Gå til innhold

Passer klesvaskemaskin på kjøkken i opplegg for koppmaskin?

VesleBråka

Anbefalte innlegg

Jeg tenker på inn- og utløp for vann, og elektrisk uttak. Noen som vet dette? Jeg tror iallefall størrelsesmessig burde det gå, begge er vel 60x60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det går, men det er ikke "lov". Vaskemaskinen har ikke vannlås slik som en oppvaskmaskin har, og det kreves sluk i det rommet en vaskemaskin skal stå. Hvis du likevel velger å sette den på kjøkkenet så vil du ikke få noe igjen på forsikringen ved en vannskade. Og du får nok ikke hjelp av en rørlegger til å sette den inn. Vet dette fordi vi tenkte å sette vaskemaskinen på kjøkkenet da vi flyttet inn her, men onkelen til sambo (som er rørlegger) nektet å hjelpe oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje vi bare skal vaske tøy når vi er hjemme (og våkne) da, så vi kan avverge vannskade idet det skjer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det er jo en risiko å ta... Har dere ikke mulighet til å ha den på badet? Det kan jo oppstå vannskader bak og under maskinen uten at dere legger merke til det. Trenger jo ikke å være en stor lekasje for at det skal bli en skade...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi leier leilighet, og tenkte å spare plass på et lite bad ved å ha vaskemaskinen på kjøkkenet istedet, ettersom vi ikke har oppvaskmaskin og det er laget plass til det på kjøkkenet.

Da er det evt. depositum som ryker da?

Jeg har bodd flere steder hvor det ikke var sluk der vaskemaskinen sto..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest agurk

Vet da mange som har den på kjøkkenet. Aldri tenkt på det som ett problem. dersom dere er usikker er det vel bare å høre med han som leier ut om det er ok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du bør nok spørre huseieren om det er greit for han. For det er jo han det går utover hvis det skjer noe. Du mister nok depositumet hvis det skulle oppstå en vannlekasje. Men sjansen for at det skal skje er jo veldig liten, spesielt hvis du har en ny maskin...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bodde i bygård i Oslo i nesten 8 år jeg, med vaskemaskin på kjøkkenet (og benkoppvaskmaskin oppå den). Vasket aldri klær når jeg ikke var hjemme, og det gikk veldig smertefritt for meg ihvertfall. Men, hvis uhellet først er ute, så kan skadene bli ganske store...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da ingen ny vaskemaskin?! Jeg er jo dronningen av brukthandel. Men den jeg har funker veldig bra, aldri vært noe tøys eller uhell med den. Vel verdt de 1300,- jeg betalte for den :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser korrektur for en takstmann, og han har skrevet i flere rapporter at det ikke er krav om at vaskemaskin skal plasseres i våtrom eller rom med sluk. Det er altså ikke ulovlig å sette en vaskemaskin på kjøkkenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så labella, det betyr at: ettersom det ikke er ulovlig, kan ikke eier nekte oss det? Ettersom det ikke er ulovlig, vil ikke depositumet vårt ryke ved uhell? Eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at en eventuell vannskade vil bli en vanlig forsikringssak så lenge man ikke har brutt forskriftene., og dermed ikke gå utover depositumet. Jeg vet ikke hvem som eventuelt blir ansvarlig for egenandelen, men den må vel dere betale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det står jo nettopp som krav til forsikring at det er sluk i rommet.. det har jeg hørt fra flere nå. Nå skjønner jeg ingenting. Uansett, vi har spurt huseier, og han sa ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mulig at jeg er litt blond, men det går jo an å kjøpe alle mulige andre rør- og vannting. Finnes det ikke løse vannlåser, eller at en rørlegger kan sette på noe slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva en vannlås er engang, så jeg sender spørsmålet videre..

Er det svitch på/av krane for vannet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange nye vaskemaskiner har Aquastop. Da har slangen en slags elektrisk sak på slangen som gjør at vannet stoppes automatisk ved lekkasje. Disse er relativt dyre og jeg mener at jeg har hørt at man må ha sluk o.l. for å ha en slik maskin på kjøkkenet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke om det er mulig å få aqua stop på vaskemaskin.

Vi fikk i beskjed fra en som er rørlegger om at forsikringsselskapene krever at det er sluk på det rommet en vaskemaskin står, og at han nektet å gjøre det for oss, for han ville få skylden hvis det skjedde noe. Men hvis huseieren har sagt ja, så blir jo det hans problem hvis det skjer noe. Han har jo på en måte "fritatt" deg fra ansvaret med å si ja. Men dere bør likevel ikke vaske klær når dere ikke er hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...