AnonymBruker Skrevet 29. januar 2014 #1 Skrevet 29. januar 2014 Jeg har en 5 mnd gammel valp som har helt siden dag ÈN hvert en engel om natta. Men de siste to ukene våkner hun midt på natten for å bjeffe og pipe. Og vi har fått beskjed om å ignorere, men her i huset hjelper det veldig lite for den bjeffingen og pipingen går i ett! Vi har tatt henne ut av buret et par ganger for å se om det kan være at hun må på do. Og det stemmer. Det siste vi gjør er å gå tur med henne før vi legger oss og det har aldri vært et problem tidligere. Har dere noen tips? Begynner å bli rimelig trøtt og sliten av det!Anonymous poster hash: e1a45...d0f
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2014 #2 Skrevet 29. januar 2014 hvorfor ligger valpen i bur? bjeffing kan være alt mulig.Ensom,varmt,kaldt ,tisse,sulten,tørst ,ensom,smerter Anonymous poster hash: bd349...1ec 3
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2014 #3 Skrevet 29. januar 2014 Det er dyreplageri å stenge hunden inne i et bur. Stakkars valp! Jeg mener bur kun bør brukes til transport. Anonymous poster hash: a1c69...d76 5
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2014 #4 Skrevet 29. januar 2014 Jeg bruker bur til min hund. Ser ikke på meg selv som en dyreplager. Jeg har aldri skadet hunden min og vil heller aldri gjort det. Pga slike som deg AB d76 har jeg sluttet å ta ordet dyreplageri seriøst! Du burde ikke slenge rundt et slikt ord i hytt og pine kun fordi det er din mening, da bør du iallefall spesifisere at det er en personlig mening. Det er ikke ulovelig å bruke bur til hunden sin. Til TS: Hvor står buret? I stuen? Rundt 5 mnd så er det også spøkelsesalderen som kan påvirke en del. De kan bli redde for ting som de aldri har vært redde før og reagere sterke på ting. Men det er forskjellig fra hund til hund, ville begynt litt på nytt igjen med natt-tilvenning(?), hatt hunden vedsiden av sengen for så å gradvis flytte den lenger og lenger bort. Anonymous poster hash: ab123...9f0 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2014 #5 Skrevet 29. januar 2014 Hunder er ikke burdy! Er på tide at Norge tar etter Sverige og gjør dette ulovlig. Anonymous poster hash: 49c56...03b 7
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2014 #6 Skrevet 29. januar 2014 Hunder er ikke burdy! Er på tide at Norge tar etter Sverige og gjør dette ulovlig. Anonymous poster hash: 49c56...03b Det er ikke ulovlig å bruke bur i Sverige. Anonymous poster hash: ab123...9f0
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2014 #7 Skrevet 29. januar 2014 Jeg bruker bur til min hund. Ser ikke på meg selv som en dyreplager. Jeg har aldri skadet hunden min og vil heller aldri gjort det. Pga slike som deg AB d76 har jeg sluttet å ta ordet dyreplageri seriøst! Du burde ikke slenge rundt et slikt ord i hytt og pine kun fordi det er din mening, da bør du iallefall spesifisere at det er en personlig mening. Det er ikke ulovelig å bruke bur til hunden sin. Til TS: Hvor står buret? I stuen? Rundt 5 mnd så er det også spøkelsesalderen som kan påvirke en del. De kan bli redde for ting som de aldri har vært redde før og reagere sterke på ting. Men det er forskjellig fra hund til hund, ville begynt litt på nytt igjen med natt-tilvenning(?), hatt hunden vedsiden av sengen for så å gradvis flytte den lenger og lenger bort. Anonymous poster hash: ab123...9f0 Jo, jeg slenger det til folk som ikke forstår hvordan et dyr skal behandles. Jeg mener det er dyreplageri å stenge en hund inne i et bur. Ikke av verste sort riktignok, men likevel mener jeg at det. Man trenger ikke bevisst gå inn for å plage hunden for at noe kan kalles dyreplageri. Det er nok å være dum. En hund har behov for plass og det å kunne flytte på seg, og det får den ikke muligheten til inne i et lite bur. Ville du ha tilbrakt natten i et bur? Antagelig ikke. Anonymous poster hash: a1c69...d76 5
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2014 #8 Skrevet 29. januar 2014 Det er ikke ulovlig å bruke bur i Sverige. Anonymous poster hash: ab123...9f0 Utenom bil så er bur med lukket dør ikke lov. Faktisk. Anonymous poster hash: 49c56...03b 3
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2014 #9 Skrevet 29. januar 2014 Det er ikke ulovlig å bruke bur i Sverige. Anonymous poster hash: ab123...9f0 Kan du motbevise det? Anonymous poster hash: ed665...aa8
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2014 #10 Skrevet 29. januar 2014 Enda en bur-diskusjon..... And here we go again! Anonymous poster hash: 09854...89a
Gjest Lolita8 Skrevet 29. januar 2014 #11 Skrevet 29. januar 2014 (endret) Kan fint være spøkelsesalderen, da kan det meste være "farlig". Jeg ville droppet buret og heller venne henne til å være løs når en skal slappe av, og heller oppføre seg uten bur ol. Men dette er bare meg. Ihvertfall, du kan kjøpe en kompostgrind om du trenger et avlukket område, og plassere henne på rommet en periode. Kan hende hun synes det er skummelt å være alene, det er jo flokkdyr så. Om problemet er at hun må tisse midt på natta så kan det jo kanskje hende hun har usedvanlig liten blære, eventuelt en UVI? EDIT: Om dette nettopp er påbegynt, og du ser endringer i adferd(matvaner, drikke, hold ol) så ville jeg tatt en tur til veterinær for sikkerhets skyld :-) Endret 29. januar 2014 av Lolita8
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2014 #12 Skrevet 29. januar 2014 Jo, jeg slenger det til folk som ikke forstår hvordan et dyr skal behandles. Jeg mener det er dyreplageri å stenge en hund inne i et bur. Ikke av verste sort riktignok, men likevel mener jeg at det. Man trenger ikke bevisst gå inn for å plage hunden for at noe kan kalles dyreplageri. Det er nok å være dum. En hund har behov for plass og det å kunne flytte på seg, og det får den ikke muligheten til inne i et lite bur. Ville du ha tilbrakt natten i et bur? Antagelig ikke. Anonymous poster hash: a1c69...d76 Jeg er forsåvidt mye enig med deg. Vi bruker bur kun til transport. Men å bruke slike sammenligninger med mennesker som du gjør blir helt feil, og gjør debatten mer useriøs. Hvis du først skal bruke slike argumenter, må du også tåle at disse brukes mot deg. Man kan f.eks. også spørre: "Ville du ha tilbrakt 10 timer alene og innestengt i en gang, mens resten av familien var på jobb?" Antagelig ikke. Bur-debatten er ok å ta, men la oss styre unna sammenligninger med mennesker. Vi er to helt forskjellige raser med fullstendig ulike behov. Anonymous poster hash: 09854...89a
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2014 #13 Skrevet 29. januar 2014 Kan du motbevise det? Anonymous poster hash: ed665...aa8 Væææææærsegod. Latmakk. http://www.skk.se/hundagande/tips-och-rad/skotsel/hund-i-bur-vad-galler/#.UZHsYzXkkCZ.facebook Anonymous poster hash: 49c56...03b 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2014 #14 Skrevet 30. januar 2014 Væææææærsegod. Latmakk. http://www.skk.se/hundagande/tips-och-rad/skotsel/hund-i-bur-vad-galler/#.UZHsYzXkkCZ.facebook Anonymous poster hash: 49c56...03b Men.. dette er jo en link hvor det står at bur IKKE er tillatt som oppholdssted. Ikke engang to min står det. Anonymous poster hash: ed665...aa8
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2014 #15 Skrevet 30. januar 2014 Jeg er forsåvidt mye enig med deg. Vi bruker bur kun til transport. Men å bruke slike sammenligninger med mennesker som du gjør blir helt feil, og gjør debatten mer useriøs. Hvis du først skal bruke slike argumenter, må du også tåle at disse brukes mot deg. Man kan f.eks. også spørre: "Ville du ha tilbrakt 10 timer alene og innestengt i en gang, mens resten av familien var på jobb?" Antagelig ikke. Bur-debatten er ok å ta, men la oss styre unna sammenligninger med mennesker. Vi er to helt forskjellige raser med fullstendig ulike behov. Anonymous poster hash: 09854...89a Les deg litt opp på hunder og du blir overrasket over hvor like vi er. Begynn med Jenny Nyberg for eksempel. Anonymous poster hash: ed665...aa8
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2014 #16 Skrevet 30. januar 2014 Husk at hunder er forskjellige. Er ikke alltid at bur er "dyreplageri". Hadde jeg tatt fra hundene mine buret sitt, hadde de blitt depressive begge to. (Dyreplageri) Det er et sted som er dems, hvor de går når de vil sove, ha fred eller kose deg med belønninger. Altså om bur blir assosiert med positive handlinger, er det ikke noe problem, da de vil gå dit selv. Om ikke, er ikke bur løsningen. Anonymous poster hash: 90f9a...e23 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2014 #17 Skrevet 30. januar 2014 Husk at hunder er forskjellige. Er ikke alltid at bur er "dyreplageri". Hadde jeg tatt fra hundene mine buret sitt, hadde de blitt depressive begge to. (Dyreplageri) Det er et sted som er dems, hvor de går når de vil sove, ha fred eller kose deg med belønninger. Altså om bur blir assosiert med positive handlinger, er det ikke noe problem, da de vil gå dit selv. Om ikke, er ikke bur løsningen. Anonymous poster hash: 90f9a...e23 Om buret er så fordømt fantastisk for hundene dine hvorfor må du da lukke døren? Trives de så godt der så ville man ikke hatt behovet for å stenge dem inne, man lukker buret for en grunn og det er for å hindre at hundene beveger seg ut. Akkurat der går skillet. Om hunden min ville blitt ulykkelig av å ikke hatt bur så hadde jeg følt at jeg hadde mislyktes i oppdragelsen og å gjøre valpen/hunden trygg. En hund som trenger bur i sitt eget hjem er ikke en stabil eller en trygg hund. Du kaller vel buret for den "trygge hulen" også..? Dersom hundeeiere leste språket til dyra bedre så vil man aldri forveksle passivsering med trygghet/tilfredshet. Egen soveplass, spiseplass er flott det, men med en gang en dør blir lukket igjen så er det ikke for deres egen beste, det er for eiers skyld og kun det. Enten det gjelder at man slipper å trene på problemene, at man slipper mas og ansvar eller at man vil ha en husren valp uten å gjøre stort for det... De jeg vet om som bruker bur er gjerne useriøse hobbyoppdrettere eller førstegangseiere. Hunder har behov, hunden min ligger aldri på samme plass lengre tid om gangen, han flytter seg gjerne for ting vi ikke ser, kanskje det er for varmt/for kaldt, kanskje de har behov for å strekke seg ordentlig ut, tusle litt rundt. Et bur fratar en hund alle slike behov. Og det er nok grunnen for at burbruk som opphold i Sverige er forbudt, håper Norge kommer etter snart! Anonymous poster hash: f5966...193 4
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2014 #18 Skrevet 30. januar 2014 Spøkelsesalderen, det kan nok stemme for hun har blitt veldig skvetter og piperr i det siste :-) takk for gode tips! Skjønner ikke hvorfor burdebatten starter? Han har et stort bur som egentlig er til store schaefere ol. Mens dette er ei bikkje på chiuahua rase, hun har masse av plass og stortrives. Hun går inn i buret hvis hun er trøtt og sliten. Det er hennes "ikke forstyrr meg" sted. Så vil ikke kalle det dyreplageri.... TsAnonymous poster hash: e1a45...d0f
Gjest Skrevet 30. januar 2014 #19 Skrevet 30. januar 2014 Men hvis hun må på do hver gang hun tisser så har du jo svaret der selv! ville vært sjeleglad for å bli vekt kl 3-4 om natta istedenfor å våkne til et ødelagt gulv fordi hun har tisset på det!
Gjest Lolita8 Skrevet 30. januar 2014 #20 Skrevet 30. januar 2014 Debatten starter nettopp pga det er blitt så vanlig for mennesker som kjøper seg hund, å skaffe bur uten å i det hele tatt kjenne hunden. Og jeg skjønner ikke hvordan det er mulig at så mange hunder plutselig har behov for å være i bur! Jeg ser på det som latskap i mange tilfeller, dere unnskylder det med "det er der hun roer seg ned" ol. Det er jo nettopp pga dere har lært hundene at i bur skal man være rolig! Så jeg skjønner ikke hvorfor en ikke bare kan lære hundene at det er ok å slappe av hvor den måtte ønske. Min hund går fritt(ikke i sofa eller på kjøkken, kun når han får beskjed om at det er OK). Og han rører seg kjempe mye! Det blir for varmt, han blir rastløs, han vil ligge i annen stilling osv. I bur hadde jeg fratatt han dette. Og TS: Du bør, som sagt over, være glad for at hun sier i fra. Når det kommer til bur så ville jeg heller lært henne å være rolig når du er rolig, så trenger du ikke bur. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå