AnonymBruker Skrevet 29. januar 2014 #1 Skrevet 29. januar 2014 Jeg bodde der en kort tid og likte byen godt, men av flere grunner ble det vanskelig for meg å bli boende der. Nå er jeg vel etablert på et annet sted i landet, men jeg tar meg i å savne byen altfor ofte. Noen som kan hjelpe meg å komme over dette savnet?Anonymous poster hash: 27778...112
minister-mio Skrevet 29. januar 2014 #2 Skrevet 29. januar 2014 Man slutter aldri å savne Oslo. Jeg er i samme situasjon som deg, man må bare minne seg på at man er lykkelig der man er nå også 3
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2014 #3 Skrevet 29. januar 2014 Kan du ikke unne deg noen faste men korte perioder på besøk til Oslo da? Hjem nummer to på en måte? Anonymous poster hash: e45af...59c
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2014 #4 Skrevet 29. januar 2014 - dra til Oslo av og til - finn fine ting på det nye stedet som Oslo ikke hadde Også går sånt over litt etterhvert. Anonymous poster hash: 1f6d0...e40
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2014 #5 Skrevet 29. januar 2014 Jeg er utlending og lengter etter hjembyen min på samme måte som du savner Oslo (selv om jeg hater Oslo, men det er jo en annen sak). Min erfaring er at minnene man har er statiske, men tiden går jo videre. Dvs hver gang jeg drar hjem (ca 1-2 ganger i året) har ting forandret seg litt. Etter 10 år i Norge har det blitt ganske mye, nye butikker i handlegaten, gamle hus er revet og nye bygd osv. Jeg forsøker å se det positive med mitt nye liv og å glede meg at hjembyen går videre også, selv uten meg.Anonymous poster hash: ba282...b3c
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2014 #6 Skrevet 30. januar 2014 Jeg savner Oslo slik det var da jeg var ung. En stor småby. Jeg savner togene som sakte sakte kjørte fra øst-banen til vest-banen gjennom Oslos gater. Jeg savner krone-spillene der man flippet et kronestykke med fingeren i en automat så kunne man vinne opp til ti kroner. Hadde vi hatt slike i dag ville ingen spilleavhengig stått i fare for å miste sparepengene sine. Jeg savner Holmenkollen-bakken hvor det ble satt en ny bakkerekord samme år som den ble revet. Jeg savner postkontoret som lå rett ved siden av regjeringsbygget, hvor jeg pleide gå og spørre etter reklameprodukter å få gratis. Jeg savner den varmen og vennligheten som gjorde at man kunne spørre nesten hvem som helst om hjelp. Jeg savner de betjente T-banestasjonene som var langs alle banene. (Ikke rettet til deg TS) Men jeg savner ikke det Oslo som er i dag. Ingen kos, ingen hygge, bare stress stress stress. Nesten ingen skjønnhet igjen. Bare piler som peker og sier, "150M McDonalds". Det eneste som er igjen av skjønnhet i Oslo er marka. Anonymous poster hash: 8247a...5eb 6
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2014 #7 Skrevet 30. januar 2014 Jeg savner også Oslo til tider, bor ikke der lengre men i en småby. Syntes det var så deilig å kunne føle seg mer anonym og ha utrolig mange aktiviteter og tilbud å velge mellom. ++ Hvis jeg noengang blir fri og frank igjen(noe jeg ikke håper jeg blir) så kan det godt hende jeg flytter tilbake. Anonymous poster hash: 9221b...d1c 1
momo Skrevet 30. januar 2014 #8 Skrevet 30. januar 2014 Jeg savner alltid Oslo, selv om det er 16 år siden jeg bodde der. Nå bor jeg ikke langt unna, og er der jevnlig da, føler meg hjemme hver gang.
Frisørdama Skrevet 30. januar 2014 #9 Skrevet 30. januar 2014 Savner Oslo jeg også, virker ikke som det går over, må bare leve med det og dra på besøk :-)
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2014 #10 Skrevet 30. januar 2014 Jeg flytta tilbake. Bodde fem år utenfor byen, holdt på å bli gal, og snudde opp ned på livet og flytta tilbake. Så nå er jeg glad igjen. En by som alle rømmer til, en kirkegård av drømmer. Anonymous poster hash: 3ea14...814 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2014 #11 Skrevet 30. januar 2014 Så godt å se at det er flere som meg:) Heldigvis har jeg mulighet til å reise dit noen ganger i året, så får bare gjøre det beste ut av den tiden jeg har der. Det som er litt sårt å tenke på er hva det kunne blitt til om jeg hadde blitt boende der og prøvd litt lenger, tatt livet mer med ro. Men er vel typisk at man tenker det i ettertid. Oslo er for meg en fredelig, drømmende, vakker, ujålete og spennende by. Jeg har det bra her jeg bor nå (en annen by i landet), og prøver å fokusere på det som er positivt her, men det finnes bare et Oslo.. Gleder meg allerede til neste besøk:)Anonymous poster hash: 27778...112
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2014 #12 Skrevet 30. januar 2014 Har det også som deg. Bor i ny by og savner Oslo. Klart man kan dra på besøk og møte venner, men det blir ikke det samme som når man bodde der. Jeg savner anonymiteten, spontaniteten og tilgangen/tilbud til aktiviteter/cafer/restauranter/barer+++ Jeg tror man bare må finne ting man liker i den nye byen man bor i og sette pris på noe Oslo kanskje ikke kan tilby, som en mindre by kan. Jeg trøster meg med at det ikke hadde vært det samme å flytte tilabke til Oslo nå. Mange har flyttet og/eller etablert seg og skapt nye omgangskretser osv. hvilken by bor du i nå? Anonymous poster hash: 86d28...72c 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2014 #13 Skrevet 30. januar 2014 Har det også som deg. Bor i ny by og savner Oslo. Klart man kan dra på besøk og møte venner, men det blir ikke det samme som når man bodde der. Jeg savner anonymiteten, spontaniteten og tilgangen/tilbud til aktiviteter/cafer/restauranter/barer+++ Jeg tror man bare må finne ting man liker i den nye byen man bor i og sette pris på noe Oslo kanskje ikke kan tilby, som en mindre by kan. Jeg trøster meg med at det ikke hadde vært det samme å flytte tilabke til Oslo nå. Mange har flyttet og/eller etablert seg og skapt nye omgangskretser osv. hvilken by bor du i nå?Anonymous poster hash: 86d28...72c Jeg tenker mye det samme som deg, det ville ikke blitt det samme å flytte tilbake og det er uansett ikke aktuelt pga livssituasjonen min. Nå bor jeg i Bergen. Flott og koselig by, men veldig ulik Oslo da.. Anonymous poster hash: 27778...112
~white lady~ Skrevet 1. februar 2014 #14 Skrevet 1. februar 2014 Melder meg inn i gjengen. Bodde 5 år i Oslo, og det var de beste årene i livet mitt. All traskingen gjennom bydelene, samosa på grønland, vegetar eller falaffelkebab i sentrum, kino hver uke, hoppe på en hvilken som helst buss eller t-bane, svinge innom en ARK bokhandel og kikke i de nyeste pocketbøkene, luske rundt på Deichmanske, sitte i vinduet om kvelden og høre på trikken som kjører forbi....ah, den friheten! Har besøkt byen ofte de siste årene, men det blir sjeldnere og sjeldnere. De fleste vi omgikk i Oslo har i likhet med oss flyttet derfra. Dessuten har byen forandret seg. Flere tiggere, mer utrygt på kveldstid. men likevel, det er noe helst spesielt med byen...
Gjest Siaz Skrevet 6. februar 2014 #15 Skrevet 6. februar 2014 Enig i at det er noe spesielt med Oslo! Selv har jeg aldri ordentlig bodd der, kommer fra en helt annen del av landet. Men en nær slektning bor der, og vi pleide å tilbringe hver eneste sommer hos henne i Oslo + reiste dit i andre ferier. Har alltid hatt lyst til å flytte dit, til tross for at jeg har sett og opplevd mye rart der. Det er rart hvordan jeg har knyttet meg til stedet, synes jeg. Men føler meg automatisk så hjemme der!
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #16 Skrevet 12. januar 2016 Googlet "savner Oslo" og kom inn på denne tråden. Får rett som det er skikkelig Oslosavn, og blir ordenltig lei meg for at jeg aldri kommer til å oppleve Oslo igjen på samme måte som da jeg bodde der. Jeg prøver ikke å tenke så mye på det og i hverdagen har jeg jo det fint som jeg har det her jeg bor nå. Som flere ovenfor har skrevet, så vet jeg jo at det aldri hadde blitt det samme å bo i Oslo nå. Mange av vennene mine har flyttet og jeg har blitt mer etablert med barn, så jeg hadde ikke hatt muligheten til å gjøre de samme tingene lengre. Uansett savner jeg mangfoldet, tilbudet og spontaniteten byen byr på. Ting jeg savner med Oslo: Kollektivtransporten - selv om det ofte er køer og fullt, så går de hele tiden fantastiske puber og cafeer Sommer på Løkka! Overfyllte Huk på sommeren Kort vei til marka Skikkelig digge skiløyper som er lett å komme til med kollektivtransport alle de rare menneskene og karakterene anonymiteten- man kan gå rundt i uker, uten å trenge å møte på noen man kjenner Man kan møte folk man har lyst til nesten når som helst. Det er bare å ta en telefon eller sende en sms Det å bare kunne sykle fra det ene stedet til det andre. Byen er stor nok, men samtidig liten og oversiktlig spontan grilling eller øl/vindrikking i parken Teater og museer! Både klassisk og møderen at man har mange forskjellige kinoer og velge mellom, og at man ikke MÅ se den nye filmen som har kommet innen 2-3 uker og så mye mye mer... Anonymkode: 7a015...e11
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #17 Skrevet 12. januar 2016 Den 30.1.2014 at 21.20, AnonymBruker skrev: Jeg flytta tilbake. Bodde fem år utenfor byen, holdt på å bli gal, og snudde opp ned på livet og flytta tilbake. Så nå er jeg glad igjen. En by som alle rømmer til, en kirkegård av drømmer.Anonymous poster hash: 3ea14...814 Jeg flytta også tilbake. Bodde 10 år utenbys og savnet Oslo nesten ale disse årene. Hadde jeg visst at det ikke var på tale å flytte tilbake hadde jeg aldri forlatt Oslo i utgangspunktet. Nå er jeg omsider nyskilt og lykkelig Oslo-borger igjen. Deilig :-D Anonymkode: 8c08b...dc7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå