AnonymBruker Skrevet 30. januar 2014 #1 Skrevet 30. januar 2014 Vet ikke helt om jeg forstår det som står på Lånekassens sider. Der står det at man må ha jobbet fulltid,og med det forstår jo jeg at man må ha jobbet 100% Jobber nå ca. 90% stilling,og tjener ca. 234000,men bruttoinntekten min måneden vil da være for høy? Brutto er uten skatt sant? Bruttoinntekten pr. måned kunne heller ikke være over 14200,og her er det også for høyt,19800. I tillegg har jeg ikke jobbet i 12 måneder. Fikk jobben i august,og før det var jeg vikar og arbeidsledig i noen måneder. Har søkt rentefritak for da jeg var arbeidsledig,men ellers har jeg ikke rett på det som jeg har forstått. Enkelte måneder har jeg rett og slett ikke råd til å legge av penger til terminbeløpet,for jeg betaler fortsatt 35% skatt og 13000 er ikke mye med faste utgifter også kommer terminbeløpet som ganske så høyt i tillegg. Jeg har vært så dum å ta en utdanning som det er vanskelig å få seg jobb innen uten noe ekstra,og nå har jeg tatt en drittjobb med lav lønn for å ikke gå arbeidsledig. Anonymous poster hash: a2149...5bc
gjest:) Skrevet 30. januar 2014 #2 Skrevet 30. januar 2014 Vet ikke helt om jeg forstår det som står på Lånekassens sider. Der står det at man må ha jobbet fulltid,og med det forstår jo jeg at man må ha jobbet 100% Jobber nå ca. 90% stilling,og tjener ca. 234000,men bruttoinntekten min måneden vil da være for høy? Brutto er uten skatt sant? Bruttoinntekten pr. måned kunne heller ikke være over 14200,og her er det også for høyt,19800. I tillegg har jeg ikke jobbet i 12 måneder. Fikk jobben i august,og før det var jeg vikar og arbeidsledig i noen måneder. Har søkt rentefritak for da jeg var arbeidsledig,men ellers har jeg ikke rett på det som jeg har forstått. Enkelte måneder har jeg rett og slett ikke råd til å legge av penger til terminbeløpet,for jeg betaler fortsatt 35% skatt og 13000 er ikke mye med faste utgifter også kommer terminbeløpet som ganske så høyt i tillegg. Jeg har vært så dum å ta en utdanning som det er vanskelig å få seg jobb innen uten noe ekstra,og nå har jeg tatt en drittjobb med lav lønn for å ikke gå arbeidsledig. Anonymous poster hash: a2149...5bc Du betaler mer forskuddskatt enn nødvendig, Skaff deg tabellkort tilpasser fradrag/tillegg. Med mindre du har større tillegg enn fradrag, skal du kunne få utbetalt 15 000 kr pr måned uten å få restskatt.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2014 #3 Skrevet 30. januar 2014 Jeg hadde 15000 før jul, men da tjente jeg mindre. Er det ikke sånn at man ikke kan få tabellkort hvis man justerer skattekortet? Fikk beskjed om dette i fjor da jeg spurte om jeg ikke kunne få tabellkort. Vet ikke helt om jeg har satt meg godt nok inn i det med skattekort. Hadde vært utrolig greit å ha litt mer å rutte med sånn at jeg kan legge av/betale hver måned til lånekassen, og også leve helt greit. Anonymous poster hash: a2149...5bc
gjest:) Skrevet 6. februar 2014 #4 Skrevet 6. februar 2014 Jeg hadde 15000 før jul, men da tjente jeg mindre. Er det ikke sånn at man ikke kan få tabellkort hvis man justerer skattekortet? Fikk beskjed om dette i fjor da jeg spurte om jeg ikke kunne få tabellkort. Vet ikke helt om jeg har satt meg godt nok inn i det med skattekort. Hadde vært utrolig greit å ha litt mer å rutte med sånn at jeg kan legge av/betale hver måned til lånekassen, og også leve helt greit.Anonymous poster hash: a2149...5bc Når du får spørsmål om når skattekortet skal være gyldig fra, så svarer du at det skal være gyldig fra januar. Ev, så tror jeg det er et kommentarfelt der du kan be spesielt om tabellkort. Siste alternativ er å få et prosentkort med lavere sats enn 35 %, men da må du huske å be om nytt kort(eller be arbeidsgiver trekke mer i forskuddskatt) dersom su får ny jobb med høyere lønn.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2014 #5 Skrevet 10. februar 2014 Så ikke at det var kommet svar Sjekket,og jeg hadde visst tabellkort så da er det ikke så ille.Lurer på om jeg skal begynne å betale hver måned eller legge av beløpet. Så får jeg heller prøve å få tatt noe ekstra eller studere videre sånn at jeg ikke må bli værende i en sånn situasjon resten av livet. Anonymous poster hash: a2149...5bc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå