Babel80 Skrevet 30. januar 2014 #1 Skrevet 30. januar 2014 Da har jeg fått beskjed fra gynekologen om at jeg får henvisning til en fertilitetsklinikk pga manglende eggløsning, også etter noen kurer med Pergotime. Kan noen fortelle meg litt om hva jeg har i vente? Da tenker jeg ikke bare på det medisinske men også det praktiske. Jeg er utenlandsk statsborger og har ikke bodd her lenge nok - og i tillegg er jeg nesten aldri syk - til å ha opparbeidet mye erfaring med det norske helsevesenet. Nærmeste fertilitetsklinikk er cirka 550 km unna, så jeg regner med at det blir en del reising. Jeg har hørt og lest litt om pasientreiser, men det blir jo lite konkret. Jeg skulle så gjerne høre noen erfaringer og tips, men gruer meg litt til å ringe dem eller spørre bekjente. I tillegg så lurer jeg litt på det økonomiske. Jeg vet at vi ikke får dekket alt av reiser, opphold og medisiner, men er det noen her som kan si litt om det? Vi har opparbeidet oss samme rettigheter som nordmenn, i og med at vi har varig oppholdstillatelse, faste fulltidsjobber, og skatter til Norge. Blir dette veldig kostbart?
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2014 #2 Skrevet 30. januar 2014 Du kan reise med kollektivtransport, ta vare på alle kvitteringer/billetter. Og send de inn. Dette får dere informasjon om hvis du spør på sykehuset når du skal dit! :-) Anonymous poster hash: 9ae9d...d82
Strix Skrevet 30. januar 2014 #3 Skrevet 30. januar 2014 Ja, det blir fort kostbart. Reisen betaler du kun egenandel for hver vei(du må legge ut for alle kostnader, ta vare på kvitteringer, bekreftelse fra sykehus og sende inn til pasientreiser), og så må dere se om dere får innvilget at mannen er nødvendig følge så han også bare må betale egenandel. Det pleier å gå bra. Jeg hadde ikke klart meg på egenhånd f.eks etter uttak på sykehuset. Når det gjelder overnatting dekker de inntil en viss sum/natt mener jeg å huske. Er noen år siden vi ble ferdige med våre forsøk i det offentlige. I det offentlige betaler du en egenandel for behandlingen, en bitteliten sum, og så må du kjøpe medisiner. Det varierer veldig hvor mye medisiner ulike kvinner må ha til sine forsøk. Noen bruker 5 000, noen 10 000, noen 15 000,-/stk. Ta uansett var på alle kvitteringene, dersom dere passerer 15 000,- i medisiner på i løpet av 3 ivf/icsi-forsøk(ink.ev.cryoforsøk) så får dere refundert det som er over 15 000,- fra Helfo. Det står mye god info på både pasientreiser og Helfo sine sider. HO pasientreiser har jeg møtt veldig forskjellige folk. Måtte til og med informere noen om deres eget opplegg da vedkommende ikke kunne det selv. Men hos Helfo har jeg bare møtt veldig flinke mennesker. Lykke til. Har du flere konkrete spm. er det bare å spørre
Babel80 Skrevet 30. januar 2014 Forfatter #4 Skrevet 30. januar 2014 (endret) Hei og takk AB Gjelder det også når jeg/vi må ta fly og overnatte der? Vi betaler selv og så får vi refundert hele beløpet? Noen som har gått gjennom det samme og har lyst til å dele erfaringene sine? Endret 30. januar 2014 av Babel80
Babel80 Skrevet 30. januar 2014 Forfatter #5 Skrevet 30. januar 2014 Tusen takk Strix! Her var det mye god informasjon Helfo sine sider har jeg ikke sett på ennå, det skal jeg gjøre, takk for tipset. Å, det hadde vært så greit å få ta med mannen min på turene! Jeg kan tenke meg at det føles veldig sårbart og ensomt å dra alene. Kan hende det blir lettere etterhvert men akkurat nå føler jeg at dette er stort... Beløpene som du nevner, gjelder det også 'bare' hormoner (hvis de skulle bestemme seg for å prøve det først) eller IUI? Jeg vet jo ikke hva de kommer til å gjøre en gang...
Strix Skrevet 3. februar 2014 #6 Skrevet 3. februar 2014 Tusen takk Strix! Her var det mye god informasjon Helfo sine sider har jeg ikke sett på ennå, det skal jeg gjøre, takk for tipset. Å, det hadde vært så greit å få ta med mannen min på turene! Jeg kan tenke meg at det føles veldig sårbart og ensomt å dra alene. Kan hende det blir lettere etterhvert men akkurat nå føler jeg at dette er stort... Beløpene som du nevner, gjelder det også 'bare' hormoner (hvis de skulle bestemme seg for å prøve det først) eller IUI? Jeg vet jo ikke hva de kommer til å gjøre en gang... Akkurat det med IUI etc. har jeg ikke erfaring med så medisinrefusjon etc. i et sånt tilfelle vet jeg ikke noe om. Når du skruver "bare" hormoner hva tenker du på da? De offentlige forsøkene jeg har hatt(med uttak) har innebært smertestillende morfin(og obligatorisk inntak av beroligende) samt at jeg har hatt litt vondt for å gå etterpå pga. ekstrem øm mage/underliv. Dette er såklart individuelt. Men jeg kan ikke kjøre bil samme dagen, må overnatte på hotell og uten mannen hadde jeg neppe klart å bære en sekk med klær/toalettsaker selv engang.. Da føles det helt nødvendig å ha med noen som kan gjøre nettopp det, og kjøpe mat som jeg kan spise på hotellrommet og bare se etter meg når jeg er såpass gåen. Samtidig som det følelsesmessige oppi det hele spiller en rolle. Må legge til igjen at dette er veldig individuelt(ønsker ikke å skremme noen!!) og at ved mine uttak i utlandet så har jeg faktisk kunne gå på egen hånd fra klinikken da de har brukt en annen type smertestillende og muligens vært dyktigere(?) på uttak...
Babel80 Skrevet 13. februar 2014 Forfatter #7 Skrevet 13. februar 2014 Hei igjen og beklager sent svar. Jeg har vært borte en stund, men det var 'godt' å lese om dine erfaringer - alt hjelper jo å danne meg et bilde av hva jeg har i vente. Og at mannen bør være med av medisinske grunner, selv om han ønsket det i utgangspunktet uansett. Da blir nok ikke det et problem når vi skal bestille via pasientreiser. Jeg har også lest litt på helfo sine sider og på nettsidene til de diverse kvinneklinikkene, så takk for tipset. Jeg ble henvist til Tromsø, men fikk i går høre at vi kanskje kan få en første partime (samtale og noen enkle prøver) en gang ut på høsten...(hva?!). Så da har jeg tatt kontakt med både klinikken i Trondheim og med gynekologen og fått henvisning dit i stedet. Ventelistene der er tydeligvis mye kortere. Vi har holdt på en stund allerede uten at noe har fungert for oss, så hvorfor vente over et halvt år for å kunne starte forfra... Med "bare hormoner" mente jeg at det fortsatt er en mulighet for at de vil prøve å få kroppen i gang ved hjelp av hormoner og uten IUI/IVF/ICSI. Jeg vet jo ikke hva de bestemmer seg for, selv om gynekologen anbefalte IVF. Men vi får nu se hvor mye vi får dekket i det tilfellet. Jeg vil bare komme i gang nå, det økonomiske får vi nok på stell.....
Babel80 Skrevet 17. februar 2014 Forfatter #8 Skrevet 17. februar 2014 Hvordan fungerer det forresten med pasientreiser? Jeg leste på deres nettside at jeg har en egenandel på 130kr per person hver vei hvis jeg reiser til Tromsø (bor i Nordland, så faller under region Helse Nord) og 400kr per person hver vei hvis vi drar til Trondheim. Det er nesten like langt fra der jeg bor til begge disse klinikkene og ventelista i Trondheim skal være kortere. Noen her som har peiling på dette? Og hva ville dere ha gjort? Blir det mye reising så blir det jo også mye penger, men jeg vet jo ikke jeg...
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2014 #9 Skrevet 17. februar 2014 Helt utrolig at dere får reise og opphold dekket. Jeg er syk får ikke dekket transport til behandling en gang.. Anonymous poster hash: c0470...4c2 1
Babel80 Skrevet 17. februar 2014 Forfatter #10 Skrevet 17. februar 2014 Huffda, men det skal du jo få! Har du sjekket med kommunen/helfo? En liten egenandel er jo alt du skal betale selv dersom behandlingen finner sted etter henvisning og i det offentlige? Håper det ordner seg for deg!
Strix Skrevet 22. februar 2014 #11 Skrevet 22. februar 2014 (endret) Hvordan fungerer det forresten med pasientreiser? Jeg leste på deres nettside at jeg har en egenandel på 130kr per person hver vei hvis jeg reiser til Tromsø (bor i Nordland, så faller under region Helse Nord) og 400kr per person hver vei hvis vi drar til Trondheim. Det er nesten like langt fra der jeg bor til begge disse klinikkene og ventelista i Trondheim skal være kortere. Noen her som har peiling på dette? Og hva ville dere ha gjort? Blir det mye reising så blir det jo også mye penger, men jeg vet jo ikke jeg... Det er som regel litt venting i det offentlige. Det stemmer at man har en egenandel på 130,- ved nærmeste sykehusvalg og 400,- om man benytter fritt sykehusvalg. Dette er noe man selv må regne på. Men akkurat den delen sammenlignet med hva medisiner etc. koster er nesten bare til å flire av. Vi har brukt over 200 000,- på behandlinger (offentlig og privat, reiser, medisiner, overnatting mm.). Dere må selv finne ut hva som passer dere. Noen går rett til det private for å slippe ventetiden også, noen har ikke råd til mer enn de offentlige forsøkene. Trodde ikke klinikkene på sykehusene drev så mye med "bare" hormonstimulering, det trodde jeg gyn. som regel tok seg av. Endret 22. februar 2014 av Strix
Gjest Tekola Skrevet 5. november 2015 #12 Skrevet 5. november 2015 Ryddet i henhold til reglene:* Krenkende, hetsende eller injurierende utsagn. Det er ikke tillatt å spre rykter gjennom vårt forum, eller spekulere rundt årsaks-sammenhenger man ikke kjenner, når dette vurderes å være til skade for den omtalte part.Tekola, admin.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå