Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

det er snakk om ei jente på 20 år som skal flytte for seg selv for første gang.

en gang i uken skal det komme noen å hjelpe hun med lekser og å lage mat.

når jeg var 20 år hadde jeg flyttet ut for lengst og trnegte virkelig ikke hjelp til slike ting. ønsket det ikke heller. ja det var jo ting jeg lurte på innimellom men da ringte jeg noen eller brukte google!

jeg mener at man er voksen som 20 åring og burde da klare dette selv uten at noen må komme å hjelpe med dette en fast dag i uken.

mulig jeg er helt på viddene her. men jeg syntes dette hørtes rart ut.

:)

Anonymous poster hash: ad9fe...0da
Videoannonse
Annonse
Skrevet

kanskje hun sliter med diverse ting du ikke vet noe om?

Anonymous poster hash: 9d634...21a
  • Liker 6
Skrevet

Eller kanskje foreldrene eller hvem det nå er liker å hjelpe til?

Jeg er 27 år gammel og sier ikke nei hvis noen andre tilbyr seg å lage middag til meg for å si det sånn :)

• Liker 2
Skrevet

Jeg har klart meg fullstendig alene siden jeg var 14, så enten er det noe der du ikke vet , eller så er det rart.

Anonymous poster hash: a475e...f0e

• Liker 1
Skrevet

Hørtes rart ut, men for all del, det kan være ting du ikke vet om jenta TS, vi vet ikke hva hun eventuellt sliter med

Anonymous poster hash: 7d0bc...5d3
Gjest Eric of Hlathir
Skrevet

Hvis jentungen ikke klarer å ordne den biten selv, tenker jeg at hun har ekstra vansker eller at hun har blitt veldig bortskjemt.

Den andre muligheten er at foreldrene ønsker å stille opp litt ekstra, synes det er tungt at hun flytter ut eller noe sånt - og det må de få lov til uten fordømmelse. Her er det sannsynligvis en 20-åring mindre som vil slite med å bli voksen. :)

Skrevet

Det kan hende hun sliter med noe jeg ikke vet om. og da er det jo forståelig såklart. men om hun ikke gjør det, så er det vel ikke så vanlig? eller?

TS

Anonymous poster hash: ad9fe...0da
Skrevet

Spørs vel hvem det er som hjelper, og hvorfor, det. Mange 20-åringer som ikke er flinke til å lage mat, og kjenner man noen man kan lære av, så hvorfor ikke? "Lekser" har man vel bare på skolen, så går hun fortsatt på videregående er hun kanskje ikke så moden/skoleflink, og akkurat leksehjelp er da kjempelurt for mange? Eller det er for å få hjelp med innleveringer og gode studievaner i et høyere studium, ser ike noe veldig rart med det, selvom det kanskje ikke er så vanlig (kollokvier er jo vanlig).

Skrevet

Jeg er 24 og har bodd borte siden jeg var 20. Får titt og ofte hjelp fra foreldre med ting og tang fremdeles. De kommer ikke en gang i uka da. Men jeg har skjønt at det er ikke noe vits i å melde seg helt ut som datter enda :P Er alltids noe nytt og ukjent som dukker opp og da spør jeg om råd fra foreldre selv om jeg nok helt sikkert hadde klart meg med å spørre andre+google.

Kjenner ei som er 23 som stadig får hjelp av foreldre kun til småting, men det er fordi hun sliter litt med seg selv og trenger hjelp til sånt.

Syns ikke det er så rart jeg. Hvis de vil hjelpe og hun vil ta imot hjelp så er jo det greit. Er det mer tvang så er det jo litt verre da...

Gjest snoopy_93
Skrevet

Jeg flyttet da jeg var 17år og det var svært sjeldent jeg ringte noen for å få hjelp til matlaging og slikt. Jeg ringte mest hjem for å snakke med de jeg hadde bodd sammen med fra jeg ble født. Ble en brå overgang fra mye mas og kjefting til at det plutselig bare var tv og kjøleskap som laget bråk.

