Gå til innhold

Et døgn - 24 timer.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp begynt mitt voksne liv med fulltidsjobb, matlaging, barn i barnehagen, ærender osv. Hvordan får dere gjort noe som helst ut av dagene deres? Et døgn består av 24timer, skal prøve å ta grove trekk av hvordan mine timer går, er dette alt som er?

8 timer søvn

8 timer jobb

1 time gjøre seg klar og komme seg på jobb

1 time komme seg hjem og henta barn i barnehage

3 timer matlaging/handle/spise selv/mate de små

1 time med oppgaver hjemme (vask, rydde, osv)

Og så gjenstår det 2 timer.. Hva med disse, sikker noe jeg har glemt. Når får man tid til venner, å lese en god bok, kvalitetstid med sin kjære og de små? Er dette alt livet har å by på?

Anonymous poster hash: 5b3ed...8d9

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du ikke fridager?

Anonymous poster hash: d37ea...e07

Skrevet

Det handler om planlegging. Lag gjerne noe mat i helger når du har fri og bruk fryser for alt det er verdt.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Prioriteringene blir annerledes med barn, livet og hverdagene blir annerledes

Trettheten og forsakelsene kommer med på kjøpet av "voksenlivet" spesielt med barn involvert, slik er det for de fleste som velger å få barn og være i fulltidsjobb.

Det hele koker ned til prioriteringer. Du velger å bruke 3 timer på matlaging, du kan dog stor handle mat en gang i uken og planlegge middagene dine på forhånd da er mye tid spart i løpet av uken.

Lag store porsjoner med mat når du først lager det, frys ned i porsjoner og ta opp igjen når du har bruk for.

Du kan delegere arbeidsoppgaver i heimen på din kjære. Du kan også velge vekk noe (må hjemmet være gullende rent hver dag? Om ja så velger du det fremfor å lese en god bok, eller å gå en fin tur med din kjære).

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 3
Skrevet

Hvis du bruker 3 timer hver dag på å handle, lage middag og spise den, har ud i hvert fall et enormt forbedringspotensiale der. Planlegg middagene og handle én gang i uka, om dere trenger påfyll av noe, så stikk innom butikken ute barna.

Anonymous poster hash: 57b2f...cbe
  • Liker 4
Skrevet

Jeg har nettopp begynt mitt voksne liv med fulltidsjobb, matlaging, barn i barnehagen, ærender osv. Hvordan får dere gjort noe som helst ut av dagene deres? Et døgn består av 24timer, skal prøve å ta grove trekk av hvordan mine timer går, er dette alt som er?

8 timer søvn

8 timer jobb

1 time gjøre seg klar og komme seg på jobb

1 time komme seg hjem og henta barn i barnehage

3 timer matlaging/handle/spise selv/mate de små

1 time med oppgaver hjemme (vask, rydde, osv)

Og så gjenstår det 2 timer.. Hva med disse, sikker noe jeg har glemt. Når får man tid til venner, å lese en god bok, kvalitetstid med sin kjære og de små? Er dette alt livet har å by på?

Anonymous poster hash: 5b3ed...8d9

Gjør innkjøp en gang i uka, lag opp middag til minst to dager av gangen, lag gjerne ferdig noe i helgene. Mens maten varmes - rydd litt og sett på vaskemaskinen, tar et kvarter. La resten være til en fast dag og gjør det sammen. Da får du frigjort minst par, tre timer. Høres nesten ut som du er alene med barna. Hva gjør mannen din? Barnevakt er også noe å tenke på, par timer i uka kan gi deg egentid. Men hvor er mannen med i bildet her? Deler du alt ansvaret på to har du åtte timer for deg selv annenhver dag hvis dere begge gjør en innsats.

Anonymous poster hash: 8bdd1...640

• Liker 1
Skrevet

vel, du har jo selv valgt et A4 liv med barn og hele pakka, så at du har midre tid enn mennesker som ikke har et a4 liv er jo ditt valg.

jeg hadde rett og slett ikke orka eller hatt lyst til et slikt liv så jeg har latt være. prioriteringer er det det handler om

Anonymous poster hash: fe672...981
  • Liker 3
Skrevet

Tidsklemma, er det noe som heter. Mange har det som deg! Det handler om planlegging, prioritering, og struktur i hverdagen. Så enkelt og så vanskelig.

Skrevet

dummeste jeg hører er tidsklemma. vi har aldri hatt mer tid nå enn det man hadde tidligere

Skrevet

vel, du har jo selv valgt et A4 liv med barn og hele pakka, så at du har midre tid enn mennesker som ikke har et a4 liv er jo ditt valg. jeg hadde rett og slett ikke orka eller hatt lyst til et slikt liv så jeg har latt være. prioriteringer er det det handler om Anonymous poster hash: fe672...981

Må si meg veldig enig med deg. Når jeg ser tråder som dette eller problemstillinger som i "mødre kan ikke bli syke" på barne og familie forumet, eller andre lignende problemstillinger så skjønner jeg at jeg har valgt helt rett ang mitt barnefrie liv.

Tror folk at de kan få i pose og sekk hele livet gjennom? Tenker man igjennom før man får barn at det er en livsendring på godt og vondt? Ønsker man å gå i fulltidsjobb etterpå så kan det jo ikke bli så mye tid til overs for andre aktiviteter. Døgnet har jo bare 24 timer for oss alle, men man må jo tenke på valgene og prioriteringene en tar underveis. Vi har like mye tid som vi alltid har hatt, men mange ting går mye fortere å gjøre f.eks husarbeid eller reise til og fra jobb og således har vi som du sier fått mer tid, men enda klager folk mer en før på tidsbruk. Jeg tror ikke det er tidspress eller for liten tid i døgnet men at folk alltid må ha i pose og sekk, vil ha a4 livet og "voksenlivet", og samtidig ha mer fritid og egen kvalitetstid, regnestykket er jo dømt til å feile om man ikke klarer å se begrensningene et a4 liv gir.

• Liker 1
Skrevet

dummeste jeg hører er tidsklemma. vi har aldri hatt mer tid nå enn det man hadde tidligere

Ja, mulig det.. Jeg plages ikke av tidsklemma selv, men det er kanskje det TS "plages" av.

Kommer jo litt an på hva man gjør det til selv

Skrevet (endret)

Mulig at det er en fattig trøst, men det der høres helt normalt ut.

Tror at du kan lure til deg en time til, med å skrive handleliste, handle sjeldnere og planlegge hva du skal ha til middag. Den timen kommer til å forsvinne i det store sluket den også, men du får jo gjort en ting ekstra, enten det er å slappe av litt ekstra med din kjære eller å gjøre noe morsomt sammen med barna.

Man får mer kvalitetstid med barna om man f.eks legger opp til å ta dem med på matlaging eller at man setter seg ned og leker med lekeleire, tegner, bygger noe osv... Iblant kan en slik lekestund redde en selv fra å bli halvgal.

Selv om man har et barn som egentlig ikke kan gjøre noe praktisk i forhold til matlagingen, så er f.eks ettåringer ofte svært fornøyd med å få en liten kasserolle og en rørespade de kan leke med, eller bare å se på og snakke om det man gjør.

Endret av absinthia
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...