Gå til innhold

Maten stopper opp i spiserøret.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hver gang jeg svelger en bit så stopper maten på en måte opp. Det er som om det svir eller noe sånt i brystet/spiserøret når det skjer. Det gjør vondt å puste, til det endelig glir ned. Jeg får litt brenning i brystet, og så er det over, til neste bit kommer!

Har prøvd å bruke god tid på å spise og tygge maten godt, men det skjer alikevell.

Noen som har hatt det sånn?

Anonymous poster hash: 30a8e...f94
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har aldri opplevd det selv. Drikker du noe sammen med maten? Har maten en bløt konsistens? Dersom dette er noe som vedvarer ville jeg nok tatt en tur til legen.

Skrevet

Min far sliter med det samme. Han har fått konstatert innsnevring på spiserøret etter utredning. Det går som regel bra om han spiser sakte og tygger maten godt, men han må også ta litt hensyn til hva han spiser. Jeg vet at han ikke kan spise klebrig mat, f.eks. pasta eller ris uten saus eller olje til, da stopper det veldig fort opp. Ellers tror jeg at han spiser det meste, men da med fokus på å spise riktig.

Ville tatt en tur til legen veldig snart hvis det faktisk skjer hver gang du svelger mat. Har det alltid vært sånn, eller har det komt plutselig?

• Liker 1
Skrevet

Kan det være betent spiserør eller svelg, tro?

Skrevet

Takk for svar. Det har komt plutselig. Til og med når jeg svelger så merker jeg at det gjør vondt på samme måte, bare ikke så mye.

Drikker når jeg spiser maten ja. Merka det og når jeg spiste tomatsuppe i går. Er en sånn merkelig følelse, som om det svir hele veien ned.

Kanskje jeg burde tatt en tur til legen ja. Er bare så redd hun ikke skjønner hva jeg mener.

Skrevet

Takk for svar. Det har komt plutselig. Til og med når jeg svelger så merker jeg at det gjør vondt på samme måte, bare ikke så mye.

Drikker når jeg spiser maten ja. Merka det og når jeg spiste tomatsuppe i går. Er en sånn merkelig følelse, som om det svir hele veien ned.

Kanskje jeg burde tatt en tur til legen ja. Er bare så redd hun ikke skjønner hva jeg mener.

Bare forklar hvordan du har det, eller så finnes det legevakt hvis du ikke vil dra til legen. Lykke til og god bedring. :)

Anonymous poster hash: d45f2...527

Skrevet

Hun forstår nok hva du mener :)

Ta en tur til legen, du blir sikkert hnvist til gastroskopi.

Anonymous poster hash: 64919...996

Skrevet

Om du har problemer med å svelge - gå til legen!

Nyoppståtte svelgevansker kan være alvorlig

Anonymous poster hash: c8c66...5e3
Skrevet

Hvordan går det, TS? :)

Anonymous poster hash: d45f2...527

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...