Dog ringte jeg pappa når dusjhodet hadde falt i gulvet og sprekt og når lyset på badet hadde gått i fht sikringen(?) til lysstiffrøret. :fnise:

Skrevet

Jobben til foreldre er å gjøre barna sine trygge, selvstendige og gode mennesker. Om noen ikke klarer seg selv på den alderen red et virkelig på tide å få prøvd seg. Helt alene. Selvtillit er viktig. Og bygges ved å vite at man klarer seg selv.

Flyttet ut når jeg var 17 og det var knalltøft . Men flyttet aldri hjem igjen, samme hvor mye jeg slet for å stå på egene ben.

Skrevet

Jeg flyttet ut som 16-åring og klarte meg da helt fint på egenhånd, er 20 nå. Men det finnes jo de som fremdeles bor hjemme når de er over 20, og som får servert middag hver dag av moren sin.

Skrevet

Bodd for meg selv siden jeg var 15, aldri fått noe hjelp, og er det noe jeg lurer på så er det bare en tlf samtale unna mamma eller pappa.

Er nok noe bakenforliggende forhold, hvis ikke er hun bortskjemt.

Anonymous poster hash: 43fe5...c20

Skrevet

Hvis jentungen ikke klarer å ordne den biten selv, tenker jeg at hun har ekstra vansker eller at hun har blitt veldig bortskjemt.

Den andre muligheten er at foreldrene ønsker å stille opp litt ekstra, synes det er tungt at hun flytter ut eller noe sånt - og det må de få lov til uten fordømmelse.

Akkurat der er jeg helt uenig med deg. En av de viktigste jobbene vi har foreldre har, er å la ungene våre modnes slik de skal. Om foreldrene synes det er så tungt at 20-åringen flytter hjemmefra at de må komme og hjelpe henne en gang i uka, uten at det er andre grunner til det, vil jeg si de bør ta seg kraftig sammen.

Skrevet

Jeg flyttet ut da jeg var 16 uten noen problem med å klare megselv.

Så.. enten er hun veldig bortskjemt ellers har hun vel noen problemer vi ikke vet om. :)

Gjest Eric of Hlathir
Skrevet

Akkurat der er jeg helt uenig med deg. En av de viktigste jobbene vi har foreldre har, er å la ungene våre modnes slik de skal. Om foreldrene synes det er så tungt at 20-åringen flytter hjemmefra at de må komme og hjelpe henne en gang i uka, uten at det er andre grunner til det, vil jeg si de bør ta seg kraftig sammen.

Flott for deg. :)

Heldigvis er det lov å ha andre meninger, og lov å si at hvordan 20-årige unger av andre lever, ikke er din sak.

Skrevet

Flott for deg. :)

Heldigvis er det lov å ha andre meninger, og lov å si at hvordan 20-årige unger av andre lever, ikke er din sak.

Men likevel er det å sørge for at ungene sine er i stand til å klare seg på egenhånd (så sant e ikke fysisk eller psykisk aldri vil være i stand til det) unektelig en av de viktigste oppgavene foreldre har. Å neglisjere den er like mye å være en rævva forelder som det er å la ungene sine bli tykke.

Anonymous poster hash: cfc9d...2a6

Gjest Eric of Hlathir
Skrevet

Men likevel er det å sørge for at ungene sine er i stand til å klare seg på egenhånd (så sant e ikke fysisk eller psykisk aldri vil være i stand til det) unektelig en av de viktigste oppgavene foreldre har. Å neglisjere den er like mye å være en rævva forelder som det er å la ungene sine bli tykke.

Tja, eksen min har alltid fått uvanlig mye oppfølging og hjelp fra sine foreldre, og hun vokste opp til å bli en selvstendig og produktiv kvinne. Dette får foreldre bestemme selv. Ingen er like.

Gjest Nikki09
Skrevet

Jeg vil påstå at hvis ikke ungen din klarer å lage middag eller gjøre lekser selv i en alder av 20, da har du neglisjert din rolle som forelder. Med mindre det ligger psykiske eller fysiske utfordringer bak selvfølgelig. Hadde jeg som 20-åring bedt foreldrene mine om å komme og lage middag til meg så hadde de ledd av meg.

Skrevet

Fastfood-generasjonen klarer ikke å lage mat. Gammelt nytt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...