AnonymBruker Skrevet 29. januar 2014 #1 Skrevet 29. januar 2014 Har en tispe som nå er ca. 1 år. Vår første hund. Lurer på en del vedr. løpetid som vel kan komme når som helst ut fra det jeg har lest. Det jeg er mest redd for er at hunden skal "stå" for hannhunder før vi oppdager at den har løpetid. Vi bor i utkanstrøk, og den springer en del løs, i trygg avstand fra andre hus og folk selvsagt, og vi har god kontroll på henne, men evt. løse hannhunder bruker jo ikke lang tid hvis de får ferten av henne. Det er jo greit når man vet at hun har løpetid. Da vil man jo ikke la henne springe løs før løpetiden er over. Er det vanlig at tisper får løpetid uten at man merker det? Anonymous poster hash: 4da4c...c40
Frk. Lolly Skrevet 30. januar 2014 #2 Skrevet 30. januar 2014 Dere merker det! Hun vil hovne en del rundt kjønnet og vaske seg mer enn vanlig. Mange tisper blir også litt sutrete og veldig kosesyke i løpetiden. Og hun kommer til å blø. Mengde avhenger både av rase, størrelse og individ, men jeg tror likevel at du vil se blodflekker relativt fort. De "står" som det heter rundt 11 dag. Det er likevel viktig å huske at de kan stå både litt før og etter, så sørg for at hun ikke er løs uten tilsyn fra 8nde til 14de dag :-)
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2014 #3 Skrevet 31. januar 2014 Dere merker det! Hun vil hovne en del rundt kjønnet og vaske seg mer enn vanlig. Mange tisper blir også litt sutrete og veldig kosesyke i løpetiden. Og hun kommer til å blø. Mengde avhenger både av rase, størrelse og individ, men jeg tror likevel at du vil se blodflekker relativt fort. De "står" som det heter rundt 11 dag. Det er likevel viktig å huske at de kan stå både litt før og etter, så sørg for at hun ikke er løs uten tilsyn fra 8nde til 14de dag :-) Takk for informasjon. Anonymous poster hash: 4da4c...c40
skruf Skrevet 31. januar 2014 #4 Skrevet 31. januar 2014 Vi merket det først på endret oppførsel, hun ble sinnsykt sta og trassig, gadd ikke komme på innkalling, hoppet unna når vi skulle feste henne i båndet, skikkelig "fjortis"oppførsel på henne. Hun begynte også å vaske seg intenst nedentil (la ikke merke til om hun hovnet opp pga mye pels), også kom det bloddråper. Første året med løpetid så kan de ha veldig uregelmessig og hyppig løpetid, vår sin tror jeg hadde løpetid 5-6 ganger på et år, men så stabiliserte det seg. Nå har hun to ganger i året.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå