AnonymBruker Skrevet 30. januar 2014 #1 Skrevet 30. januar 2014 Jeg holder på med en fyr som har to store hunder. Han har et litt annerledes hundehold enn meg. Han klapper f.eks sjeldent hundene sine, kun når de er veldig flinke eller når han ønsker. Han roser de sjeldent hvis de gjør som de får beskjed om. Jeg sitter gjerne og koser og klapper vel så lenge og hundene har blitt glade i meg for det, men de oppfører seg veldig annerledes mot meg, ettersom at jeg ikke er så streng som han. Han er streng og kan finne på å ta hundene, mens jeg bruker mer stemmen og ros når de gjør som jeg vil. Han har ikke sagt noe på det, men jeg ser at han reagerer på hvordan jeg ser på hundene hans i forhold til hva han gjør. I går lagde han middag og da satt jeg med hodet til den ene i fanget og koste med den. Han synes de maser om kos når de får kos, og derfor koser han ikke. Kan det fungere for hundene å ha to såpass forskjellige "eiere" hvis vi skulle f.eks flyttet sammen? Han er streng, og klapper sjeldent, jeg er mer snill og koser og roser en del (bortsett fra hvis de ikke oppfører seg). Vi er ikke uenige så det kan bli et problem oss i mellom, men jeg er bare redd det kan bli forvirrende for hundene? Anonymous poster hash: 81e1e...b8f
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2014 #2 Skrevet 30. januar 2014 Og når dere evt. har flyttet sammen, kommer han til å bli slik mot deg også kanskje? En fyr som ikke liker for mye kos fordi dama kan bli mere kosemasete da? Anonymous poster hash: 20482...63c
King in the North Skrevet 30. januar 2014 #3 Skrevet 30. januar 2014 Og når dere evt. har flyttet sammen, kommer han til å bli slik mot deg også kanskje? En fyr som ikke liker for mye kos fordi dama kan bli mere kosemasete da?Anonymous poster hash: 20482...63c Huh? Mannen disiplinerer hundene på en måte som funker. Skal man kosemose og gi godis til hundene til enhver anledning blir de uregjerlige og lite morsomme å ha med å gjøre. 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2014 #4 Skrevet 30. januar 2014 Nei han er ekstrem på kosingen når det gjelder meg. Han er helt på knærna, og vil helst sitte på fanget halve dagen Så det er jeg ikke bekymret for. Anonymous poster hash: 81e1e...b8f
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2014 #6 Skrevet 30. januar 2014 Huh? Mannen disiplinerer hundene på en måte som funker. Skal man kosemose og gi godis til hundene til enhver anledning blir de uregjerlige og lite morsomme å ha med å gjøre. Det er ikke slik at jeg stapper bikkjene fulle av godis altså, ei heller at jeg ikke har grenser og regler. Hopper de, får de tilsnakk. De skal sitte når jeg tar av båndet. Selv om jeg ikke tar bikkja og selv om jeg koser de betyr det jo ikke at de blir uregjerlige. Jeg har selv en meget godt oppdratt hund uten å ha tatt i han en eneste gang. Jeg er for gjensidig respekt, klare grenser og kjærlighet i oppdragelse av hund. Og gjør hunden noe riktig, skal den selvfølgelig få ros for det, for da øker sannsynligheten for at adferden gjentar seg. Anonymous poster hash: 81e1e...b8f 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2014 #7 Skrevet 30. januar 2014 "Mannen disiplinerer hundene på en måte som funker."Har noen spurt hundene om hva de helst foretrekker? Anonymous poster hash: 20482...63c 3
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2014 #8 Skrevet 30. januar 2014 Og så det er sagt: Han er fryktelig glad i de. Og han ønsker de bare godt. Vi har bare litt forskjellig syn på hund og ting. Som mange hundeeiere har. Og jeg lurer på hvordan det vil påvirke hundene i det lengre løp. Anonymous poster hash: 81e1e...b8f
King in the North Skrevet 30. januar 2014 #9 Skrevet 30. januar 2014 Det er ikke slik at jeg stapper bikkjene fulle av godis altså, ei heller at jeg ikke har grenser og regler. Hopper de, får de tilsnakk. De skal sitte når jeg tar av båndet. Selv om jeg ikke tar bikkja og selv om jeg koser de betyr det jo ikke at de blir uregjerlige. Jeg har selv en meget godt oppdratt hund uten å ha tatt i han en eneste gang. Jeg er for gjensidig respekt, klare grenser og kjærlighet i oppdragelse av hund. Og gjør hunden noe riktig, skal den selvfølgelig få ros for det, for da øker sannsynligheten for at adferden gjentar seg. Anonymous poster hash: 81e1e...b8f Jeg har i alle fall opplevd hunder som blir uregjerlige når de må forholde seg til vidt forskjellige folk når det gjelder disiplinen. 2
King in the North Skrevet 30. januar 2014 #10 Skrevet 30. januar 2014 "Mannen disiplinerer hundene på en måte som funker." Har noen spurt hundene om hva de helst foretrekker? Anonymous poster hash: 20482...63c Blir vanskelig å finne ut det desverre, og dermed har det lite å gjøre med hva som faktisk fungerer
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2014 #11 Skrevet 30. januar 2014 Jeg holder på med en fyr som har to store hunder. Han har et litt annerledes hundehold enn meg. Han klapper f.eks sjeldent hundene sine, kun når de er veldig flinke eller når han ønsker. Han roser de sjeldent hvis de gjør som de får beskjed om. Jeg sitter gjerne og koser og klapper vel så lenge og hundene har blitt glade i meg for det, men de oppfører seg veldig annerledes mot meg, ettersom at jeg ikke er så streng som han. Han er streng og kan finne på å ta hundene, mens jeg bruker mer stemmen og ros når de gjør som jeg vil. Han har ikke sagt noe på det, men jeg ser at han reagerer på hvordan jeg ser på hundene hans i forhold til hva han gjør. I går lagde han middag og da satt jeg med hodet til den ene i fanget og koste med den. Han synes de maser om kos når de får kos, og derfor koser han ikke. Kan det fungere for hundene å ha to såpass forskjellige "eiere" hvis vi skulle f.eks flyttet sammen? Han er streng, og klapper sjeldent, jeg er mer snill og koser og roser en del (bortsett fra hvis de ikke oppfører seg). Vi er ikke uenige så det kan bli et problem oss i mellom, men jeg er bare redd det kan bli forvirrende for hundene? Anonymous poster hash: 81e1e...b8f Hvis dere klarer å enes om oppdragelsen, så er det det viktigste tror jeg. Hundene trenger både en som er streng og en som er snill, mener jeg. Har selv vokst opp med foreldre som var forskjellige mot hundene på den måten. Det høres ut som at du bruker positiv trening mens han bruker "tradisjonell hundeoppdragelse". Jeg må selv innrømme at jeg er mest tilhenger av positiv trening. Men det er viktig å være konsekvent også. Blir det et problem, så hvorfor ikke gå på et dressurkurs sammen? Da kan dere begge lære dere noen nye triks og ta det til neste nivå sammen. Anonymous poster hash: 8cbbf...220
Majott Skrevet 30. januar 2014 #12 Skrevet 30. januar 2014 Jeg har to store hunder selv, den ene av en rase som ikke er kjent for å være enkel, hun har mye vakt/vokt i seg. Ser at de har et stort behov for kos og nærhet, på linje med det barn har. De får så mye kos og nærhet de vil ha, og er samtidig velfungerende og greie hunder i alle sammenhenger. Legger jeg meg på gulvet, kommer de og legger seg tett inntil meg. Sitter jeg i stolen, kommer de og vil bli kost med. Kan sitte foran meg i evigheter mens de blir klappet på. De sier fra når de trenger kos, og for meg er det en av godene med å ha hund, det at de liker og vil ha nærhet. Hunder "maser" om kos fordi de trenger det. Kos øker også tilknytning til eier, og vilje til samarbeid med eier. Jeg tror også at nærhet og kos øker eiers følelser for hunden sin. Det er aldri galt å gi kjærlighet. Dyr trenger også å føle seg elsket. Det går fint an å kose mye, og samtidig kunne oppdra hunder. Det er ingen motsetning der. Hunder blir ikke uregjerlige av kos og godis i seg selv, men det er klart at det trengs oppdragelse i tillegg. 3
Majott Skrevet 30. januar 2014 #13 Skrevet 30. januar 2014 Når det gjelder dere to, og hvordan hundene oppfatter og er mot dere, så vil dere kanskje oppleve forskjeller. Du må inn på banen når det gjelder å opprettholde regler, dvs du må også kreve de samme reglene som han gjør. Er du uenig i noen av disse, så bør dere komme fram til et kompromiss. Hundene vil ikke ha mindre respekt for deg fordi du koser med dem. Men du skaper nok litt forvirring hvis du f.eks lar dem komme opp i sofaen når de ikke har fått lov til det tidligere. Gjør du det, kan det også lett bli en konflikt mellom deg og kjæresten din. Hunder tilpasser seg lett ulike personer, og oppfører seg ulikt utfra hvem de er sammen med. Mine hunder går alltid pent i bånd når jeg går tur med dem, mens de IKKE gjør det når mannen eller andre går tur. Det er fordi de ikke gjør det samme som jeg gjør, og som hundene er vant til. De tror at de bare kan gå tur, og at hundene skal oppføre seg på samme måte som de gjør med meg, uten å gjøre noe selv. Når jeg går tur med dem etterpå, oppfører de seg som de alltid har gjort med meg, de går pent i bånd. Så hunder slutter ikke å ha gode vaner/oppførsel sammen med eier selv om andre ikke har samme krav/metoder. Jeg synes man undervurderer hunder veldig om man tror at kos og nærhet i seg selv fører til at hundene blir uregjerlige. Også dette med å gi godbiter. Jeg bruker godbiter mye i mitt arbeid med hundene. Det er en god motivasjon for dem, samt at de får en bekreftelse på at de har gjort noe bra. Bruker ikke godbiter uten at jeg vil noe med det. Ros funker også, men godbiter topper det i motivasjonsfaktor, særlig om man skal lære hunden noe nytt eller gjøre noe den er skeptisk til. 1
Gjest Skrevet 30. januar 2014 #14 Skrevet 30. januar 2014 At han er streng og tar hundene hadde nå vært en dealbreaker for meg og ville vært meget skeptisk. Gjør han det samme på dine hunder? Vil han begynne å gjøre det på dine hunder?
Gjest Akiko Skrevet 30. januar 2014 #15 Skrevet 30. januar 2014 Vi får håpe han ikke behandler unger likedan.. 1
bundy Skrevet 30. januar 2014 #16 Skrevet 30. januar 2014 Jeg har i alle fall opplevd hunder som blir uregjerlige når de må forholde seg til vidt forskjellige folk når det gjelder disiplinen. Det har jeg også. Skal nevnes at jeg har en disipllinært hund selv. TS: Følg hannes regler, de reglenene hundene er vant til.
Cathrine88 Skrevet 30. januar 2014 #17 Skrevet 30. januar 2014 At han er streng og tar hundene hadde nå vært en dealbreaker for meg og ville vært meget skeptisk. Gjør han det samme på dine hunder? Vil han begynne å gjøre det på dine hunder? Helt enig. Det vitner om et syn på dyr som jeg rett og slett ikke kunne ha levd med. 2
bundy Skrevet 30. januar 2014 #18 Skrevet 30. januar 2014 Helt enig. Det vitner om et syn på dyr som jeg rett og slett ikke kunne ha levd med. Så hvis han ikke tillater at hundene stjeler mat fra bordet, tigger og hopper opp i sofaen så er det en dealbreaker? 3
Gjest Lolita8 Skrevet 30. januar 2014 #19 Skrevet 30. januar 2014 Jeg var i et forhold hvor det ble helt forskjellige syn på hunden og hundehold. Jeg er for positiv opplæring, mens han var mer som denne mannen din. Det er slutt nå, for å si det slik. Jo mer glad en blir i hundene, jo verre er det å se at de blir oversett og kjeftet på for hver minste lille ting. Og jo mer han gjør dette, jo mer uattraktiv blir han. Tro meg. Og jeg lar IKKE hunden stjele mat, tigge eller være i sofaen. Det er forskjell på det å være urimelig, og det å ha satt noen grenser fra begynnelsen av.
Cathrine88 Skrevet 30. januar 2014 #20 Skrevet 30. januar 2014 (endret) Så hvis han ikke tillater at hundene stjeler mat fra bordet, tigger og hopper opp i sofaen så er det en dealbreaker? Hvor har jeg skrevet det? Problemet er at han 'tar' hundene og lar være å rose eller vise dem kjærlighet. Det ville forresten vært en dealbreaker for meg hvis han nektet dem å være i sofaen. Endret 30. januar 2014 av Cathrine88 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå