Gå til innhold

lege vil friskmelde meg å sende meg til nav

Anbefalte innlegg

Skrevet

vært sykemeldt i 1 år i april pga prolaps i ryggen, og snakket med legen for vidre muligheter, legen anbefalte meg å si opp jobben så jeg kunne bli friskmeldt til nav, så kunne de finne meg en annen jobb. så ble ganske førrbanna for jeg har gradert sykemelding nå å vil virkelig tilbake i jobben min, å såklart har dette har med økonomi å gjøre også. Det er ikke aktuelt for meg å gå ned til 66% på avklaringspenger, så kan legen bare overkjøre meg å gi meg 1 måned til å finne ny jobb?? eller så blir legen å friskmelde meg til nav?? jobben jeg har nå er litt utfordrende ang ryggen men med sterkt ønske om å fortsett der så kan vell ikke legen friskmelde meg å sende meg vidre til NAV??, eller?? noen som har gått gjennom samme greia??

Anonymous poster hash: 4d441...23b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen kan tvinge deg til å si opp jobben, mener legen at jobben ikke er bra for ryggen din?

Anonymous poster hash: 5924e...182
Skrevet

hvis du er sykemeldt ett år har jobben din lov å si deg opp, så da blir det 66% uansett.

Anonymous poster hash: 29dd8...74e
Skrevet

ja legen sier jeg må finne en annen jobb å vil friskmelde meg nå for så gå over til NAV og avklaringspenger eller hva fanden det heter, dette vil ikke jeg å vil fortsette graderingen for å komme tilbake for fullt i gammeljobben, jeg må også si jeg trener endel for å holde "alt" på plass å er selv positiv til å komme tilbake for fullt. Men føler legen er dritlei både meg å sykemldinger å vil ha meg bort fort som f... å klart provoserer det!!

Skrevet

ts her.

satser på å komme tilbake førr det er gått et år å jeg vet arbeidsgiver ønsker meg tilbake :-)

Skrevet

Bytt lege da.

Anonymous poster hash: 1e0f4...97b
Skrevet

Du kan motta sykepenger inntil 52 uker selv om du jobber delvis, etter det så må du enten begynne å jobbe igjen 100% eller gå over på AAP. Nå vet jeg ikke hvor du jobber, men som regel så kan du søke om permisjon uten lønn i hvert fall i det offentlige og det er noe du bør gjøre uansett hvis du må gå over på AAP.

• Liker 1
Skrevet

Når du har vært sykemeldt fra jobben i ett år, er det kanskje på tide å komme seg videre og finne en ny jobb i stedet for å snylte på staten? Du kan ikke vente at NAV skal betale deg i evighet i påvente av at du kanskje blir frisk til å gå tilbake til den gamle jobben.

Anonymous poster hash: e608d...479
  • Liker 3
Skrevet

Man blir vel ikke friskemeldt av legen for å gå på NAV og AAP! For å motta dette må man jo i utgangspunktet være minst 50% ute av stand til å jobbe!

Anonymous poster hash: 47aba...603
  • Liker 2
Skrevet

Dersom du sier opp jobben din og blir friskmeldt for arb.formidling vil du fram til sluttdato for sykepenger, altså fortsatt få 'vanlige' sykepenger fra Nav. Etter sluttdato må du selv søke om dagpenger hos Nav.

Men dersom du blir friskmeldt for arb.formidling vil du ikke kunne søke om aap da legen mener du er frisk nok til å kunne jobbe.

Og dessuten er ikke dagpenger 66%, det er 62,4%..

Skrevet

det var så legen sa, først friskmelde for så gå på nav til å finne jobb.. poenget mitt er jeg er IKKE interessert i det! jeg vil fort som F.. tilbake i min gamle jobb.. så spar meg for å snylte på staten å nav å piss!! poenget mitt er jeg vil tilbake i jobben min!! men kan jeg gå imot legens anbefalinger eller byr det på større problemer?

Skrevet

det var så legen sa, først friskmelde for så gå på nav til å finne jobb.. poenget mitt er jeg er IKKE interessert i det! jeg vil fort som F.. tilbake i min gamle jobb.. så spar meg for å snylte på staten å nav å piss!! poenget mitt er jeg vil tilbake i jobben min!! men kan jeg gå imot legens anbefalinger eller byr det på større problemer?

Selvfølgelig kan du gjøre akkurat hva du vil! Legen kan ikke fortelle deg at du skal slutte i jobben. Leger kan anbefale ting og tang, men ingen kan fortelle deg hva du skal gjøre selvfølgelig. En annen lege ville muligens sagt det helt motsatte. Det er lov å tenke selv og ta egne avgjørelser.

Skrevet

Du har gradert sykemelding, altså du jobber litt i jobben du vil tilbake i for fullt?

Etter 52 uker mister du uansett retten til sykepenger.

Det du må be legen om å gjøre er å lage et skriv til Nav angående din helsesituasjon og når han tror du vil kunne være tilbake i fullt arbeid.

I tillegg må du selv kontakte Nav for å søke om AAP(arb.avklaringspenger), hvor du også fyller ut en egenvurdering.

AAP er 66% av lønna du har i dag. (Mer spesifikt tar de snittet av inntekten siste tre år og beregner 66% ut fra det). Dette kommer du ikke unna uansett, 100% sykepenger opphører som sagt for alle etter 52 uker. (Du får selvsagt 100% av lønna på de timene du faktisk jobber).

Men med din vilje til å komme tilbake i full jobb innen rimelig kort tid som du skriver, så går det nok greit å få innvilget AAP. Bare husk å skriv det i søknaden.

Alternativet med friskmelding til NAV, tror jeg gir deg tre mnd til å finne deg ny jobb (med 100% sykepenger), men da må legen skrive at du ikke kan fortsette i din nåværende jobb. Og om dette gjelder når du har vært sykmeldt i 52 uker er jeg usikker på.

Les deg opp på Nav.no angående AAP ihvertfall, det tar noen uker for å få behandlet søknaden.., og etter 52 uker sykemeldt kommer ikke sykepengene lenger.., selvopplevd.

Anonymous poster hash: 11d4f...289

Skrevet

Du har gradert sykemelding, altså du jobber litt i jobben du vil tilbake i for fullt?

Etter 52 uker mister du uansett retten til sykepenger.

Det du må be legen om å gjøre er å lage et skriv til Nav angående din helsesituasjon og når han tror du vil kunne være tilbake i fullt arbeid.

I tillegg må du selv kontakte Nav for å søke om AAP(arb.avklaringspenger), hvor du også fyller ut en egenvurdering.

AAP er 66% av lønna du har i dag. (Mer spesifikt tar de snittet av inntekten siste tre år og beregner 66% ut fra det). Dette kommer du ikke unna uansett, 100% sykepenger opphører som sagt for alle etter 52 uker. (Du får selvsagt 100% av lønna på de timene du faktisk jobber).

Men med din vilje til å komme tilbake i full jobb innen rimelig kort tid som du skriver, så går det nok greit å få innvilget AAP. Bare husk å skriv det i søknaden.

Alternativet med friskmelding til NAV, tror jeg gir deg tre mnd til å finne deg ny jobb (med 100% sykepenger), men da må legen skrive at du ikke kan fortsette i din nåværende jobb. Og om dette gjelder når du har vært sykmeldt i 52 uker er jeg usikker på.

Les deg opp på Nav.no angående AAP ihvertfall, det tar noen uker for å få behandlet søknaden.., og etter 52 uker sykemeldt kommer ikke sykepengene lenger.., selvopplevd.

Anonymous poster hash: 11d4f...289

Litt feil info. Her er det riktige:

Arbeidsavklaringspengene fastsettes på grunnlag av inntekten i kalenderåret før arbeidsevnen ble nedsatt med minst halvparten. Dersom gjennomsnittet av inntekten de tre siste årene før dette gir et høyere beregningsgrunnlag, vil NAV bruke disse tallene i stedet.

• 2 uker senere...
Skrevet

ts her

Jeg skal til legen imorgen å blir da å si jeg kommer ikke til å verken bytte jobb eller melde meg som friskmeldt til nav, men det som bekymrer meg faktisk, er jo om legen kan nekte meg vidre gradering av sykemleding eller om legen nekter å høre på mine interesser ang dette?? for blir dette noe problem så blir jeg bytte lege på dagen om legen nekter å høre på hva jeg har å si.. for det andre så er det KLIN umulig å finne en 100% fast stilling i denne byen med så godt betalt, å klart det økonomiske har noe å si!!

Skrevet

Det er legen som bestemmer sykemelding og evt gradering, ikke du.

Anonymous poster hash: 29dd8...74e
  • Liker 2
Skrevet

Legen din tar stilling til dette, ikke du. En evt videre sykemelding kan også underkjennes av NAV.

Anonymous poster hash: 6db39...dcf

Skrevet

ts her

Jeg skal til legen imorgen å blir da å si jeg kommer ikke til å verken bytte jobb eller melde meg som friskmeldt til nav, men det som bekymrer meg faktisk, er jo om legen kan nekte meg vidre gradering av sykemleding eller om legen nekter å høre på mine interesser ang dette?? for blir dette noe problem så blir jeg bytte lege på dagen om legen nekter å høre på hva jeg har å si.. for det andre så er det KLIN umulig å finne en 100% fast stilling i denne byen med så godt betalt, å klart det økonomiske har noe å si!!

Legen tar selvfølgelig ikke hensyn til dine personlige preferanser. Enten er du syk eller så er du det ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...