Gå til innhold

Hunderase; Hvem bør ha siste ord?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og sambo blir ikke enige om hvilken hunderase vi skal ha.
Jeg har valgt ut en hund som har et godt lynne, gjør det bra på mentaltester, og som er svært allsidig. Kan brukes til både spor, lydighet, agility, og andre brukssporter, og bare være kompis og turkamerat om det er det vi legger opp til.
Den er ganske stor. Hannene blir ca 70 cm, så den krever en del mosjon, men det vet jeg at jeg har mulighet til.

Samboer mener at vi ikke skal ha noe over knehøyde, fordi alt annet blir for stort. Hvilken rase har han ikke noen formening om, bare den ikke er over 50 cm.

Tingen er at han har en jobb som tilsier at det er jeg som kommer til å ta hoveddelen av jobben med hunden, og dermed jeg som i størst grad må leve med valget for å si det slik.
Og størrelse er ikke noe jeg ser på som relevant egentlig. Hadde jeg funnet nøyaktig det samme i en mindre rase så hadde det selvfølgelig vært aktuelt, men ingen andre har gitt inntrykk av "full pakke" slik som min utvalgte har.

Hvem av oss bør egentlig ha siste ordet her? Jeg synes han er urimelig om han seter foten ned på størrelse, for det bør absolutt ikke være hovedkriteriet etter min mening.

Anonymous poster hash: 9711d...450
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å ha dyr er noe som angår dere begge og jeg synes ikke dere bør skaffe dere hun om dere ikke kan enes om rase. Mannen og jeg diskuterte leeenge om å få hund, men vi ble ikke enige. Vi endte opp med katter i stedet.

• Liker 14
Skrevet

Det klokeste er å enes om en rase. Har sett mange problemer når folk ikke har vært enige på forhånd (fraskrivelse av ansvar osv.). Dessuten - det høres ut som kriteriaene dine er såpass allround at det nok finnes flere raser som matcher dette, så hva med å bruke litt ekstra tid på å finne et alternativ kanskje. Kjenner mannen godt nok til rasen du vil ha? Har han møtt og omgått en slik hund? Hvis ikke, kan du jo ta han med på en utstilling e.l. så han får møte de og kanskje ombestemmer seg.

• Liker 1
Skrevet

Jeg snakker av erfaring; Velg ikke en rase som er større enn det motparten ønsker! Han må også føle seg trygg og komfortabel med hunden, og ha lyst å arbeide med den.

Anonymous poster hash: 04448...e8d
  • Liker 13
Skrevet

Å ha dyr er noe som angår dere begge og jeg synes ikke dere bør skaffe dere hun om dere ikke kan enes om rase. Mannen og jeg diskuterte leeenge om å få hund, men vi ble ikke enige. Vi endte opp med katter i stedet.

Katt er IKKE aktuelt! Har hatt det før, og aldri igjen. De er jo som magneter på veiene her. Ellers så forsvinner de bare.

Jeg har vokst opp med hund og kan mye om hundehold. Men han har jo ingen formening om hva han vil ha en gang! Bare størrelsen passer liksom. Og det blir for vagt. Jeg har i det minste funnet noe som passer inn i alle krav, og han er enige i disse. Men han vil altså ha den rundt 20 cm mindre....

TS

Skrevet

Katt er IKKE aktuelt! Har hatt det før, og aldri igjen. De er jo som magneter på veiene her. Ellers så forsvinner de bare.

Jeg har vokst opp med hund og kan mye om hundehold. Men han har jo ingen formening om hva han vil ha en gang! Bare størrelsen passer liksom. Og det blir for vagt. Jeg har i det minste funnet noe som passer inn i alle krav, og han er enige i disse. Men han vil altså ha den rundt 20 cm mindre....

TS

Men han har jo et poeng... og det er at han ikke føler seg komfortabel med det. Hvor lenge har dere diskuterte dette da? Og hvilke raser er det evt. snakk om?

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde ihvertfall ikke valgt katt om mannen og jeg ikke ble enige om rase. Det er jo hund man vil ha, ikke et hvilket som helst dyr. Og katter er jo også svært ulik hunder.

Jeg vil tro dere blir enige etterhvert. Jeg vet ikke hvorfor han synes en hund bør være max 50 cm, og hvilke egenskaper han da tror de har. Finn ut av det, og argumenter med at større hunder ikke krever mer enn mindre hunder, heller ofte mindre.

• Liker 1
Skrevet

Den passer jo ikke inn på alle måter om ikke han er komfortabel med den... Og det er ganske viktig at han er, uansett hvor mye ansvar du skal ta selv, så er dere 2 om hundeholdet.

Er han vant med hunder fra før? Hvis ikke kan dere vel begynne med en mindre rase, og la neste bli større?

Skrevet

Det klokeste er å enes om en rase. Har sett mange problemer når folk ikke har vært enige på forhånd (fraskrivelse av ansvar osv.). Dessuten - det høres ut som kriteriaene dine er såpass allround at det nok finnes flere raser som matcher dette, så hva med å bruke litt ekstra tid på å finne et alternativ kanskje. Kjenner mannen godt nok til rasen du vil ha? Har han møtt og omgått en slik hund? Hvis ikke, kan du jo ta han med på en utstilling e.l. så han får møte de og kanskje ombestemmer seg.

Jeg har lett og lett etter raser som kan matche, men nei. Enten så har de dårlig mentalitet, disponible for MANGE sykdommer, eller så oppfatter jeg de som litt "trege" hvis dere skjønner?

Vil ikke si hvilken rase det er i tilfelle noen som leser her kjenner meg igjen, så det blir kanskje litt vanskelig å gi ordentlig forståelse for akkurat mitt valg i forhold til andre :)

Det finnes ikke så mange av dem akkurat her hvor vi bor, men et par finnes det jo. Rolige og milde giganter med et litt tøft ytre kan en vil si. Og det er kanskje det han stritter litt i mot på. At de kan fremstå som tøffe for folk som ikke kjenner dem.

Jeg snakker av erfaring; Velg ikke en rase som er større enn det motparten ønsker! Han må også føle seg trygg og komfortabel med hunden, og ha lyst å arbeide med den.

Ja, men det blir jo vanskelig å finne noe som passer ham, når det eneste han tenker på er størrelsen. Ut over det kunne jeg velge akkurat hva jeg ville liksom... Så hvilke kvaliteter skal jeg da finne som passer til ham? Det er jo håpløst!

Skrevet

Så da er det antagelig utseende på hunden som du har falt for. For i følge kriteriaene dine i HI så er jo disse veldig generelle og kan passe til en hel masse raser.

• Liker 10
Skrevet

BC?

Anonymous poster hash: 81dd1...d37
  • Liker 1
Gjest Lolita8
Skrevet

Dere bør bli enige om dette. Dere er to som skal være fornøyde her, uansett om du har hovedansvar. Om han er skeptisk til store hunder så er han det, og det bør du ta hensyn til.

Skrevet

Tenker han på størrelse i forhold til bil, så kan jeg forstå han litt. Det krever jo sitt om det er en gigant du tenker på. Som St bernhard, Newfoundlender, Pyrineer eller Leonberger.

Disse sikler også endel, så det vil begge merke innendørs. Ikke bare på gulvet, men oppetter vegger også.

• Liker 1
Skrevet

TS

Mente ikke at dere nødvendigvis skulle skaffe dere katt. :) Var mer at vi ikke ble enige om hund, men vi ble til slutt enige om katt. Uasett så er poenget at dere skal være to om å ha dette dyret og det er ikke noe hverken du eller kan kan trumfe gjennom. Det kommer bare til å skape dårlig stemning dere imellom. Så inntil dere blir enige så bør dere droppe å ha hun.

• Liker 2
Skrevet

Har litt samme problem selv :fnise:
Har et sterkt ønske om en Beauceron, noe som er i stor kontrast til Papillonene jeg har nå, så jeg tviler på at det noen gang blir en rødstrømpe på meg gitt.
Det er mange raser i forskjellige grupper som kan passe til dine krav. Småraser kan også passe.

Border Collie? Er ikke de utrolig slitsomme? Har hørt at de ringer inn hva enn det måtte være om de er løse ute på tur. Kanskje jeg bare har hørt om noen veldig sære av dem ;)

Skrevet

Jeg har selv store hunder, og det er av en ikke helt enkel rase. Og kjenner godt til mange store raser. Kan du ikke sende meg en pm om hvilken rase du tenker på, så får jeg en større mulighet til å gi mer eksakte råd. Uten at jeg er noen ekspert på alle raser, men på enkelte har jeg mye erfaring.

Gjest Badebuksa
Skrevet

Finn en lavere hunderase som begge vil ha.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker mest på hundene. Alltid. Og for hundens skyld vær så snill å få en som begge ønsker og kan bli glad i!

• Liker 3
Skrevet

BC?

Anonymous poster hash: 81dd1...d37

Hvorfor anbefaler du BC uten noen som helst kjennskap til de som skal ha den, og hva de er ute etter? BC er ikke hunder som skal anbefales til andre enn de som skal bruke dem aktivt i hundesport eller gjeting.

De er av de mest krevende hunder man kan ha.

• Liker 11
Skrevet

Tenker han på størrelse i forhold til bil, så kan jeg forstå han litt. Det krever jo sitt om det er en gigant du tenker på. Som St bernhard, Newfoundlender, Pyrineer eller Leonberger.

Disse sikler også endel, så det vil begge merke innendørs. Ikke bare på gulvet, men oppetter vegger også.

Vi vil ikke nødvendigvis trenge en større bil. Men om hunden er med når den er utvokst så blir det lite plass til andre ting. Tenkte å ha gitter bak. Vi har en mellomstor stasjonsvogn.

Mente ikke at dere nødvendigvis skulle skaffe dere katt. :) Var mer at vi ikke ble enige om hund, men vi ble til slutt enige om katt. Uasett så er poenget at dere skal være to om å ha dette dyret og det er ikke noe hverken du eller kan kan trumfe gjennom. Det kommer bare til å skape dårlig stemning dere imellom. Så inntil dere blir enige så bør dere droppe å ha hun.

Nei det blir ikke hund før vi har blitt enige tenker jeg. Men å bare trumfe gjennom et nei pga størrelse er liksom så enkelt og urelevant tenker jeg. Det er jo ikke størrelsen det kommer an på sier jo alle. Det er jo hvordan de fungerer i det daglige!

Har litt samme problem selv :fnise:

Har et sterkt ønske om en Beauceron, noe som er i stor kontrast til Papillonene jeg har nå, så jeg tviler på at det noen gang blir en rødstrømpe på meg gitt.

Det er mange raser i forskjellige grupper som kan passe til dine krav. Småraser kan også passe.

Border Collie? Er ikke de utrolig slitsomme? Har hørt at de ringer inn hva enn det måtte være om de er løse ute på tur. Kanskje jeg bare har hørt om noen veldig sære av dem ;)

Er det en passelig stor rase?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...