Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har havnet i en situasjon hvor vi som ungt par under 25 har muliighet til å bygge hus på en sentral tomt i Oslo. Men hva lønner seg egentlig når man skal bygge hus?

Vi har sett på ulike løsninger, og at det å kjøpe en nøkkelferdig bolig på 200 kvadrat fort blir dyrt! Men hva om man får tegninger, og kan legge det ut på anbud? vil dette kunne bli rimeligere, eller vil man se i motatt rettning at det blir dyrere og vanskeligere? Vi har endel kontakter så vi ser for oss å gjøre mye selv/på dugnad men selve reisingen av skallet på huset og tegninger trenger vi noen andre til å gjøre.

Ellers, noen som har erfaringer med å bygge hus? gode/dårlige, er dette lurt eller bør vi heller kjøpe oss en 3 roms?

Trenger hjelp :)

Anonymous poster hash: 8ea0b...7ff
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er en gylden mulighet!

Litt avhengig av hvor stort huset skal bli, men man trenger jo ikke ferdigstille hele huset på en gang. Feks. la andre etasje forbli et uferdig tomt skall, og ferdigstille første etasje.

En kamerat var i en liknende situasjon, han var forøvrig alene men hadde mulighet til å få en gratis tomt. I hans tilfelle var det ikke lagt opp til soverom i første etasje, men han delte av stuen med en enkel skillevegg (som er lett å fjerne i fremtiden) og fikk et soverom der.

Grunnet nye strenge regler for nye hus mtp. isolasjon og at de skal være helt tette (må trykktestes bla.) så fikk han huset satt opp av et skikkelig byggfirma. De bygde i praksis et tomt skall med fire vegger og tak, samt etasjeskille og nødvendige bærevegger.

Stort sett alt annet ble gjort på dugnad, men de brukte en venn av familien som er snekker til å være med som "byggeleder" og veilede dem mot timebetaling. Flottet seg ikke altfor mye på materialene, brukte våtromsplater med imitert flismønster, veldig mye ferdigmalte panelplater på vegger osv. Det elektriske røranlegget installerte jeg og min kamerat sammen på ei helg (jeg er tidligere elektriker), resten brukte han et elektrofirma til. Han var også så heldig å ha en onkel som er rørlegger.

Dette tok selvfølgelig noe lengre tid enn hva det vanligvis tar å sette opp et hus

Alt i alt så fikk han seg et nytt hus for under to millioner, selvfølgelig med uinnredet annenetasje som han skal ta på sikt.

Skrevet

Nøkkelferdig blir ikke veldig mye dyrere enn å bygge selv. Det er blitt så mange strenge regler, og det blir fort penger av timene du må betale ulike håndtverkere for selv om du i utgangspunktet tenker å gjøre mye selv.

I tillegg får du fordelen av at noen andre har ansvaret når du kjøper nøkkelferdig, sånn at du kan kreve utbedring av feil og mangler du måtte oppdage etter hvert.

Skrevet

Hvis du med nøkkelferdig tenker på diverse ferdighusprodusenter som f.eks. Hellvik Hus, Nordbohus, Hedalm Anebyhus etc., så kan du spare en del kroner ved å gå til en byggmester som ikke er knyttet til disse større kjedene. Du kan fortsatt få bygget huset nøkkelferdig hvis du ønsker det, men prisen kan bli lavere.

Velger dere å gjøre diverse ting selv er det penger å spare både med ferdighusprodusenter og byggmestere. Hva dere ønsker å gjøre selv avtaler dere før dere skriver kontrakten.

Evt kan dere ta kontakt med arkitekt som kan hjelpe dere videre med prosjektstyring, anbud osv.

Anonymous poster hash: 75390...980
Gjest M.E syke
Skrevet

Hvis dere ikke har dårlig tid kan dere høre med yrkesskolen, onkel gjorde det, det tok 2 år men han fikk det til kost pris hvis man kan si det sånn.

Skrevet

Sjekk ferdighus i utlandet, f.eks Polen. Naboen sitt hus er derfra, og det er kjempe fint!

Og mener å huske at det var veldig rimlig ift norske ferdighus.

Det kom ferdig i moduler, og var reist på kort tid.

Hvis dere i tillegg kan gjøre alt innvendig selv, bortsett fra strøm,vann og våtrom, så kan dere spare masse.

Anonymous poster hash: 8962a...b5b
Skrevet

Problemet er at vi har endel preferanser på hvordan vi vil det skal se ut inni, og slik jeg har skjønt det er dette ett problem med modul husene/ferdig husene. Innvendig vil vi heller ikke ha ett hus som ser billig ut innvendig, vi regner med å ha skippsgulvs parkett, fint bad og kjøkken. Vi har gode kontakter flere steder så vi kan få ting rimeligere enn butikk pris, men vi kan ikke bo oss ihel heller da vi ikke har noe super inntekt.

Han har ca 500 000 og jeg har 250 000, vi har 500 000 i EK, men vi håper at vi klarer å bygge drømmehuset :)

Skrevet

Problemet er at vi har endel preferanser på hvordan vi vil det skal se ut inni, og slik jeg har skjønt det er dette ett problem med modul husene/ferdig husene. Innvendig vil vi heller ikke ha ett hus som ser billig ut innvendig, vi regner med å ha skippsgulvs parkett, fint bad og kjøkken. Vi har gode kontakter flere steder så vi kan få ting rimeligere enn butikk pris, men vi kan ikke bo oss ihel heller da vi ikke har noe super inntekt.

Han har ca 500 000 og jeg har 250 000, vi har 500 000 i EK, men vi håper at vi klarer å bygge drømmehuset :)

Utfra dette innlegget ser det ikke ut som dere har råd til dette, spør du meg. Kanskje moderere seg litt? Kan ikke få alt man peker på skjønner du!

Anonymous poster hash: 1f3b5...84c

Skrevet

Utfra dette innlegget ser det ikke ut som dere har råd til dette, spør du meg. Kanskje moderere seg litt? Kan ikke få alt man peker på skjønner du!

Anonymous poster hash: 1f3b5...84c

wow, du hørtes ganske muggen ut? det er ingen av oss som peker på noen ting som helst, det er hva vi ønsker å ha i hjemmet vårt og ser på mulighetene for dette :) Vi regner med å legge mye egeninnsats i prosjektet men syns selvfølgelig det er greit å få tips og råd av mer erfarene på veien, om hvor man kan kutte kostnader. Hvis vi skal bygge ett hjem hvor vi ikke har økonomi til å gjøre det pent innvendig og utvendig dropper vi hele prosjektet :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...