Gå til innhold

Typisk norske matvarer?

Gjest

Anbefalte innlegg

I slutten av april går turen til England og jeg syntes alltid det er så gøy og gi den tidligere verstfamilien rare ting å spise! Men noen ting er vanskelig og tungt å sende i posten, så da blir det over med i denne runden, men jeg er litt usikker på hva jeg skal ta med!

Hittil på listen min har jeg:

• Brunost
  • Prim
  • Lomper
  • Kneippbrød
  • Leverpostei
  • Makrell i tomat

Men hva annet er typsik norsk, eller norsk nok til at det ikke finnes blant annet i England? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Grovbrød, geitost, havregryn uten en masse tilsetninger, generelt mat som det ikke er proppet sukker inn i.

Anonymous poster hash: fb36f...350
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leverpostei har de jo i England også, ikke smaker den fryktelig annerledes heller. Og kneipp er da fryktelig likt det luftige, smakløse brødet de har der borte? :klo:

- spekemat, gjerne rein, elg og slike "eksotiske" dyr (eller om de er av det tøffe slaget: kjøp hestepølse ;) )

- gomme

- salt lakris er typisk skandinavisk. Tok selv med meg det til kollektivet jeg bodde i i England. Halvparten av dem elsket det, den andre halvparten hatet det. Alle var enig om at det var rare og morsomme greier. :fnise:

- Ordentlig melkesjokolade. Freia sin. Nidar og Bergene er så søte at de blir veldig like det Cadburys produserer.

- Tyttebærsyltetøy

- Rømmebrød

- Erterbrød (flatbrød)

- nøkkelost, kanskje? Usikker på om det finnes noe tilsvarende i England.

Enda morsommere er det jo om du kjøper gode kvalitetsprodukter fra småprodusenter rundt om i landet (på Bondens marked f.eks.). Men det er jo litt mer risikabelt siden sånt gjerne er litt dyrere - og det er jo ingen garantier for at det faller i smak. :P

Anonymous poster hash: 49f8d...0db
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vestlandslefse

Varmrøkt makrell

Vesterålens fiskeboller

Joikakaker

Rømme til rømmegrøt

Flatbrød

Spekemat

Pizza grandiosa.....

Anonymous poster hash: 030ca...c37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter salt lakris!

Ja, jeg også. I USA for eksempel var det totalt umulig å oppdrive. Tipper at det er tilfelle i England også. Synes hapå også er litt norsk.

Anonymous poster hash: 2e8b3...baa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

Røkelaks - men den blir fort dårlig dersom den ligger mye varmt under reisen.

Røkt laks er veldig vanlig i England...

Anonymous poster hash: 49f8d...0db

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at søskenbarna mine i USA er veldig glade i bamsemums, vet ikke om de selger noe lignende i England?

- joikakaker?
- tørrfisk

Du får servere noe godt så de ikke tror vi nordmenn er helt gale da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...