Gå til innhold

lønnsgarantifondet og feriepenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har erfaring fra lønnsgarantifondet, en filial av bedriften er slått konkurs å der gikk alle feriepengene våre i konkursboet... vi har søkt dette fondet å venter på tilbakemelding på hva som skjer! har lest det kan ta opptil 6 mnd for vi får disse pengene utbetalt, å klart det passer j... dårlig da familien har planlagt denne ferien for 2 år siden og vi reiser i Mai!!! Jeg leste det gikk an å be nav om forskudd på disse pengene men det blir jo aaaldri godkjent!

er det noen som komme med innspill til hva jeg kan gjøre?

Anonymous poster hash: 50c45...194
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen som har erfaring fra lønnsgarantifondet, en filial av bedriften er slått konkurs å der gikk alle feriepengene våre i konkursboet... vi har søkt dette fondet å venter på tilbakemelding på hva som skjer! har lest det kan ta opptil 6 mnd for vi får disse pengene utbetalt, å klart det passer j... dårlig da familien har planlagt denne ferien for 2 år siden og vi reiser i Mai!!! Jeg leste det gikk an å be nav om forskudd på disse pengene men det blir jo aaaldri godkjent!

er det noen som komme med innspill til hva jeg kan gjøre?

:hug:

Ikke lett, det der.

Jeg kan ikke nok om lønnsgarantifondet, men håper noen andre kan svare på det.

Inntil videre må du nok bare skru forbruket ned i minste mulige, og spare hver krone som kan spares.

Du finner en del tips på pengevett.com

Skrevet

Har faktisk vært med på to konkurser.. Den første gangen hadde ikke bedriften midler til å betalt ut hverken lønn eller feriepenger, der tok det omtrent 1 mnd å få lønn for det vi faktisk hadde jobbet, ca. 2 mnd å få lønn ut oppsigelsestiden og 5 mnd før feriepengene var på plass.

Denne gangen forespeiler bobestyrer at lønn vil være utbetalt om 2-3 uker og resterende krav, inkludert feriepenger om 1 1/2 mnd.

Skrevet

ok så da er det bare å belage seg på et halvt års ventetid til feriepengen kommer...awsome..

bedriften har heller ikke midler for å utbetale feriepenger... men et dumt spørsmål, bobestyrer, er det advokaten eller arbeidsgiver?

Skrevet

Bobestyrer er advokaten.

Det kan jo hende det tar kortere tid, men litt risky å basere en ferie i mai på feriepenger, er det ikke? Nav kan forskuttere, men etter det jeg har forstått er det helst bare lønn de vil utbetale - og ikke feriepenger. Sitter midt i det selv, har ikke fått lønn på en god stund og håper det skjer noe snart!

Skrevet

det er det som er så surt, ferien har vært planlagt i 2 år... men tenkte det samme kansje jeg kan høre om "forskudd" fra NAV.. åå det er så frustrerende, vet det er flere på jobb som ikke er interessert i ferie hvis de ikke får feriepenger, hvem gidder å gå på ferie å ha NADA penger??

Skrevet

Ikke glem at lønnsgarantifondet så absolutt ikke dekker alt da.

Heller ikke alt av feriepenger og lønn, om man overgår en viss sum. (tror det er 2G)

Her er det klare regler og tidsfrister, som må holdes...osv.

Så husk å tenke tidsfrister og være raskt ute med krav.

Det er også begrensinger i pensjonstilgodehavende bilordninger, bredbåndstilknytningog lignende som derfor normalt falle utenfor ordningen.

Skrevet (endret)

Hei TS

Jeg jobber med lønnsgaranti i det daglige - ikke hos NAV, men hos et advokatfirma.

NAV Lønnsgaranti operer med ca 1-3 måneders behandlingstid ved enkle krav og opp til 6+ måneder på 'vanskelige krav'. Hvis det kun er søkt om feriepenger går dette under 'enkelt' krav og burde dermed gå forholdsvis raskt. Det er vanskelig å få forskuttert feriepenger fra NAV, men du har jo krav på dagpenger (så fremt du oppfyller kravene for dette)

Du har for øvrig også krav på lønn for oppsigelsesmåneden din.

Jo raskere du får inn et komplett A-skjema (regner med at du har fått dette fra bostyreren i konkursboet) til behandling hos bostyrer, jo raskere går det. Husk å legg ved dokumentasjonen du har (lønnsslipper, lønns- og trekkoppgave, arbeidskontrakt mv.). Jo mer komplett søknaden din er jo raskere vil behandlingen som regel være.

Har du andre spørsmål kan du bare sende meg en PM :)

Endret av troikaen
  • 2 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

har fått vedtak fra nav(lønnsgarantifondet) og pengene er overført til bostyrer, noen som vet hvor langtid det tar før pengene er på min konto? har prøvd å kontakte advokaten, men h.n gir meg ikke tilbakemelding...

ts..

Skrevet

Bostyrer burde vel kunne utbetale pengene relativt kjapt om de er overført fra NAV? Kan ikke helt se hva han skal ruge på pengene for - saken er vel klar om NAV har overført beløpet?

---

Har fått en del av pengene fra bostyrer for en stund siden, men mangler fremdeles lønn ut oppsigelsestiden, dette er overført NAV. Lurer på hvor lenge jeg skal vente..

AnonymBruker
Skrevet

har fått vedtak fra nav(lønnsgarantifondet) og pengene er overført til bostyrer, noen som vet hvor langtid det tar før pengene er på min konto? har prøvd å kontakte advokaten, men h.n gir meg ikke tilbakemelding...

ts..

Det bør gå relativt raskt, men nå er det jo påske, så det er nok en grunn til at du ikke får tilbakemelding. Bostyrer har nok ferie.

Anonymous poster hash: 87bc0...0c2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...