynner på skolen? Og hvis dere flytter i sommerferien, så har jenta deres likevel kanskje gått på 5 årsgruppe i den barnehagen hun evt går i der dere bor nå. I tillegg er hun sannsynligvis skrevet inn på skole, - og har fått tilbud om førskole-dager der dere bor nå. Da har hun rett til å gå på førskole der, selv om hun flytter før hun begynner på skolen på høsten. Når dere flytter til det nye stedet så rekker hun kanskje å bli kjent med noen før skolen begynner, hvis dere flytter i sommerferien. Å gli inn i miljøet i den nye klassen, på den (lille?) skolen, bør ikke være så vanskelig. Det er flere barn som opplever å flytte i begynnelsen av første klasse, eller sommeren før første klasse. Det bør gå veldig bra
minister-mio Skrevet 30. januar 2014 #3 Skrevet 30. januar 2014 Det er ikke en selvfølge at barnehagene har noe jevnlig opplegg for de som skal starte på skole sammen. Men iallefall et felles besøk på skolen man skal starte på har vel alle skoler, men dere om hun er skrevet inn der beskjed om. 1
Leanne Skrevet 31. januar 2014 #4 Skrevet 31. januar 2014 Tror alternativ en fungerer greit for de fleste. Kan være lurt å ta kontakt med skolen i god god tid før dere flytter, vi var på et foreldremøte i februar(!) før barnet begynte på skolen. De hadde en besøksdag også, som var i juni - den er viktig å få med seg. Noen skoler har også åpen Sfo i august, kanskje barnet kan gå der uken før skolestart for å bli kjent med sfopersonalet, skolelokalet og de andre barna da blir ikke overgangen så stor 1.skoledag
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2014 #5 Skrevet 31. januar 2014 Jeg ville gått hardt inn for å flytte til skolestart. Er det ikke mulig for en av dere å flytte med barna, og så kommer den studerenende etter når h*n er klar? Og hvor mye må en student egentlig være til stede på slutten? De fleste avslutter vel med en større oppgave?Anonymous poster hash: c5fee...6a4
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2014 #6 Skrevet 31. januar 2014 TS her. Takk for gode svar. Vi flytter helt sikkert til skolestart. Spm er om vi skal flytte før dette slik at hun får den siste tida i bhg på det nye stedet.Anonymous poster hash: 3fc2b...a90
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå