AnonymBruker Skrevet 30. januar 2014 #1 Skrevet 30. januar 2014 Vi har en nydelig britisk korthår jente på halvannet år. Hun elsker å være ute, og siden hun var rundt ett år har hun foretrukket å være ute om natten. Selv om jeg syns det er stygt vær og vil holde henne inne, mjauer og mjauer hun ved døren og vil ut. På dagtid varierer det, noen dager ligger hun inne hele dagen, mens andre dager er hun ute i flere timer. Her vi bor blir det sjelden kaldere enn 5 minus, nå om dagen ligger det rundt null. Vi har kledd inn terassen slik at der er det helt tørt og helt vindtett, men den er ikke isolert, og gulvet er bare terasse med sprekker i, slik at det er ca like kaldt der som ute, minus regn, snø og vind. Der inne har hun et tykt ullteppe å ligge på i en stol, samt frisk vann stående. Vi har katteluke inn til denne terassen. Er det forsvarlig så lenge hun har ly for vinden og ligger på et ullteppe? Av og til ligger hun der når vi legger oss, og selv om jeg lukker opp døren og roper blir hun bare liggende, så det virker som hun trives godt der. Hun elsker å ligge og kikke ut gjennom glassdørene! Noen som vet om "cat chattering" er typisk for britisk korthår forresten? Hun tar helt av når hun ser fugler i vinduene! Anonymous poster hash: 7c5e2...36f
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2014 #2 Skrevet 30. januar 2014 Noen som vet om "cat chattering" er typisk for britisk korthår forresten? Hun tar helt av når hun ser fugler i vinduene! Anonymous poster hash: 7c5e2...36f Det er vel individuelt, og forekommer hos alle raser. Jeg har vanlig huskatt med litt skogkatt i, ene katten er helt gal på dette, de fire andre har aldri gjort det. 5 minus høres helt greit ut, når hun har ly med ull, og mulighet til å komme inn når hun vil. Vanligvis bør de bare være ute korte perioder fra 10 minus og ned, og ved 15 minus kan de få frostskader på poter og ører på ganske kort tid. Anonymous poster hash: cc856...e3a
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2014 #3 Skrevet 30. januar 2014 Det er vel individuelt, og forekommer hos alle raser. Jeg har vanlig huskatt med litt skogkatt i, ene katten er helt gal på dette, de fire andre har aldri gjort det. 5 minus høres helt greit ut, når hun har ly med ull, og mulighet til å komme inn når hun vil. Vanligvis bør de bare være ute korte perioder fra 10 minus og ned, og ved 15 minus kan de få frostskader på poter og ører på ganske kort tid. Anonymous poster hash: cc856...e3a Takk for konkrete råd! Greit å vite! Når vi har lagt oss har hun ikke mulighet til å komme inn siden luken går inn til terassen og ikke inn i huset. Men nærmer det seg 10 minus får vi holde henne inne selv om hun klager. Hva gjør dere som bor i kaldere deler av landet? Ts Anonymous poster hash: 7c5e2...36f
Gjest Lolita8 Skrevet 30. januar 2014 #4 Skrevet 30. januar 2014 (endret) Vet av mange som ikke bestandig får inn kattene sine, og de lager "kattehus"! :-) Kan lages veldig enkelt av en plastboks ol med madrass, fleece og ulltepper. Men ihvertfall så er det såppas "trangt" inni der at katta lett klarer å holde varmen ved lave temperaturer :-) Vanskelig å forklare! EDIT: Her er noe lignende. Endret 30. januar 2014 av Lolita8
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2014 #5 Skrevet 30. januar 2014 Vet av mange som ikke bestandig får inn kattene sine, og de lager "kattehus"! :-) Kan lages veldig enkelt av en plastboks ol med madrass, fleece og ulltepper. Men ihvertfall så er det såppas "trangt" inni der at katta lett klarer å holde varmen ved lave temperaturer :-) Vanskelig å forklare! EDIT: Her er noe lignende. Har sett kattehus av isopor, men dette så mye mer stabilt og holdbart ut! Kanskje vi skal få laget til noe slik der ute på terassen ts Anonymous poster hash: 7c5e2...36f
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2014 #6 Skrevet 30. januar 2014 Hva med å skaffe katteluke, så slipper dere å risikere sovne gjennom -20 og finne en død katt utenfor ytterdøra.Anonymous poster hash: 628b8...0f0
Majott Skrevet 30. januar 2014 #7 Skrevet 30. januar 2014 Vi har hatt katt i mange år, og vi har han inne om natta når det er kaldt ute. Dvs kaldere enn -5 grader. Høres ut som katten deres har det bra, og selv velger å være ute i den temperaturen dere har. Regner også med at han kjenner til deres rutiner, og skjønner at han blir ute lenge på det tidspunktet dere legger dere. Det har han lært av erfaring. Om dere vet at det blir væromslag, og det meldes kaldt vært, kan dere jo ta han inn.
Fame Skrevet 30. januar 2014 #8 Skrevet 30. januar 2014 Jeg har katter selv og jeg slipper ALDRI katten min ut om natta eller når jeg er på jobb. Spesielt ikke om vinteren. De fryser og har ikke godt av å være ute i altfor mange timer. Han maser han og, men hvis jeg skal legge meg eller på jobb så får han bare være fornøyd med å være inne. Streng mamma.
daemonia Skrevet 30. januar 2014 #9 Skrevet 30. januar 2014 De kattene jeg har hatt har vært håpløse å ha inne om de først har bestemt seg for at de vil ut. Jeg har laget soveplass ute til dem i trekasser med gode varme tepper inni slik at de har hatt et varmt og behagelig gjemmested om det har blitt for kaldt.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2014 #10 Skrevet 30. januar 2014 Hva med å skaffe katteluke, så slipper dere å risikere sovne gjennom -20 og finne en død katt utenfor ytterdøra.Anonymous poster hash: 628b8...0f0 Katten vår er en notorisk jeger og lystmorder, så jeg vil ikke ha døde (eller halvdøde) fugler og mus inn, derfor er luken inn til den innglassede terassen og ikke inn i selve huset. Det er stort sett ikke kaldere enn 5 minus her, og den ene gangen i året det blir kaldere enn 10 minus holder vi henne nok inne om natten. Det blir ikke 20 minus over natta her om det ikke er varslet først. Tror vi satser på en isolert kasse kanskje som foreslått over her, da har katten en ekstra plass å varme seg om hun fryser. ts Anonymous poster hash: 7c5e2...36f 1
Aurora M. Skrevet 30. januar 2014 #11 Skrevet 30. januar 2014 Jeg ville ikke hatt katten ute om natten hvis jeg var deg. Ikke pga kulden, for det synes jeg dere har løst ganske bra. Men det er slik at bortimot 90% av alle katter som forsvinner, blir påkjørt og skadet, jaget av andre katter og utsatt for annen elendighet, blir det om natten. Det er en myte at katter er nattedyr. Katter er skumringsdyr, dvs. tidlig morgen og sen kveld, for det er da jaktforholdene er best. At hun vil ut om kvelden og ser ut til å like å ligge ute om morgenen, betyr nødvendigvis ikke at hele natten har vært like grei.. Det er mange "villkatter" (hjemløse) rundt oss som vi ikke ser på dagtid. Disse kommer fram i skjul av mørket på leting etter mat, og lusker gjerne nært husene. De "høvler over" de tamkattene de måtte møte fordi de er en trussel mot matttilgangen deres. Ukastrerte hanner (tamkatter) som reker ute nattestid er en annen ting. En liten kastrert huspus har dessverre lite å stille opp med i forhold til en som er desperat. Flykter hun inn på verandaen, blir hun bare trengt opp i et hjørne, og det er verre enn verst.. Rev, grevling (og kanskje større dyr som gaupe) lusker rundt på nattestid. Rev og grevling er det mye av, stort sett hvor enn du bor i landet. Som oftest kommer kattene seg unna, men blir de redde betyr at de løper og løper og løper... Brått har de løpt for langt, er kommet på fremmed territorie, og så har du det gående.. Når det gjelder påkjørsler er det opplagt at det er vanskeligere både for bilfører og katt om natten. Det er mørkt, og i tillegg blir kattene blendet av billysene. Av katter som av en eller annen grunn legger ut på langtur og ikke kommer hjem igjen, tilhører majoriteten katter som er ute om natten. Det kan skyldes at de blir skremt (som nevnt over), og/eller at de "feilberegner". Om natten er det stille og mørkt. De vandrer avgårde, nysgjerrige og fulle av jaktlyst, til det de anser for å være et fredelig område, og vet ikke at når morgenen kommer, lysene tennes, folk og fe (og hunder) våkner og trafikken starter, så er det skumlere en skumlest og veien fra er slett ikke like trygg som veien til.. Så går de gjerne litt lengre.. eller de gjemmer seg i en åpen garasje som snart blir lukket igjen. M.a.o : Pus har det best inne om natten! Selvsagt vil hun være svært uenig med deg i starten, og det vil hun gi klart og tydelig uttrykk for. Men får hun nok stimuli i løpet av dagen, både ved å oppfordres til å være ute, og gjennom lek (gjerne rett før sengetid), kommer hun snart inn i vanen. Så det er herved min klare og varme anbefaling!
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2014 #12 Skrevet 30. januar 2014 Flykter hun inn på verandaen, blir hun bare trengt opp i et hjørne Det kommer vel an på katteluken. Vi har katteluke inn til boden som leser chip'en til pus. På den måten slipper ikke andre inn, og det har hun skjønt. Før vi fikk den hendte det at hun rømte, men det har hun ikke gjort en eneste gang siden hun fikk luken. Ellers er jeg enig i mye av det du skriver. Anbefaler TS å lage et lite hi eller isolert kasse til pus på verandaen. Anonymous poster hash: cd18b...cbc
Aurora M. Skrevet 30. januar 2014 #13 Skrevet 30. januar 2014 Det kommer vel an på katteluken. Vi har katteluke inn til boden som leser chip'en til pus. På den måten slipper ikke andre inn, og det har hun skjønt. Før vi fikk den hendte det at hun rømte, men det har hun ikke gjort en eneste gang siden hun fikk luken. Ellers er jeg enig i mye av det du skriver. Anbefaler TS å lage et lite hi eller isolert kasse til pus på verandaen.Anonymous poster hash: cd18b...cbc Selvsagt blir det noe annet med luke med chipleser! Men det er enda så få som har det, og siden TS ikke har luke helt inn i huset, så regnet jeg nesten med at hun ikke hadde den sorten. Jeg har også hørt mange ha problemer med disse lukene med chipleser, men det gjelder kanskje ikke alle sorter.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2014 #14 Skrevet 30. januar 2014 Selvsagt blir det noe annet med luke med chipleser! Men det er enda så få som har det, og siden TS ikke har luke helt inn i huset, så regnet jeg nesten med at hun ikke hadde den sorten. Jeg har også hørt mange ha problemer med disse lukene med chipleser, men det gjelder kanskje ikke alle sorter. Vi har luke med chip, så det er ikke noe problem. Vil ikke at alle nabolagets katter skal flytte inn i vinterhagen vår... Ellers er det viktige og gode poeng du kommer med når det gjelder å være ute om natten. Allikevel har vi valgt å la henne slippe ut frem til nå når hun maser intenst, ellers er det lite fred å få for husfolket når vi skal sove. Jeg vet vi tar sjangser når vi gjør det, men slipper henne likevel ut når hu så tydelig vil ut. Vi er begge nattdyr og ekstreme b-mennesker, så vi er gjerne og roper henne inn kl 1 om natten etter å ha vært ute noen timer. Selv om hun er rett utenfor huset eller i vinterhagen (der hun kommer inn via luken) er det ikke alltid hun vil inn. ts Anonymous poster hash: 7c5e2...36f
Kjempeliten Skrevet 30. januar 2014 #15 Skrevet 30. januar 2014 Takk for konkrete råd! Greit å vite! Når vi har lagt oss har hun ikke mulighet til å komme inn siden luken går inn til terassen og ikke inn i huset. Men nærmer det seg 10 minus får vi holde henne inne selv om hun klager. Hva gjør dere som bor i kaldere deler av landet? TsAnonymous poster hash: 7c5e2...36f Vi har aldri tvunget katten vår til å være inne annet enn etter operasjoner og sånt, det blir noe helvetes rabalder. Så han har vært ute i ganske mye minus. Han er ganske gammel nå da, og holder seg for det meste inne, men da han var yngre så var han mer ute enn inne, gjerne om vinteren også. Det gikk greit det altså, han lever jo enda og har ikke fått skader av det. Han er en svær langhåra katt da, god isolasjon! Men alltid hatt litt tak og tepper utendørs også. Vi har en annen katt og som er en del yngre, og selv om han er langhåra så trives han ikke så godt ute som den andre. Så da "tvinger" vi han gjerne til å være inne noen ganger siden vi vet at han vil inn igjen om kort tid uansett. Men han maser ikke om å gå ut heller. Så da går det greit. Så det er jo litt forskjell!
Aurora M. Skrevet 31. januar 2014 #16 Skrevet 31. januar 2014 Vi har luke med chip, så det er ikke noe problem. Vil ikke at alle nabolagets katter skal flytte inn i vinterhagen vår... Ellers er det viktige og gode poeng du kommer med når det gjelder å være ute om natten. Allikevel har vi valgt å la henne slippe ut frem til nå når hun maser intenst, ellers er det lite fred å få for husfolket når vi skal sove. Jeg vet vi tar sjangser når vi gjør det, men slipper henne likevel ut når hu så tydelig vil ut. Vi er begge nattdyr og ekstreme b-mennesker, så vi er gjerne og roper henne inn kl 1 om natten etter å ha vært ute noen timer. Selv om hun er rett utenfor huset eller i vinterhagen (der hun kommer inn via luken) er det ikke alltid hun vil inn. ts Anonymous poster hash: 7c5e2...36f Åja! Der gjettet jeg altså feil! Ellers så er de jo ekstreme vanedyr vet du. Så har de først vennet seg til å få gå ut om kvelden, er det ikke gjort på en natt å snu det. Du har ikke mulighet til å sette inn luke i en verandadør el.lign. da, slik at hun kan velge om hun vil være inne eller i vinterhagen? Det ville jo være ideelt! Kanskje er det nok "ute" for henne. Pusina mi har tilgang til terrassen om natten, og er fornøyd med den løsningen. Men som sagt, gammel vane vond å venne..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå