Teriyaki Skrevet 29. januar 2014 #1 Skrevet 29. januar 2014 Hei! Vi har altså to biler, og dermed to seter. Det ene er Akta Graco Cosmic comfort S, altså et kombisete. Kjøpt før jeg egentlig kunne så mye om bilstoler, og kan helt klart si at jeg hadde ikke kjøpt kombisete den dag i dag. Det går bare til 18 kg bakboervendt, men til 25 kg forovervendt. Det andre, som da er i hovedbilen, er et Besafe Izi Kid x3, som er rent bakovervendt til 25 kg. Har isofix nå, men når han bikker 18 kg må vi feste det med belter. Det er i dette setset han sitter mest i. Når vi skal til byen, når vi kjører til barnehagen osv. De dagene faren henter han i bhg derimot, eller faren kjører han til byen uten at han har hovedbilen (han kan ikke ha bilen med Besafen i fordi det er en EL-bil og det blir ofte en del småkjøring på jobben, kan ikke risikere at den går tom for strøm), så må gutten sitte i Gracoen. Inntil 18 kg er jo det helt ok, men hva når han bikker 18 da? Han er mellom 14-15 kg allerede, og er bare 2 år og 2 måneder. Ganske lang gutt. Jeg har forstått det sånn at det ikke er bra å bruke kombisete forovervendt fordi at 5-punktsele ikke er bra når barnet sitter forover. Er vi nødt til å kjøpe beltestol da? Eller ville dere basert dere på å flytte BeSafen mellom de to bilene inntil vi går helt over til beltestol? Det er ikke aktuelt å kjøpe enda et bakovervendt sete. Synd vi ikke gjorde en god nok jobb på research da vi kjøpte det første setet for to år siden, men sånn er det nå bare. På langdistanser hvor vi må bruke dieselbilen så flytter vi selvsagt BeSafen fra EL-bilen til dieselbilen. Det er snakk om kortdistanser, hovedsaklig til og fra barnehage som er 4 minutter unna, men det skjer jo ulykker på småturer også.
^^Belle^^ Skrevet 29. januar 2014 #2 Skrevet 29. januar 2014 (endret) For vår del har veksten på jenta vår stagnert veldig. Hun har skutt fart helt frem til for et halvt år siden ca, da stoppet det på rundt 15 kg. De vokser jo vanligvis veldig mye i starten, men så går det mye tregere jo større de blir. Jeg tror ikke at A kommer til å komme opp i 18 kg før ihvertfall om et par år. Mulig jeg er optimistisk, men... Ja, og for å svare på spørsmålet: jeg hadde sett det an og heller tatt det dilemmaet når den tid kom, det gjør ihvertfall vi. Endret 29. januar 2014 av ^^Belle^^
Gjest navnelapp Skrevet 29. januar 2014 #3 Skrevet 29. januar 2014 Mine to var rundt 20 kg då dei byrja på skulen, så veksten kjem nok til å avta kraftig, ja. Eg ville ikkje stressa med dette no viss eg var deg.
Sommernatt Skrevet 29. januar 2014 #4 Skrevet 29. januar 2014 Jeg veide 19 kilo i 1. klasse, så vekten stagnerer veldig! 1
Gjest Marmot Skrevet 29. januar 2014 #5 Skrevet 29. januar 2014 Min gutt veide også 15 kg da han var ca 2 år og nå er han 3 år og 1 mnd. og veier rett i overkant av 17 kg. Så det kan hende det blir et problem for dere, men det er ikke noe å bekymre seg for ennå. Om dere uansett skal snu, bør dere kjøpe beltestol ja. Personlig ville jeg kjøpt nytt bakovervendt sete som gikk til 25 kg og kunne festes med seler. At det du har er et kombisete er ikke relevant her, men at det kun kan festes med ISO-fix bakovervendt. ISO-fix er nemlig bare godkjent til 18 kg med mindre det også festes med bilens egne belter, f.eks. finnes det en del beltestoler som festes med ISO-fix. Dersom det er uaktuelt å kjøpe nytt bakovervendt, ville jeg flyttet BeSafe-setet mellom bilene. Om det festes med forankringsseler og dere har ett sett i hver bil, er jo det kjapt gjort.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2014 #6 Skrevet 29. januar 2014 Vil bare si at iZi Kid ikke går til 25 kg med seler. Det går kun til 18. Tipper det er derfor BeSafe har laget iZi Plus som går til 25.Anonymous poster hash: e9a39...1c1
Teriyaki Skrevet 30. januar 2014 Forfatter #7 Skrevet 30. januar 2014 (endret) Huff, blir visst aldri klok på disse setene. Kan man altså ikke feste Besafen med bilens belter slik at det varer til 25 kg? Det gir jo ingen mening. Da vi valgte stol hadde vi valget mellom den med isofix og den uten. Begge var til 25 kg. Vi leier stol gjennom if. Edit: svarte altså. Ser nå at vi har lest grundig feil! Var helt sikker på at den gikk til 25 kg. Må ha hatt sand på øynenr eller noe. Jaja, får enn så lenge satse på at den varer i ett år til i det minste. En annen ting er at jeg liker den ikke. Den var tungvint å sette ungen i og pga lav bil så kom setet så høyt opp. Virker ikke som at han sitter like behagelig som i kombisetet. Endret 30. januar 2014 av Teriyaki
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2014 #8 Skrevet 30. januar 2014 Tenker og at vekten stangnerer. For oss ble problemet med Besafen at treåringen ble for lang., set kan jo skje med dere og hvis han allerede er lang. Vi endte opp med å kjøpe en Britax two way. Det er jo et kombinasjonssete, men vi kommer til å ha det bakover til han er fem-seks år for så å bytte til beltestol. Har fortsatt et hav av plass i setet pga lang rygg. Ha også inntrykk av at stolen passer i e fleste bilerog den er lett å flytte på. Anonymous poster hash: 4cd31...4f8
Susa Skrevet 30. januar 2014 #9 Skrevet 30. januar 2014 Jeg vil også tro at vekten stagnerer litt. Som du sier er han 14-15 kg nå, da har han jo 3-4 kg igjen før du må bytte sete... Svigerinna mi var omtrent i samme situasjon. Jenta på 2 år og 4 mnd veier 18 kg, så hun ringte if, som de leier bilstol av, og de nekta å levere ut neste sete. Det er jo en beltestol, og det ville de ikke gi ut før jenta var 3 år.
Britt Banditt Skrevet 30. januar 2014 #10 Skrevet 30. januar 2014 Vekten stagnerer nok, ja. Tror datteren vår var minst like tung som deres sønn da hun var på hans alder, men nå (hun er 3 år og 8 mnd) veier hun ca 18kg (veldig lang for alderen da, ca 110 cm). Men: Jeg ville kjøpt et Britax-sete. For eks. Two-way Elite eller Multitech. Begge går opp til 25 kg bakovervendt.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2014 #11 Skrevet 30. januar 2014 Det er nok mulig at vekten stagnerer, ofte gjør den jo det. Hos oss gjorde den ikke det Så vi måtte kjøpe nytt sete da sønnen min var 2,5 år, da bikket han 18 kg. Hadde besafe fra før og kjøpte britax two way elite. Det går til 25 kg, har gjort det ganske greit i tester, er ganske lett og kompakt så det tar ikke så stor plass. Det er et kombisete, men vi brukte det kun bakovervendt. Vår fortsatte å vokse i høyden i rekordfart så vi måtte bytte til beltestol da han var 3,5 år, men vanligvis så ville nok de fleste 4-åringer fått plass i det setet lenge. Både britax two way, max way, multitech og besafe izi plus går til 25 kg. Vi har izi plus til minstemann nå og er veldig fornøyde, men det er enormt stort da, britax sine seter er litt mindre. Anonymous poster hash: 449ca...9c0
Teriyaki Skrevet 30. januar 2014 Forfatter #12 Skrevet 30. januar 2014 Synes ungen får en dårlig sittestilling i Besafen. Er det barw jeg som synes det?
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2014 #13 Skrevet 30. januar 2014 Synes ungen får en dårlig sittestilling i Besafen. Er det barw jeg som synes det?[/quote Det kommer sikkert litt an på setene i bilen også, besafe-setet fungerte i hvert fall utrolig dårlig i vår Mazda 6. Han ble sittende så skrått at hodet hele tiden datt fremover når han sovnet, så vi byttet isteden til et Britax maxway-sete. Der blir sittestillingen perfekt, og gutten trives også mye bedre i bilen nå, enn da vi brukte Besafe-setet.Anonymous poster hash: a16b9...c77
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2014 #14 Skrevet 30. januar 2014 Maxi Cosi Mobi er et drømmesete!! Tar mye plass men er bakovervendt opp til 25 kilo. Vår 2 1/2-åring på 94 cm og 16 kg sitter som en greve og har massevis av plass! Anonymous poster hash: 65ca6...b61
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2014 #15 Skrevet 30. januar 2014 Synes ungen får en dårlig sittestilling i Besafen. Er det barw jeg som synes det? Jeg synes han får dårlig sittestilling i Britax og Brio. Det avhenger nok på bilen.Anonymous poster hash: e9a39...1c1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2014 #16 Skrevet 30. januar 2014 Det med sittestillingen er nok veldig avhengig av bilen :-) Besafe er helt perfekt i vår bil, men funker sikkert dårlig i en annen type, så derfor er det veldig viktig å teste setet i bilen før man kjøper :-) Anonymous poster hash: 449ca...9c0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå